Dari tingkap ruang tamu rumah, aku dapat tengok kereta peronda polis yang di naiki oleh Aiman making jauh dari perkarangan rumah Ayuni.
Making jauh dan making jauh sehingga kereta tersebut lenyap dari pandangan aku. Ayuni dah Mak Edah sedang duduk di tangga rumah memerhati kereta tersebut sama macam aku.
Yelah bakal menantu nak balik mesti kena hantar sampai di tangga rumah kan? baru lah orang kata mesra di antara Mak metua dan menantu. Bukan gitu?
Sebaik sahaja kereta itu telah hilang dari jakauan mata kami bertiga. Ayuni berlari ke atas rumah menghampiri aku. Aku hanya melihat tingkah laku nya. Mak Edah pula hanya mengeleng kan kepala.
Aku hanya tersenyum melihat apa yang terjadi. Manakal Ayuni making mengdekati aku.
"Hey! Kau... Kau tidur sini okay? Kau tidur rumah aku ya? Boleh kita borak ii" kata Ayuni bersungguh sungguh.
Nampak di matanya yang dia betul ii nak aku tidur rumah dia, tapi aku tak boleh sebab aku takut nanti apa pulak kata Mak Edah dekat aku. Yelah baru kenal dah nak tumpang tidur rumah dia. Kenal ngan Mak Edah lah bukan Uni.
"Tak boleh lah... Nanti Mak kau kata apa pulak?"jawab aku.
Sebaik aku berikan jawapan terpancar rauk hampanya. Hampa akan jawapan aku berikan seketika tadi.
"Makcik kata?"kata Mak Edah yang tiba ii muncul di muka pintu.
Aku dah mengelabah, takut di kata aku mengumpat pulak. Apa yang aku nak kata ni? Fikir R fikir!
"Ni ha! Dia ni... Orang ajak tidur sini teman orang borak dia taknak! Dia takut Mak kata bukan ii dekat dia nanti"ucap Ayuni menambah kan lagi debar di dada. Apa yang aku buat hanya tersenyum kekok sambil menggaru kepala yang tidak gatal.
Ish! Budak ni saja je nak kena kan aku. Bisik aku di dalam hati.
"Lah... apa yang Makcik nak katanya? Makcik lagi suka kalau kamu tidur sini. Boleh kamu tolong ii Makcik apa yang patut, Maklum lah ada anak pun tidur je reti!"bidas Mak Edah sambil menjeling ke arah Ayuni.
Padan muka! Takdi nak kenakan aku sekarang diri sendiri yang kena. Hahahaha.Kini giliran Ayuni tersenyum kekok sambil menggaru kepala, manakala aku pula tergelak kecil sambil memandang Mak Edah yang sedang bergerak ke arah kerusi malas di ruang tamu.
"Apa lah Mak ni... Buat malu orang je...."Kata Uni menutup malu nya.
"Apa? Betul kan apa yang mak cakap tadi?" balas Mak Edah lagi.
"Maaaaak"bentak Ayuni. Macam budak ii. kata aku di dalam hati.
Mak Edah tersenyum sambil melelapkan mata di atas kerusi malas. Bila usia dah lanjut pasti penat sering bertandang. Jadi cara untuk hilang kan penat hanya dengan berihat.
"Macam mana?"ucap Ayuni tiba ii.
"Macam mana apa?" balas aku sambil menjoket kan sebelah kening. Saja tanya macam tu nak buat dia marah, Hihihihihi.
"Tidur rumah aku?"kata dia lagi.
"Tidur rumah kau?" balas aku pura ii bingun. Maka dengan itu satu pukulan selamat mendarat di atas bahu aku. Sedap geng!
"Kau ni! Kau saja kan nak buat aku marah? Biar Mak aku marah aku lagi sebab gaduh ngan kau!?" mulut di muncung kan, manakala tangan di silang kan ke dada. Gaya budak ii merajuk.
"Hahahaha, takda lah.... Aku bukan nak tengok kau kena marah aku cuma nak tengok kau meroyan macam orang mati anak! Bila kena marah"tempeling aku sambil tergelak besar.
"Ish kau ni! Aku gigit kan! Baru kau tahu" balas nya dengan marah. Comel cam budak ii. Budak comel yang aku sayang.
"Gigit lah... Macam aku tak dapat gigit kau balik! Kau ngekkkkkk" aku menjelir kan lidah ke arah nya sambil berlari ke luar rumah.
Apa lagi maka sesi kejar mengejar berlaku lah di antara kami berdua. Aku lari dia kejar, Aku gelak dia marah.
Suasana yang dah lama aku tak rasa. Suasana yang aku rindu kan. Saat bahagia hidup aku. Saat ii yang tak akan aku lupakan kerana ni mungkin saat ii bahagia terakhir aku bersama dia.
(Aku sayang kau Ayuni)
Bla.. Bla.. Bla... yada... Yada.. Votes and comen lagi okay :) thank mana yang votes and comen :)
YOU ARE READING
Aku tak bodoh
RomanceHanya dia aku sayang, hanya dia aku cinta, hanya dia aku mahu, hanya dia aku rindu dan hanya dia milik ku .