27

404 16 1
                                    

Aku hempas kan badan aku di atas katil. Hari yang agak memenatkan. Lepas je aku lari ke tandas yang pada akhirnya aku jumpa terus aku ajak dorang balik. Sebab? Aku tak makan benda bodoh tu and selera aku dah hilang.

Aku bukak satu persatu butang baju aku. Dari atas hingga ke bawah pada tiga butang terakhir pintu bilik aku di ketuk. Sapa yang kacau aku ni! Serabut lah!

Dengan langkah yang malas aku bangun dan melangkah ke arah pintu. Alex! Dia lagi? Asal dia datang cari aku? Yelah datang bilik aku tak kan cari penjual donut pulak kan?

Dia tengok aku dari atas ke bawah. Ke mudian dia pandang ke arah lain. Tak lama lepas tu dia tengok ke arah aku balik. Pelik lah mamat ni.

"Ya? Awak nak apa?" tanya aku.

"Aku nak cakap dengan kau kejap"balas dia balik. Sebelum menolak aku masuk ke dalam bilik. Pintu di kunci.

Lalu kami berdua berdiri bertentangan. Aku pandang dia, dia pandang aku. Cam musuh yang tengah ada perhitungan terakhir pulak.

"Awak nak cakap apa?" lembut je aku tanya dia. Geli Mak...

Dia tergelak kecil. Dia berjalan ke arah sofa yang berada di hujung bilik. Sofa yang berada di tempat yang agak suram membuat kan sesiapa yang duduk di sana mengeluarkan aura yang penuh misteri.

Begitu lah sekarang aku memandang Alex. Penuh misteri. Membuat kan aku agak tertarik nak tahu apa agenda dia datang ke bilik aku.

"R.. R.. R.. Sejak bila kau cakap awak saya?" tanya dia tiba ii.

Entah? sejak aku hilang ingatan munking? Asal pulak kau nak tahu?

"Apa yang awak cakap ni? Saya tak faham lah" balas aku.

"Hebat dia cuci otak kau"balas dia dengan kedua belah tangan nya menongkat dagu.

"Cuci otak? Sapa?"tanya aku pura ii nak tahu. Cuci otak? Hum!

"Girlfriend kau lah! Atau aku patut panggil Boss kau?" jawab dia dengan senyuman sinis.

Boss aku? Siapa Boss? aku Senyum dekat dia tapi dengan senyuman yang lain dari yang lain. Aku duduk di sofa yang berhadapan denganya. Aku bukak semua kecing baju aku, selesaikan kerja yang tertangguh tadi. Hahahaha.

"Sebenarnya kau nak pulih kan balik ingatan aku kan?" kata aku memandang tepat ke arah mata nya.

Dia memandang aku. Sebelum dia tergelak kecil untuk kali kedua.

"Kau... Sebenarnya dah ingat balik kan? Cuma kau pura ii hilang ingatan?" ucap dia. Mata aku dengan dia saling bertembung.

"Kau sebenar nya cemburu aku rapat dengan dia? Atau lebih tepat kau nak rampas girlfriend aku kan!Dasar tak guna!" kata aku dengan pandangan tajam.

Dia terkesima.Munking tergugat dengan apa yang aku kata kan. Nak rampas Ke sayangan aku? Jangan harap aku nak bagi selagi kerja aku belum selesai.

"Aku tak sangka dia dapat cuci otak kau sampai macam ni sekali. Aku tak patut pandang rendah dekat dia" kata Alex sambil kepala di giling kan.

Dia melepaskan keluhan. Untuk seketika suasana menjadi sunyi. Lagak dia seakan tengah berfikir. Manakala aku memandang dia dengan riak beku.

Untuk seketika dia memandang aku sekilas dan kembali menundukan kepala. Masih berfikir barang kali.

"Kau tak nak tahu siapa diri kau yang sebenarnya?" tanya dia tiba ii.

Diri aku yang sebenarnya? Pasal kisah silam aku? Hum... Agak menarik tapi maaf aku taknak tahu.

"Diri aku yang sebenarnya?"soalan di balas soalan.

"Yap! Tentang diri kau yang dulu" kata dia menambah.

"Diri aku yang dulu dah lama terkubur. Diri aku yang sekarang dah cukup buat aku. Jadi kau jangan masuk campur hal aku!" kata aku.

Dia memandang tepat ke arah aku, seakan tidak percaya apa yang aku katakan. Diri aku yang dulu dah lama mati, jadi yang ada sekarang ialah diri aku yang baru.

Dari duduk, dia berdiri. Dia berjalan melepasi aku. Aku hanya memandang dia dari ekor mata.

"Jadi bermaksud kau tak nak tahu pasal seseorang yang pernah ada dalam hidup kau ia itu Ayuni Alinda"
Balas dia lalu menutup pintu bilik.

Jantung aku berdegup dengan kencang. Nafas aku mula jadi tidak teratur. Turun naik turun naik dada aku.

Nama tu! Kenapa dengan nama tu? Dan kenapa aku jadi macam ni lepas aku dengar nama tu? Siapa dia? Siapa pemilik nama yang pernah hadir dalam hidup aku?

Kepala aku! Kepala aku sakit!
Aku meronta menahan sakit di kepala. Tapi aku cuba kuat kan diri.

Selepas hampir lima minit kepala aku sakit. Aku berjaya bangun. Bukan ke arah katil aku melangkah tapi ke arah bilik air.

Buat masa sekarang aku cuma nak basah kan diri aku. Supaya segala masalah aku mengalir pergi bersama air. Hari yang indah untuk satu lagi kebahagian. Ucap aku sambil tersenyum sinis.

Pendek? Ya ii T tahu. Kk votes and comen :) 

Aku tak bodoh Where stories live. Discover now