"Awak? Awak okay tak ni?" tanya Aiman pada Ayuni.
Ayuni hanya mendiam kan diri sungguh hati nya sakit apabila memikirkan yang Mak Edah jugak terlibat sama dalam hal ni.
Nampak nya Mak Edah memang tekat untuk merancang perkawinan Ayuni pada kali ini. Tapi apa yang paling mengejut kan Ayuni dia tidak tahu yang si Aiman ni pegawai polis.
Apa yang dia tahu serba sedikit pasal Aiman ialah si Aiman sudah mempunyai kerja dan anak pak samat hanya itu saja. Sikit bukan?
"Awak marah kan saya ke?" tanya Aiman tidak berputus asa.
"Kau pandu jelah kereta ni... Jangan nak banyak cakap boleh tak!" bentak Ayuni.
Sakit hati di dalam diri nya masih tidak padam. Apabila memikirkan apa yang bakal berlaku esok di kolej sungguh membuat kan sakit hanya nya making membuak buak, tapi kenapa?
Sedang kan ketika R datang ke kolej nya tempoh hari langsung dia tidak hirau kan apa yang akan terjadi. Tapi kenapa bila dengan bakal tunang merangkap Suami masa hadapan nya lain pula yang jadi?
Adakah kerana rasa sayang sudah mula bercambah di dalam diri nya? Atau hanya perasaan rindu akan kawan lama?
"Amboi... Garang nya bakal isteri saya ni...." usik Aiman.
Sungguh dia suka bila melihat Ayuni marah, entah kenapa tapi bila melihat muka Ayuni yang sedang marah dia bertambah sayang. Memang dia sudah di lamun cinta dengan gadis di sebelah nya.
Ayuni berpaling memandang Aiman yang sedang memandu, dia dapat lihat ada segaris senyuman di bibir lelaki itu membuat kan hati nya making memanas.
"Aku bukan bakal isteri kau! Jangan kau acah ii nak ANGAP aku ni bakal isteri kau eh!" marah Ayuni.
Mamat tak guna! Ada hati kau nak panggil ii aku bakal isteri.... Aku tak hingin lah dekat kau. Takat kerja polis ingat aku pelahap sangat!
Untuk seketika... Garis senyuman di bibir Aiman padam. Rasa sakit hati dan kecewa apabila Ayuni menutur kan ayat sebegitu kepadanya.
Kenapa? Teruk sangat ke dia di mata Ayuni? Sampai Ayuni membenci nya sebegitu sekali?
Dengan itu dia memecut laju di atas jalan raya ke arah yang hanya dia tahu yang pasti itu bukan jalan ke rumah Ayuni.
Manakala Ayuni sedekit terkejut, untuk seketika Hati nya di terpa perasaan rindu yang mengunung pada seseorang. Dia penah melalui kejadian ini. Rasa kereta yang di pecut tampa menghirau kan nyawa sendiri.
Aku rindu kau Alisha.... Bila kau nak datang jumpa aku? Kau tak rindukan kan aku ke? Dah dekat sebulan kau hilang kan diri...
Kau janji kau akan balik cepat tapi... Mana kau sekarang? Kau tipu aku! Kau buat aku menunggu! Aku benci kau, aku BENCI!
"awak dah sampai keluar lah" kata Aiman yang terlebih dahulu keluar dari kereta.
Aku memandang sekeliling. Ni bukan rumah aku ni pantai! Kenapa dia bawak aku dekat sini? Dia dah gila ke? Kejap.. Ni... Ni pantai yang sama.
Ayuni terpena, dia tahu ni pantai yang sama... Kenapa mamat ni bawak aku dekat sini?
Aku berjalan mengikuti dia dari belakang. Kenapa masa ii macam ni kau bawak aku kat tempat ni? Kau nak tengok aku merana ke?
Dari jauh aku tengok dia duduk di bawah pohon rendang. Dia memandang ke arah aku, mengajak aku duduk berdekatan nya.
Hati aku tak kuat. Aku menangis kerana rindu. Apa yang aku yang aku lihat sekarang bukan dia yang duduk di sana menanti kan aku tapi... Alisha.
Tempat yang sama, pokok yang sama. Situasi yang sama. Kenapa? Kenapa aku kena macam ni? Ya Allah aku rindukan salah seorang hamba-Mu ya Allah. Tolong lah kau kuat kan hati ku ini untuk seketika.
Aku kesat air mata yang mengalir. Aku kuat kan semangat sambil melangkah ke arah nya. Kalau aku nak semua ni berakhir dengan cepat aku kena kuat kan semangat.
Aku duduk di tepi nya. Tidak lah dekat sangat ada lah dalam 1.5 meter.
"Awak nangis ke?"tanya dia tiba ii.
"Kenapa kau bawak aku dekat sini? Kau cakap kau nak hantar aku balik rumah, ni bukan rumah aku!" balas aku pada dia.
"Saya bawak awak dekat sini sebab saya nak cakap sesuatu" kata dia lagi.
"Jadi cakap! Jangan buang masa" aku tidak berpaling ke arah nya sebalik nya aku melihat ke arah pantai.
Laut yang biru dan pasir yang putih. Sungguh mengingat kan aku pada dia. Banyak kenangan aku dengan dia masa dulu ii. Semua tu masih aku ingat dengan jelas.
"Saya tahu... Awak masih tak boleh terima saya sebagai bakal Suami awak, tapi tolong... Saya mintak sangat ii yang awak jangan cakap macam tadi. Awak cakap seakan awak terpaksa terima saya, awak cakap macam awak benci kan saya" sayu suara nya, tapi tidak mampu mengusik hati aku walaupun sedikit.
"Apa kurang nya saya di mata awak? Awak cakap lah supaya saya boleh ubah diri saya supaya awak suka saya" ayat ni!
"Aku hilang diri untuk ubah diri aku yang dulu supaya jadi diri aku yang sekarang, supaya aku dapat berhadapan dengan kau lebih yaking"
Ayat yang hampir sama dengan apa yang di kata kan oleh Alisha dulu. Hampir....
"Kau.. Kau tak perlu ubah diri kau. Kau takkan dapat jadi macam dia... Jadi sama macam dia yang aku suka, sebab kau bukan Alisha!" entah kenapa tiba ii aku kata sebegitu pada dia.
Dia tak salah tapi aku yang salah. Malahan dia tak kenal pun Alisha Atau R. Diri baru nama pun baru.
"Alisha? Sa... Sapa dia? Kenapa awak cakap pasal dia?" tanya Aiman dalam bingun.
"Dah lah... Kau hantar lah aku balik aku penat dan aku takut Mak Edah risau aku tak balik ii lagi" kata Ayuni lalu melangkah pergi.
Siapa Alisha? Kenapa Ayuni tiba ii marah dan menangis tadi? Aku kena ambik tahu siapa Alisha pada Ayuni.
Sampai kan Ayuni jadi Emosi macam tu tadi.Siapa kau Alisha?
Apa jadi kalau polis bertemu dengan pembunuh upahan? Pape pun thank votes and comen. Votes and comen lagi okay :)
Sorry typo :(
YOU ARE READING
Aku tak bodoh
RomanceHanya dia aku sayang, hanya dia aku cinta, hanya dia aku mahu, hanya dia aku rindu dan hanya dia milik ku .