21

425 16 2
                                    

Pen di ambil lalu di tandakan bulat di atas kelander. Hari ke-24 dan dia masih tak balik, mana dia pergi? Dia kata kejap je...  ni dah lama, dia janji nak balik cepat.

Dia dah lupakan aku ke? Ke dia dah jumpa perempuan lain dekat sana? Kenapa dia buat aku macam ni? Kenapa?

Rintih Uni ke seorangan, bosan dia menunggu saat R akan datang kepada dia buat kali ke dua dan juga kali terakhir. Hari demi demi hari dia menungu tampa jemu. Di saat R akan datang kepadanya dengan sebuah senyuman ke rinduan.

Bila kau nak balik sini? Kau tak rindu aku ke? Weh... Aku rindu gila dekat  kau ni bila kau nak balik? Baliklah cepat...

Air mata yang hangat jatuh ke pipi entah kali yang ke berapa dia menangis apabila teringat akan R. Penungguan demi penungguan dia hadapi tapi entah kenapa kali ni berat bagi dia nak hadapi, berat yang amat dia rasai.

Rindu yang bergunun di hati hanya dia dan ilahi ke tahui. Air mata di kesat sebelum dia melangkah ke luar dari bilik dan menuju ke arah Mak edah yang sedang duduk di ruang tamu.

"Ha.. Uni mak baru nak panggil kamu, kamu dah keluar mari sini kejap mak dan cakap benda ni" kata Mak endah yang duduk di sofa.

Uni bergerak dengan malas ke arah Mak endah. Apalah yang Mak nak bebel kali ni? Kata uni mengeluh.

"Apa Mak?" tanya Uni sambil duduk di tepi Maknya. Satu pelukan di beri lalu dia merebahkan kepalanya di atas riba Mak edah.

"Mak nak tanya kamu kenal anak pakcik samat tok iman kampung sebelah tu?" tanya Mak Uni.

"Kenal mak kenapanya?"jawab Uni. Matanya di pejam sementara Mak edah mengbelai rambutnya dengan lembut.

"Semalam masa kamu dekat kolej Anak pakcik samat si Aiman tu datang dengan Mak dia ke rumah. Dorang datang ada hajat" kata Mak uni lembut.

"Mak Uni dah kata Uni taknak Kawin Uni masih belajar Uni taknak terbeban dengan isu rumah tangga ni" jawab Uni pantas.

"Mak tahu sayang.... tapi Mak tak berani nak tolak pinangan mereka. Keluarga mereka dah banyak tolong kita jadi... "Belum habis kata ii Mak edah, Uni bangun dari riba Maknya.

"Mak jangan kata yang Mak terima pinangan tu"Kata Uni cemas.

Kawin? jauh sekali dalam hidupnya terfikir akan perkawinan di usia muda. Belajar pun belum tamat lagi inikan nak ada kerja.

"Ya... Mak terima nak taknak kamu kena setuju jugak pasal perkawinan ni" Kata Mak edah tegas.

Kali ni dia mesti bertegas dengan Anak perempuan tunggalnya ini kalau tidak untuk seribu tahu akan datang pun pasti dia tidak mahu berkawin. Jadi jalan yang terbaik ialah dia terpaksa memulakan langkah pertama.

"Tapi mak... " baru dia nak bercakap Mak edah dah potong percakapan dia.

"Mak dah terima nak tak nak kamu kena setuju juga" kata Mak edah lagi.

"Mak Uni taknak kawin!"kata Uni dengan muka yang hampir nak menangis.

"Kamu jangan nak jadi derhaka Ayuni! Kamu suka atau tidak kamu tetap akan berkawin dengan Si Aiman tu"kata Mak edah lagi.

Dengan peraksaan yang sakit Ayuni bergerak je arah biliknya, pintu di tutup rapat lalu di kunci. Tubuhnya di hempaskan di atas katil, muka di benamkan di ke bantal lalu dia menangis semau yang boleh.

Sakit hatinya akan berita yang dia baru perolehi. Kini apa yang dia boleh lakukan hanya menangis dan menunggu akan ke pulangan R dari Rusia.

Tapi apa yang dia tak tahu kepulanga R pada kali ini akan menambahkan lagi luka di hatinya. Malang nasipnya hanya itu yang dapat di gambarkan.

Aku tak bodoh Where stories live. Discover now