"Boss pasti nak saya bunuh perempuan tu?" tanya lelaki yang memakai hodi. Kopi yang masih panas di hirup pelahan.
Cuaca yang agak sejuk akibat hujan renyai renyai yang tidak berhenti dari tengah hari tadi membuat kan air kopi yang di minum bertambah nikmat. Lega dan selesa.
"Aku call kau semalam untuk selesai kan hal ni hari ni! Bukan untuk tunggu kau mempersoal kan tentang arahan aku!" kata Ris.
Dia mengharapkan jawapan yang di nanti tapi lain pula yang di beri. Memang! Memang takda siapa yang dapat ikut arahan dia secekap R.
Kalau dahulu semasa semua ini tidak berlaku apa sahaja tugas yang di beri kepada R pasti akan di selesai tampa perlu menunggu.
Di mintak untuk di selesai kan esok pasti petang ni dah selesai bila di tanya hanya satu jawapan yang sering di beri.
'Cepat buat cepat siap'
"Tapi Boss tak cakap kerja ni melibat kan keluarga R! Dan perempuan tu? Siapa dia? Adik? Atau kakak dia?" tanya lelaki berhodi lagi.
Gelas di tangan di hempas kuat ke lantai. Serpihan kaca habis bertaburan di atas lantai begitu juga dengan percikan air yang berada di dalam gelas tadi.
Terhinjut sedikit bahu lelaki berhodi. Kenapa? Dia hanya bertanya kan soalan dan Ris tiba ii boleh naik marah?
Ris memandang tepat ke arah lelaki berhodi itu. Wajah nya yang menahan marah sungguh menggerunkan. Kerana tidak berani bertentang mata dengan Ris lelaki tersebut sedikit menunduk. Takut dan gerun hanya itu yang dia dapat kata.
"Keluarga!? Siapa keluarga dia!? Dia takda keluarga!! Apa yang dia ada dan patut ada hanya aku! A... Ku!!" ucap Ris dalam marah membuak buak.
"Dan perempuan tu? Perempuan bodoh tu!? Kekasih dia yang tak pernah nak perduli pasal dia! Tu bukan keluarga dia tapi keluarga perempuan sial tu!!"sambung Ris lagi.
Kini baru dia tahu kenapa Ris tiba ii naik marah tadi. Rupa rupanya Ris mintak dia bunuh perempuan tu sebab R lindungi dia. Bukan lindungi tapi jaga, jaga bukan sebarang jaga tapi jaga dengan penuh kasih sayang.
Hum... Tugas yang paling susah yang dia pernah dapat tapi... Kalau dia tidak jalankan tugas ni. Untuk seketika dia memandang sedikit ke arah Ris yang menunduk sambil mengigil akibat menahan marah yang amat.
Kalau aku tak jalan kan tugas ni... Nyawa aku yang akan melayang.
Di rumah anak ii yatim
"Maaf encik kami tak boleh bagi tahu siapa penderma tu sebab dia amanah kan kami untuk rasiakan nama dia" kata Puan kalsom.
"Macam ni lah Puan... Kalau saya sebut nama penderma tu and betul tu dia Puan bagi isyarat? Macam mana? Setuju?"kata Alex tidak mengalah.
Puan kalsom menghela kan nafas panjang dari tadi tak sudah ii si Alex bertanya kan benda sama dan dia pasti selagi tak di beri jawapan selagi tu dia bertanya. Jadi nak tak nak dia terpaksa bersetuju.
"Humm baik lah saya setuju"kata Puan kalsom.
Alex tersenyum gembira akhirnya dia akan dapat jawapan yang dia mahu kan.
"Nama dia Alisha kan?" ucap Alex.
Puan kalsom tersenyum kerana jawapan yang diberi salah.
"Jawapan kamu salah. Dah ii kamu balik lah saya dah penat layan kamu" balas Puan kalsom sambil mula berdiri untuk berlalu pergi.
"Aip ii tunggu dulu Puan jawapan saya tak habis lagi" kata Alex cuba menahan Puan kalsom bangun.
Puan kalsom duduk semula. Jauh di dalam hati nya nak sajab dia hempuk ii kepala Alex dengan kerusi. Geram sungguh!
"Apa lagi? Jawapan kamu salah... Jadi mengalah aja lah" balas Puan kalsom.
"Tunggu dulu Puan.. Saya kata nama dia Alisha tapi... " kata Alex.
"Tapi apa?"tanya Puan kalsom ingin tahu.
"Tapi orang panggil dia R... Betul kan?" kata Alex sambil tersenyum. Dia tahu jawapan yang dia bagi tu betul.
Puan kalsom terdiam. Macam mana dia tahu? Dia kenal ke siapa R?
"Puan? Puan? Betul kan jawapan saya? Sebab tu Puah terdiam?" tanya Alex nak kan kepastian.
Puan kalsom hanya menganguk tanda mengiyakan. Alex tersenyum gembira kerana betul apa yang dia katakan.
Alex bangun dari kerusi dan terus berlalu ke arah pintu untuk keluar dari pejabat rumah anak yatim itu tapi sebelum dia keluar dia sempat berpaling ke arah Puan kalsom.
"Saya pergi dulu Puan kalsom dan assalammualaikum" ucap Alex sebelum berlalu pergi dari situ.
"Waalaikummusalam" balas Puan kalsom.
Okay kalau korang nak tahu cerita ni tinggal beberapa bab je lagi nak habis. Jadi korang sabar okay? Pape pun thank votes and comen. Votes and comen lagi okay :) sorry typo...
YOU ARE READING
Aku tak bodoh
RomanceHanya dia aku sayang, hanya dia aku cinta, hanya dia aku mahu, hanya dia aku rindu dan hanya dia milik ku .