17

443 16 0
                                    

"Kita mula malam ni. Aku dapat info yang dia akan menginap di hotel yang jauh 2 blok dari sini jadi masa tu kita beraksi" kata Alex.

R hanya menganguk sambil memereksa pistol yang di ambil di gudang semalam. Cantik.

"Kau dah sediakan anjing tu?"tanya R.

"Dah"balas Alex sepatah.

Pagi tu mereka bertiga tengah mengatur srategi tentang apa yang dah di bincangkan.

Ris keluar dari bilik air. Dia memakai sehelai baju yang sungguh cantik. Mereka berdua memandang ke arah Ris.

Manakala R hanya memandang seketika. Kemudia dia alihkan pandangan ke arah pistol di tanganya.
Lain pula Alex yang memandang Ris tampa berkedip. Cantik barang kali.

"Mana kau dapat baju ni Dahlia? Cantik. Sesuai dengan kau" kata Alex memuji.

Hummm aku harap orang lain yang puji tapi yang lain pulak puji? Bodoh dia saja tengok aku sekilas tadi.

"Aku beli dekat peris hari tu, Cantikkan?" balas Ris.

"Kau pakai awal ii asal? Nanti menyusahkan dan pakai balik nanti" kata R.

"Kenapa kalau aku pakai awal? Kau takut tergoda?" jawab Ris sambil mengcekat pinggan.

"Tergoda? Maaf aku tergoda dengan dia and YOU not her" jawab R.

Dia? Siapa dia? Dia dah berpunya? Macam mana aku tak tahu? Oh lupa dia tak suka bercakap hal pribadi.
Tapi aku nak tahu siapa dia. Kata Alex dalam hati.

"Kau bodoh R terkejar akan orang yang tak pandang kau melainkan harta dan rupa kau je"kata Ris sinis.

"kau pasti? Kalau dia terkejarkan aku sebab rupa dan harta dan apa kena mengena dengan kau?" jawan R sambil menjoketkan kening.

Ish! bodoh punya budak dia tak tahu ke aku tengah ambik kisah pasal dia? Ke dia buat bodoh?

"Sebab aku taknak perempuan tak guna tu pergunakan kau!" marah Ris.

Entah mengapa dia tiba ii naik marah apabila isu tentang perasaan di ketengahkan tambahan ia melibatkan R. Kata ii Ris sebentar tadi mengundang amarah R.

"Apa!? Kau kata siapa tak guna!? Kau kisah apa kalau dia pergunakan aku!?"tengkin R.

Buat pertama kali dalam hidupnya dia naikkan suara kepada Ris. Selama ini dia tak pernah buat begitu. Apa kata Ris pasti di turuti. A kata Ris maka A lah jawapan R dan begitu juga sebaliknya.

Alex yang mendengar terkejut besar. Siapa yang tak kenal Ris. Bekas pembunuh yang paling di geruni. Tiada belas kasihan sedangkan orang yang menjaganya sejak kecil dia bunuh tampa peraksaan.

Apa yang perlu dia buat kalau berlaku pergaduhan di antara 2 pembunuh upahan? Pasti jadi teruk nanti.

"Ka.. Kau... tinggikan Suara dekat aku? Sebab perempuan sial tu?"kata Ris dalam aura yang menyeramkan.

Siapa yang berada di sana pasti merasakannya.R masih dengan amarahnya tiada rasa gentar di dalam dirinya. Keras kepala dan bodoh itu yang boleh di gambarkan pada diri R buat masa ini.

"Siapa perempuan sial yang Kau maksudkan ha!? Siapa!?" marah R lagi.

Tak guna dia ingat aku takut sangat dengan dia? Bodoh!! Aku hormat dia sebab dia boss aku tu je!! Tak guna!!

Ris mengeluarkan sepucuk pistok dari laci meja di tepinya. Pistol di halakan tepak ke arah R. Tiada rasa teragak agak Ris ingin melepaskan tembakan.

Alex merampas pistol tersebut dengan gerakannya. Sepantas kilat pistol bertukar tangan.

Tak guna aku jugak nak kena leraikan pergaduhan ni. Dah lah malam ni misi ni nak kena di jalankan. Rosak.

Manakala R memandang tepat ke arah Ris. Dia langsung tidak berkelip walau pun semasa pistol di arahkan ke arahnya. Takut? Mungkin tidak.

Ris terkejut dengan tindakan Alex. Buat seketika dia tersedar dari tindakannya yang ingin menembak R.

"Aku nak keluar apa ii hal call aku" kata R sambil memakai jaket dan berlalu pergi dari bilik itu.

Sebaik kelibat R hilang di balik pintu. Alex terus memeluk Ris. Di dakap searetnya. Dia tahu apa yang di perlukan oleh Ris sekarang ialah dakapan yang hangat.

Apa yang berlaku tadi mengembalikan ingatan mereka berdua 6 tahun lepas sebelum Ris bertemu R. Ingatan di mana pergaduhan besar di antara Ayah Ris dan Ris.

Esak tangisan Ris kedengaran. Buat kali kedua Bahu Alex menjadi sandaran buat Ris tak kala ke sedihan.

"Dia bodoh Lex dia bodoh! Dia tak nampak ke aku kat depan mata dia? Dia tak nampak yang aku sayang dia? Tapi kenapa apa yang dia nampak perempuan bodoh tu jugak? Kenapa Lex kenapa!?"marah Ris dalam tangisan.

Kenapa saat aku sayang seseorang pasti dia takkan jadi milik aku? Kenapa? Teruk sangat ke aku ni?

"Dah ii jangan nangis kau emosi ni. Dah jom duduk aku buatkan kau kopi Okay?" pujuk Alex lalu mengeringi Ris duduk di atas katilnya.

Dia selimutkan Ris lalu dia bergerak membuatkan Ris segelas kopi panas. Kadang kala bila Ris steress pasti kopi menjadi pilihanya.

"Nah kopi kau minum kasi lega sikit emosi kau" Alex menyuakan segelas kopi panas ke arahnya.

Kopi di ambil lalu di hirup. Di tarik nafas panjang ii lalu di hembuskan.
Pandangan di arahkan ke arah lantai.

Alex duduk bersebelahan Ris di lemparkan pandangan ke arah luar tingkap. Cuaca agak sejuk pada petang itu lebih sejuk dari hari biasanya.

"Aku sayang dia Lex. Aku sayang sangat ii tapi kenapa dia tak nampak yang aku sayang dia?" tanya Ris kepada Alex.

"Aku tak tahu Dahlia tapi aku rasa kau lebih baik lupakan dia. Sebab dia dah berpunya dan aku rasa dia sangat sayangkan perempuan tu"kata Alex.

"Macam mana kau tahu dia sangat sayangkan perempuan tu ?" tanya Ris sambil memandang Alex.

"Sebab kalau dia tak sayang perempuan tu dia takkan berani lawan cakap kau and masa kau acukan pistol dekat dia aku dapat tengok sikit pun takda rasa takut dalam diri dia. Masa tu aku tahu dia sanggup mati untuk perempuan tu"
Kata Alex panjang lebar.

Kata ii Alex tadi membuatkan Ris semaking sedih. Dia sanggup buat macam tu sebab perempuan yang takkan balas cinta dia walau seribu tahun pun? Kenapa kau bebal sangat R!? Kenapa!?

Aku lebih cantik dari dia, Lebih bijak and kaya tapi kau tetap pandang dia. Kenapa? Sebab dia cinta pertama kau? Jadi kenapa aku tak boleh jadi cinta terakhir kau?

"Aku tak tahu kenapa dengan diri aku? Senang sangat jatuh cinta dengan dia. Sejak pertama kali dia selamatkan aku" kata Ris lagi.

Sekali lagi air mata dia jatuh. Memori dia bertemu buat pertama kali dengan R berputar di fikirannya. Entah kenapa dia rindu. Rindu akan sosok tubuh itu.

Hanya dia yang tahu sedalam apa cintanya pada R. Esakan demi esakan tapi ia tetap tak mengubah apa ii cinta R pada Uni lebih dalam dari dia sangka.

"Dah ii kau tidur nanti malam aku kejutkan kau. Kau rehat okay?"kata Alex sambil mengbaringkan Ris di atas.

Gelas di tangan Ris di ambil lalu dia bangun dan bergerak ke arah balkoni.
Sabatang rokok di hidupkan sisa air kopi milik Ris di minum sampai habis.

Haaa sudah malam ni apa cita ni? Jangan tak jadi sudah semua hal dan plan cantik. Adu.... Nak gaduh pun nanti misi ni selesai lah weh.

Alex menggaru kasar kepala lalu rokok di tangan di sedup asap di hembuskan dengan penuh nikmat ke udara.

Hai semua :) ni sambungan dia maaf kalau cerita ni tak seronok. Pape pun thanks mana yang baca tu
yang comen dan votes tu thanks jugak. Comen and votes lagi okay :) kalau ada typo tegur tau.

Aku tak bodoh Where stories live. Discover now