الـحـلـقـة الـخـامـسـة

15.8K 353 12
                                    

_نـعـم يـاخـويـا...

هتف بها "ادم" باستنكار وبصوت عالي جداً جعل زوجه اخيه و"ملاك" ينظرن باستغراب وتعجب باتجاههم هو و"ادهم" الذي وضع كف يده على فم اخيه عندما بدأ صوته يعلوا بعدما اخبره ماذا يريد منه...

هتف"ادهم" بحنق وغيض وكفه ما زال موضوع على فم اخيه: هششش.. وطي صوتك الله يخربيتك هتفضحنا...

ابعد يد اخيه بعنف وهتف بحنق: اوطي صوتي.. انت تجننت ايه اللي انت بتقوله دا..

صر على اسنانه بقوه واردف: طب اسكت بقى عشان "ملك" جايه علينا...

نظر لاخيه بغيض وحول انظاره باتجاه زوجه اخيه التي اقتربت منهم واردفت بتسأل وهي تنظر نحوهم باستغراب: هو في ايه.. وانت جيت امتى يا "ادم".. وكنت بتزعق ليه..ايه اللي حصل...

اجابها" ادم"بحنق وهو يشير بيده نحو اخيه: اسألي جوزك.. اللي عايز يجـ....

قطع كلامه حينما هتف اخيه بزوجته فجأة: مفيش حاجة يا"ملك".. يله روحي عند اختك بدل ما هي واقفه الوحدها كده...

اجابته بالحاح: ايوه يا "ادهم" بس انا عايزه....

لم يجعلها زوجها تكمل جملتها حيث قاطعها قائلاً بصرامه: انا قلتلك روحي لعند اختك.. يله خلصيني..

زمت شفتيها بغيض وهي تضرب احدا قدميها في الأرض كالاطفال ثم التفتت عائده الى اختها التي كانت تطالعهم باستغراب... هز "ادهم" رأسه من تصرفات زوجته الطفوليه... التفت الى اخيه الغاضب
وامسكه من ذراعه وابتعد به عن انظار زوجته وشقيقتها...

سحب "ادم" ذراعه بقوه ونظر بحنق لاخيه.. التفت "ادهم" اليه ببروده اعصاب ثلجيه وهم بسؤاله: ايه في ايه مالك.. مالك اتنرفزت كده.. احنا كنا بنتكلم عادي...

هتف به بصوت عالي: مالي.. انت بتسألتني مالي.. انت مسمعتش نفسك انت بتقول ايه...

اجابه ببرود هادئ: قولت ايه يعني..هو انا قولت حاجه غلط.. دا انا بقولك اتجوزها...

هتف"ادم"باستنكار وغضب لطريقه كلام اخيه والهدوء الذي حل عليه فجأة:ايه البرود اللي انت فيه دا..وبعدين انت عايزني اتجوزها ازاي.. دا انا لسه شايفها امبارح..هي لعبه...

تخلى عن بروده وهتف بغيض من بين اسنانه: وطالما عارف انها مش لعبه كنت امبحلق بيها من امبارح ليه ونظراتك ليها كانت ايه.. ها جاوبني...

توتر قليلاً ولكنه استعاد بسرعه تعابير وجهة الغاضبه...لاحض "ادهم" توتره ولكنه صمت منتضر جواب اخيه...

اجابه "ادم" بتلعثم طفيف: عادي يعني.. كنت ببصلها عادي...ما انتم كنتوا بتبصولها برضوا.. ايه حرام عليا يعني...

ابتسم بسخريه قبل ان يجيب: لا ياخويا مش حرام.. بس انت كنت بتبصلها بطريقه ثانية مش زي ما احنا كنا بنبصلها.. تقدر تفسرلي دا ايه...

ملاكحيث تعيش القصص. اكتشف الآن