اسدل الليل ستائره.. وحل الضلام .. على ام الدنيا..
وفي منزل _فوزي الدمنهوري_..
يدخل "ادهم" الى غرفته بعد ان اطمن على اطفاله..
ليجد زوجته تقف امام المرآة وتقوم بتسريح شعرها وهي شارده الذهن وعلى شفتيها ابتسامه صغيره.. ولم تلاحظ وجوده..فاقترب منها بهدوء..افاقت من شرودها عندما لف ذراعيه حول خصرها من الخلف.. نظرت لانعكاس صورتهما في المرآة بابتسامه حب..
وضع"ادهم" ذقنه اعلى كتفها وهو ينظر الى انعكاس صورتها: يارب اكون انا السبب في الابتسامه دي..
زمت شفتيها ثم اجابت بصدق وابتسامه محبه: الصراحه لا..
همهم قبل ان يهتف مره اخرى قائلاً بيقين: يبقى "ملاك" هي السبب.. صح
اجابته بعد ان التفتت اليه بابتسامه سعيده: ايوه.. انا مش مصدقه يا"ادهم" بجد.. معقول هي كلمتني بعد كل المده دي.. بجد انا مبسوطه اووي..
حاوط خصرها بيديه وهو يهتف بابتسامه هادئه: يارب تفضلي مبسوطه كده دايما..
ثم اكمل بخبث وهو يضغط على خصرها ويقربها منه: طب يله عشان تنفذيلي اللي انا عايزه وكمان عشان ابقى مبسوط انا معاكي..
ادعت عدم الفهم وهي تجيب: طلب ايه اللي انفذه..
هتف بغيض: انتي هتستعبطي.. انتي مش قلتيلي انك هتعمليلي كل اللي انا عايزه لو ساعدتك في المطبخ..
ضحكت باغراء مقصود ثم اردفت: ايوه ياحبيبي.. بس انت مساعدتنيش.. انت يا دوب حضرت السفره معايا بس..
_اومال انتي عايزه ايه.. عايزاني اطبخ مثلاً.. دا انتي تبوسي ايدك وش وضهر اني قبلت اساعدك اصلاً..
هتف بها بحنق وغيض.. ضحكت هي بدورها وهي ترجع رأسها للخلف ثم اجابت من بين ضحكاتها: طيب ماشي ياحبيبي.. شكراً جداً عشان ساعدتني في تحضير السفرا وجميلك دا هفضل شايلاه فوق راسي دايما.. وياسيدي قولي انت عايز ايه وانا اعملهولك ولا تزعل نفسك..
اقترب بوجهه اكثر حتى صارت انفاسه تلفح وجهها ثم اردف بهمس:انا عايزك تعملي زي الي كنت بعمله معاكي الصبح في المطبخ قبل ما ست الحبايب تدخل علينا..
ابتسمت بخجل وهي تبعد نظراتها عنه وتعض شفتيها السفلى..
ابتسم باتساع واقترب اكثر: بيقولو السكوت علامه الرضا..
شهقت بخفه عندما حملها بين ذراعيه ثم هتف وهو يتجهه نحو السرير: دا احنا ليللتنه هتبقى عنب..
_______________________________________في اليوم التالي اجتمعت العائلة حول طاوله الافطار ما عدا "ادم"
جلس كل شخص في مكانه..اردف"فوزي"وهو ينظر الى زوجته بتساؤل: اومال "ادم"فين..؟
اجابت "سميه" ببرود: لسه نايم..
أنت تقرأ
ملاك
Roman d'amourأن تواجه هذا العالم اللعين بمفردك بكل ما يحمله من #خيبات و صفعات و حظ_متعثر.... فلا أخ يساعد.. و ﻻ صديق يرأف.. و ﻻ حبيب يواسي.. و ﻻ أنت ترضى أن يشفق عليك أحد .. و تتجاوز كل هذا و أنت بمفردك.. فهذا في حد ذاته إنجاز لكنه يبقى منتهى الألم.. #مــــلاك