الـمـقـدمـة الـتـمـهـيـديـة

43.2K 587 260
                                    

كانت تجلس على السرير في غرفتها تضم ركبتيها إلى

صدرها وكانت ايضاً تضم شيئاً آخر..

كانت تضم صورة تحظنها بقوة وتبكي

تبكي بمرارة على شخص كان لها الحياة بأسرها..

تبكي شخصاً كان سندها ومصدر قوتها..

وها هو قد ذهب الآن وتركها وحيدة..

رفعت رأسها ونظرت بعينيها التي تشبهه زرقة السماء

إلى الشخص الذي في الصورة..

كان رجل في بداية عقدة الخامس يتميز بعينين

زراقوتين وشعر اشيب يضيف الية الوقار كانت تنظر

إليها وتبكي بحرقة وتمتمت من بين دموعها..

_بابا..انت روحت الفين وسبتني..لية سبتني لوحدي
كدة هنت عليك يعني..مش انا بنتك حبيبتك ازاي تسبني كدة وتمشي..طيب دلوقتي انا لما بتدايق هقول لمين.. هشكي همي لمين بعدك..لما بكون عايزة حاجة هطلبها من مين..
طيب بابا تعالى خدني معاك..انت مش كنت كل ما بتروح لمكان تاخدني معاك طيب اية اللي حصل دلوقتي مش عايز تاخدني معاك لية..

ثم تمتمت بصوت مبحوح من كثرة البكاء..

_بابا..عشان خاطري ارجع عشان خاطري انا ماقدرش اعيش من غيرك..ارجوك انا مليش غيرك ..سبتني لمين مين اللي هيهتم فيا ..مين اللي هيطبطب على راسي..

وضعت رأسها على الصورة وقالت بصوت متقطع..

_مين اللي هيمسح دموعي لو عيطت..بابا.. تعالى.. عشان خاطري..

ثم رفعت رأسها وازاحت شعرها الاشبهه بخيوط الذهب الخالص عن عينيها لتكمل ببكاء..

_بابا رد عليا.. حبيبي متسبنيش لوحدي ارجوك..
طيب انت مش قلتلي انك مستحيل تسبني مش وعدتني بكدة..امال انت لية سبتني دلوقتي.. لية ما وفيتش بوعدك ليا لية..انا..انا عارفة انك مضايق مني لأني دايماً بنرفزك وخليك تتعصب بس صدقني انا بحب اعمل كدة معاك..اية هو انت متعرفنيش انا هبلةوبحب اضايقك..طب انت عارف انا بعمل كدة لية ..عشان انت بتطلع حلو اوي لما بتتعصب وانا بحب شكلك كدة ..بس انت كنت دايماً بتعاملني بحنية حتة وانت مضايق ..عمرك مزعلتني ..بس دلوقتي انا زعلانة اوي ..يعني يهون عليك تشوف بنتك زعلانة..

ثم قالت بابتسامة من بين دموعها..

_عارف انا كنت عايزة اقولك حاجة ..كنت عايزة اقولك ان انا بحبك..بحبك اوي اكتر من اي حاجة في الدنيا ..
ثم عاودت الى البكاء وقالت بنشيج..

_انا كنت عايزة اقولك كدة بس انت مشيت بدري اوي.. ومش هقدر اقولك حاجة..مش هقدر...

موجعة هي تلك الكلمات التي لم نقلها لأولئك الأشخاص الذين ما عادوا يقاسموننا ذات السماء..!
ما عاد لوجودهم حياة..!

تلك الكلمات باتت وجعنا الليلة..!

عندما يرحل من نحب رحيلاً ابدياً سنتمنى لو يتوقف الزمن عند آخر لقاء فلا نفترق..!

لو تؤخذ أرواحنا مع آخر أنفاسهم..

لو فقط سرقنا الزمن بدلاً منهم..!

ولكن تبقى كلمة لو مجرد أمنية..!
_______________________________________

استنوني بكرا انشاءالله مع الفصل الأول

واتمنى ان الروايه تعجبكم..

#bybo

ملاكحيث تعيش القصص. اكتشف الآن