الـحـلـقـة الـحـاديـة عـشـر

9.9K 237 418
                                    

اجتمعت مساءً عائلة "فوزي الدمنهوري" على طاوله العشاء ومن ضمنهم "ملاك" وشقيقها...

يتناولون طعامهم في صمت هادئ..وصوت الملاعق وهي تطرق في الاطباق كسرت هذا الصمت المخيم عليهم ...

رفع "ادم" عينيه ليطالع عائلته بهدوء .. طالت نظراته نحوهم على أمل ان يلتفت له احد او يحدثه ولكن كانت نظراتهم مركزه على طعامهم بتجهم...

زفر في ضيق وهتف في الجميع: ممكن افهم في ايه.. مالكم ساكتين كده.. احنا مش كنا خلصنا من موضوع جوازي وانتهى خلاص.. في ايه ثاني؟..

لم يتلقى اي اجابه بل لم يكلف احدً نفسه بالنظر اليه حتى..عداها هي كانت تطالعه بعيون حزينه وهي تشعر بتأنيب ضمير كونها المسؤله عن مقاطعه عائلته له ...

زم شفتيه بضيق وزمجر قائلاً: ماشي.. افضلوا ساكتين كده.. بس نا هسألكم سؤال واحد وعايزكم تجاوبوني؟..

رفع الجميع انظارهم اتجاهة هذه المره يطالعونه بهدوء وسكون منتظرين سؤاله الذي سيطرحه عليهم...

صمت لثواني قبل ان يتساءل: لو انا جيت قبل كده وقولتلكم ان انا عايز اتجوز "ملاك" كنتم هتوافقوا؟..

هتفت والدته بسرعه وبدون تفكير: اكيد لا مكنتش هوافق!..

لم يبدي اي رد فعل او اي تعبير على ملامحه لانه كان يعلم ان هذا سيكون رد والدته ـ الرفض ـ فكانت  ملامحه هادئه على عكس"ملاك" التي نكست رأسها بحزن عندما استمعت لرد والدته...

التفتت لوالده وسأله بهدوء: وانت يا بابا كنت هتوافق؟..

اجابه والده بهدوء: ايوه كنت هوافق!..

ابتسم بسخرية على ردود والديه المتناقضه واردف:لا يا بابا مكنتش هتوافق..عارف ليه؟..

صمت قليلاً فحثه والده بنظراته لأكمال حديثه..
اكمل بابتسامة صغيرة: عشان انت مش هترضى ان"ملاك" تعيش زي ما"ملك" عايشه معانا...

تساءلت "سميه" بحنق: والست"ملك" عايشه معانا ازاي بقى.. ما هي عايشه هنا ملكه ولا حد قدها مالها بقى قولي؟..

اجاب والدته بتهكم: مش عارفه مالها يا ماما معقول؟..

كتفت ذراعيها امامها وقالت بتحدي: لا مش عارفه قولي انت...

نظر لوالدته لثواني ثم اردف بتهكم حانق: معاملتك ليها كأنها خدامه مش مرات ابنك.. الخناق اللي كل يوم بيحصل في البيت.. تريقتك عليها قدام صحابك وانتي بتقوليلهم دي الخدامه بتاعتي..ولا بنت اختك الست"اروى" اللي حاطه"ملك" في دماغها وعايزه تبوظ علاقتها مع"ادهم".. ورغم كل دا هي ساكته ومتكلمتش ولا حتى قالتلك بتعملي معايا كده ليه عشان بتعتبرك زي امها وانتي مش راضيه انها تقولك كلمه ماما حتى.. ها عرفتي"ملك" مالها دلوقتي؟..

ملاكحيث تعيش القصص. اكتشف الآن