انفتحت ابواب القصر الكبير لتدخل سياره فخمه ثم يترجل منها شاب في عمر الخامسة والثلاثون.. يتميز بجسد رياضي.. طويل القامه.. بشعر بني داكن.. ذات عيون بنيه ماكره...
دلف الى داخل القصر بعدما فتحت الخادمه الباب له.. توجه مباشره الى الصالون بعدما لمحها تجلس هناك..
اقترب منها بخفه واحتضنها من الخلف.. واردف بعد ان قبل كتفها برقه: حبيبتي قاعده كده ليه..
التفتت له قبل ان تنهض من جلستها وتذهب لكي تحتضنه بقوه..
بادلها العناق واردف بتساءل وهو يضغط على خصرها: لسه مش لاقيينها.؟
_هي نزلت مصر
هتفت بها "كارمن" لزوجها الذي تجمد في مكانه لثانيه قبل ان ينظر امامه بغضب حاول السيطره عليه وهو يبعدها عنه برفق..
ثم سألها بهدوء: عرفتي ازاي.؟
اجابته بعد ان تنهدت بثقل: الراجل اللي كلفته يدور عليها.. قالي انه شاكك انها نزلت مصر وقلتله يتأكد ويقولي.. ولسه من شويه بلغني انها نزلت مصر فعلاً..
فكر للحظه قبل ان يقول باستغراب: غريبه..
اجابته بعدم فهم: ايه هو اللي غريب يا"مروان"
اجابها بتفكير: هي ازاي قدرت تعمل كده الوحدها.. انا متأكد ان في حد ساعدها في دا..
اجابته بضيق: أكيد طبعاً في حد ساعدها.. وانا عارفاه
عقد ما بين حاجبيه واردف بتساءل وكأنه قرء ما تفكيرها: قصدك عمها "سامي"
اردفت بامتعاض: وهيكون مين غيره..
ثم اكملت بعد ان زفرت بضيق: "مروان" انا لازم انزل مصر حالاً.. لازم ارجعها مش هخليها عند بنت سناء.. عشان دي هتقويها عليا..
اجابها بهدوء وهو يحاوط كتفيها: اكيد ياحبيبتي لازم ترجع..
ثم ابتسم بخبث لم تلاحضه قبل ان يكمل: وهنروح انا وانتي عشان نرجعها هنا.. عشان هي مش لازم تسيب بيت ابوها..
ثم اكمل كلامه وهو ينظر لعينيها بعد ان لفها اليه لتصبح امامه وحاوط كتفيها: بس مش هننزل مصر دلوقتي عشان انا عندي شغل كثير اوي ومش هقدر اسيب الجامعه عشان دي فتره امتحانات والطلاب محتاجيني..
اجابته بسرعه: خلاص ياحبيبي انت ابقا هنا وانا انزل لوحدي..
هتف بعد ان ابتسم لها ابتسامه صغيره: مش هينفع ياحبيبتي اسيبك تنزلي لوحدك عشان هفضل طول الوقت بالي مشغول عليكي.. فـ انا عايزك تستني اسبوع واحد بس اخلص شغلي وبعدين ننزل مصر.. وبعدين متخافيش عليها هي مش عند حد غريب هي اكيد هتروح عند اختها.. اعتبريها ياستي انها فـ اجازه لمده اسبوع..
نظرت له بحب قبل ان تتعلق بعنقه وتحتضنه برقه: ماشي ياحبيبي.. انا مش عارفه انا كنت هعمل ايه من غيرك.. ربنا يخليك ليا..
أنت تقرأ
ملاك
Romantizmأن تواجه هذا العالم اللعين بمفردك بكل ما يحمله من #خيبات و صفعات و حظ_متعثر.... فلا أخ يساعد.. و ﻻ صديق يرأف.. و ﻻ حبيب يواسي.. و ﻻ أنت ترضى أن يشفق عليك أحد .. و تتجاوز كل هذا و أنت بمفردك.. فهذا في حد ذاته إنجاز لكنه يبقى منتهى الألم.. #مــــلاك