الـحـلـقـة الـسـادسـة والـعـشـرون

8.2K 217 25
                                    

أحياناً نتمنى ان تكونا احلامنا حقيقه..
وأحياناً نتمنى لو كانت حقيقتنا حلم!..
_________________________________________

يقف كل من "ادم" و "ادهم" امام سيارته وبرفقتهم "ملك" والبقيه يجلسون في سيارتهم الخاصه بعد ان جهزوا امتعتهم ووضعوا كل مايحتاجونه في رحلتهم..

استند "ادم" على سيارته يطالع الجميع بهدوء وهو يرى علامات الملل على ملامحهم...

التفت الى اخيه الذي صدح صوته بضجر: هي مراتك هتتأخر كتير، احنا بقالنا ساعه واقفين تحت الشمس!!.

رد بهدوء: نص ساعه مش ساعه، احسب كويس يا أستاذ!.

رمقه بغيض ليصيح: معلش يا سيدي بقالها نص ساعه، بس ممكن من بعد اذنك تخليها تستعجل عشان الشمس كلت دماغي؟!.

اعتدل في وقفته ليردف ببرود مقصود: يابني هو في حد جابرك تقف في الشمس ما تقعد في عربيتك، وبعدين مالك ما تنشف كده اومال؟!.

زمجر بغيض: يعني انا الحق عليا عشان واقف معاك يا حيوان ومستني البرنسيسه بتاعتك!!.

رد الآهر بتحذير: متشتمش عشان انا كمان مشتمش!!.

هتف "ادهم" بتحدي: والله! طب وريني كده!.

زج على اسنانه ليهتف من بينهم: انا مش عايز اشتمك قدام مراتك وكمان انت اخويا الكبير!!.

ضحك باستخفاف ليردف بمشاكسه: انت اصلا متقدرش تعمل كده مش عشان مراتي واقفه!.

ضيق عينيه بحنق لهدر: اااه، قول بقى انك عايز تتشتم!!.

وقبل ان يرد صدح صوت والدهم الذي نزل من سيارته لتوه: بس يلا انت وهو، بطلوا خناق بقى، انتم رجاله انتم، عمالين تناكشوا ببعض زي العيال وكل واحد فيكم شنبه يغطي وشه، بطلوا احسنلكم!!.

امتعض وجه الأخين ليطالعوا بعضهم بغيض كالأطفال ليهز والدهم رأسه بيأس قبل ان يحدث "ملك" التي كانت تتابع ما يحدث بضحكه مكتومه: روحي يا بنتي نادي اختك عشان اتأخرنا!!.

أومأت له بانصياع للتحرك كي تدخل للداخل ولكن توقفت على صوت"ادم" الذي هتف: استني يا "ملك"، خليكي انتي انا هروح اندهلها!!.

هزت رأسها بأيجياب وعادت الى جانب زوجها يتابعون "ادم" الذي دلف للداخل لينادي زوجته!..

صعد الى الأعلى ليدخل الى غرفته بهدوء، وجدها تقف امام المرآه وترفع رأسها للأعلى لتتلمس عنقها بقوه، عقد حاجبه بأستغراب لما تفعله...

اقترب منها ليهتف: كل دا تأخير يا "ملاك" انتي مش قولتي 5 دقايق هم بقوا نص ساعه ليه، دا الكل مستني تحت!!.

لم تجيبه فقط استمرت بما تفعله ليزفر بصبر ويتساءل: انتي بتعملي ايه، مال رقبتك؟.

وللمره الثانيه تجاهلته دون ان تجيبه ليزج على اسنانه بغضب ويهدر بحده: انا مش قولتلك لما بتكلم تردي عليا فوراً، انا مبحبش حد يطنشني!!.

ملاكحيث تعيش القصص. اكتشف الآن