Brieven

114 7 5
                                    

Eindelijk, na maanden en maanden van saaie tovenaarsdingen leren die ik toch al wist, was het eindelijk vakantie. Ik had gisteren Draco, Patty, Benno, Ron en Hermelien uitgezwaaid samen met Harry (alhoewel hij er alleen was voor Ron en Hermelien) en was daarna met hem teruggelopen naar het kasteel. Daar hadden we nog even knalpoker gespeeld (ik won) en deden we een potje toverschaak (ik won weer). Toen kreeg ik een brief van Emerald over de vorderingen van de oorlog en ging ik op mijn kamer zitten.

Vandaag heb ik rustig ontbeten en heb ik in alle rust een boek gelezen. En daarna nog een. Toen besloot ik om naar buiten te gaan en heb ik met de sneeuw gerommeld. Daarna heb ik een brief geschreven aan Elania. Ook heb ik aan mijn vrienden iets geschreven.

Lieve zus,

Hoe gaat het met je? Ik heb van Emerald gehoord dat je toestemming hebt gegeven om Duanji te verwoesten. Dat is een vrij extreme keuze, lijkt me. Voor zover ik heb gehoord is de stad nog niet geëvacueerd. Waarom heb je dat gedaan?

Ook moet ik je feliciteren met de eerste Verjaring onder jouw gezag. Hoe is het feest gegaan? Helaas kon ik niet komen, ik had het erg druk. Dit spijt me erg. Niet dat het wat had uitgemaakt, want ik heb ook geen uitnodiging ontvangen, hoewel dat (zoals je weet) wel traditie is.

Ik moet nog ergens anders mijn excuses over aanbieden. Een paar maanden geleden (Aardse tijd, voor jou is het een paar weken) was de verjaardag van Ilora. De eerste sinds haar dood. Het spijt me dat ik daar niet bij was. Op Zweinstein hebben ze een kleine ceremonie gehouden en daar was ik wel bij. Hoe was de ceremonie in Arelia?

Met mij gaat het, naar omstandigheden, goed. De Aarde heeft erg mooie natuur, die bovendien erg anders is dan die op Teron. Ook is het hier nu winter, en het sneeuwt hier volop.
Toch mis ik Arelia. De winters daar zijn echt wonderschoon. Het eten is veel beter. En de concentratie aan magie is veel hoger.
Niet dat ik het zo slecht heb. Er zijn hier een aantal aardige tovenaars, en een paar daarvan hebben ook daadwerkelijk iets van intelligentie. En Albus Perkamentus is er natuurlijk ook.

Ik hoop nog snel van je te horen. Doe de groeten aan Emerald.

Oceana

Beste Draco,

Hoe is het bij jullie thuis? Je hebt me verteld dat jullie geen Kerst vieren. Als het te saai wordt, moet je even een uil sturen en dan kom ik langs. Dan vieren we een feestje, samen met Benno, Patty en wie jij dan ook nog meer wilt uitnodigen. En het maakt me niet uit dat je vader me dan waarschijnlijk het huis uitschopt. Ik heb me toch nooit druk gemaakt om de regels.

Jullie tuin moet er in dit weer echt geweldig uitzien! Zweinstein ziet er al magisch uit, maar jullie tuin is in elk jaargetijde betoverend. Ik weet zeker dat de tuiniers bij ons thuis graag een gesprek zouden hebben met die van jou.

Over Zweinstein gesproken: het kasteel ziet er echt geweldig uit. Volgend jaar moet je ook in de vakantie op school blijven. Het is het echt waard!
Ze zeggen dat het met Kerst nog mooier is. Er gaan geruchten rond over de twaalf kerstbomen die Hagrid blijkbaar in de Grote Zaal zet. Weet jij of dat waar is?

Ik heb trouwens echt geen idee hoe Kerst wordt gevierd. Ik moest het tijdens godsdienstles wel leren (dat is trouwens het saaiste vak ooit), maar ik heb het nooit onthouden. Kun jij me misschien uitleggen hoe Kerst gaat?

Ik hoop dat we elkaar snel weer zien. Het kasteel is erg leeg zonder jou en alle anderen.
Vrolijk Kerst (dat zeg je toch tijdens Kerst?)!

Oce

Beste Benno,

Hoe is het in Italië? Ze zeggen dat het daar erg warm is. En dat ze veel interdimensionaal eten hebben gekopieerd. Zoals pizza en pasta.

Hoe gaat het met je? Hoe vieren jullie Kerst? Heb je Zweinstein wel eens tijdens Kerst gezien? Het is echt beeldschoon. Het is absoluut de moeite waard om eens een keer tijdens de kerstvakantie op school te blijven.

Waar in Italië zitten jullie precies? In Venetië, Rome, Sardinië of ergens anders?

Hoe is je familie? Meestal zijn volbloed families erg orthodox. Als je het niet meer red, moet je een uil sturen, dan kom ik je helpen.

Blijf gezond,

Oce

Beste Patty,

¿Como es en España? Hoe is het in Spanje? Spreek je al een beetje Spaans?
Hoe is het eten daar? Ze zeggen dat het erg lekker is.

Zelf ben ik nog nooit in Spanje geweest. Is er mooie natuur? Hoe is de architectuur?
Spanje is erg christelijk. Zijn daar nog sporen van te vinden?
Je moet souvenirs meenemen. Aandenkens zijn altijd leuk.

Hoe gaat het met je moeder? Is het erg warm in Spanje?

Ik raad je aan om eens op Zweinstein te verblijven tijdens de vakantie. Het uitzicht is echt magisch.

Ik mis je nu al. En je bent pas een dag weg. Het kasteel is leeg zonder alle leerlingen.
Ik hoop dat ik je snel weer zie.
Een fijne vakantie!

Oce

Ik legde mijn veer neer en stopte de brieven in enveloppen. Morgen ging ik wel brieven schrijven naar de rest.
Ik liep rustig naar de Uilenvleugel en koos drie uilen uit. Aan iedere uil gaf ik een brief: een donkergrijs gevlekte uil kreeg Benno's brief, een sneeuwwitte kreeg die voor Patty en een zwarte, statige uil kreeg de brief voor Draco.

Nadat ik de brieven voor mijn vrienden verzonden had, liep ik terug naar mijn kamer. Daar opende ik een portaal. Ik zuchtte kort, keek naar de brief in mijn hand en verzond hem door het portaal.
Praat met me, zus.
Praat met me als een gelijke, niet als een minderwaardige slaaf of zoiets.
Alsjeblieft.

Gepubliceerd op 3 juli 2020.

Oceana - deel 1Waar verhalen tot leven komen. Ontdek het nu