Vuurflits

57 4 0
                                    

De ochtendpost van die dag bracht iets vreemds met zich mee: een Vuurflits, de nieuwste bezem. Die Vuurflits was voor Harry, die verbaasd naar het pakketje keek.

Een paar weken geleden, tijdens een Zwerkbalwedstrijd, besloten de Dementors zich te laten zien. Ze zweefden het veld op, net toen Harry en Carlo Kannewasser, de Zoeker van Huffelpuf, de Snaai de wolken in volgden. Het was al stormachtig, en met de komst van de zielenzuigers werd het alleen maar erger. Een paar Dementors vlogen naar boven, achter Harry en Carlo aan. Carlo kon op tijd wegkomen, maar Harry kwam in zwaar weer terecht - letterlijk en figuurlijk. Net voordat hij de Snaai te pakken kreeg, stortte hij neer. Perkamentus kon hem met 'Aresto Momentum' nog opvangen, maar door de wind werd zijn Nimbus 2000 de Beukwilg in geslingerd - een akelige boom die zijn takken met grote kracht in de rondte zwiert. Zijn bezem was niet meer te redden.

Wat ons vooral verbaasde, was dat er op het pakketje geen afzender stond. Hermelien vond dat we de bezem aan professor Anderling moesten geven, omdat hij misschien wel van Zwarts was.
Dat was hij ook. Ik had hem tijdens mijn laatste bezoek verteld over Harry's bezemfiasco en hij stond erop een nieuwe te kopen. Dus hebben we via veel omwegen zo'n ding voor hem geregeld. Ik zou het alleen nooit toegeven, ik had hem al te veel gunsten verleend.
Harry en Ron vonden Hermelien's idee belachelijk.
'Waarom zou Zwarts voor mij een bezem kopen? Hij wil me juist vermoorden!'
'Dat is het hem juist, Harry. Misschien heeft hij deze bezem wel behekst, zodat je eraf valt ofzo. We moeten sowieso Anderling inlichten. Je moet voorzichtig zijn, Harry. Er loopt een massamoordenaar rond die jou een kopje kleiner wil maken!'
'Nee. Dan neemt ze hem in. Dit is de snelste bezem die er is, Hermelien! Hiermee wint Griffoendor elke wedstrijd!'
'Goed,' zei ze met een zucht.

'Wat kreeg Sint Potter nu weer? Fanmail?' Draco, Benno en Patty liepen samen met mij naar Toverdranken.
'Nee, een nieuwe bezem. Je weet toch dat zijn Nimbus 2000 kapot is gegaan?'
Draco lachte kort. 'Ja, dat was mooi. Maar wat voor model heeft hij gekregen? En van wie? Perkamentus?'
'Nee, van een oude vriend. Het is een Vuurflits, zo'n ding dat ik ook heb. Het is het beste-'
'EEN VUURFLITS?!' schreeuwden Benno en Draco.
Geïrriteerd keek ik ze aan. 'Moest dat nou?'
'Maar serieus, heeft hij echt een Vuurflits gekregen? Hoe vliegt hij? Is hij echt zo snel als ze zeggen? Man, ik wilde dat mijn moeder eens een Vuurflits voor mij zou kopen,' verzuchtte Benno.
Draco was het volgende kwartier chagrijnig tot het punt waar het vervelend werd. Terwijl Sneep de toverdrank voor die drank uitlegde, stootte ik hem aan en siste: 'Wees nou toch eens niet zo jaloers. Moet je nu echt zo stom doen, alleen omdat Harry een Vuurflits heeft gekregen en jij niet? Waarom trek je je alles wat hij doet zo aan? Vind je hem soms leuk?'
Hij werd zo rood dat hij voor een Wemel door had kunnen gaan, en keek me verafschuwd aan. Sneep was eindelijk klaar met zijn uitleg en ik stond op om de ingrediënten voor de toverdrank te pakken. Toen ik terug kwam, verontschuldigde hij zich en gingen we verder met de les.

Tijdens de lunch ging ik op zoek naar Harry, Ron en Hermelien. Ik vond ze in de leerlingenkamer van Griffoendor.
'Waar is mijn Vuurflits, Hermelien?!' Harry staarde haar woest aan.
'Ik heb hem aan professor Anderling gegeven. Het kan gevaarlijk zijn, en ik heb haar gevraagd hem te onderzoeken, precies zoals professor Perkamentus heeft gezegd.'
'Ik heb gezegd dat ik niet wilde dat je dat deed! Hoe kon je! Hermelien, het is míjn bezem!'
'Het was het juiste om te doen! Harry, hij kon wel van Zwarts zijn. Die had je dan makkelijk kunnen doden, alleen omdat jij hem niet wil laten nakijken! Hebben het ministerie en professor Perkamentus zoveel moeite gedaan om je te beschermen, ga je alsnog dood door je eigen stommiteiten!'
'Maar hij is van míj! Je had het recht niet te doen!'
'Ik wilde je alleen beschermen!'
'Harry heeft wel een punt, Hermelien. Die Vuurflits was echt heel erg cool, en hij was van Harry, niet van jou. En let toch eens op die kat van jou! Schurfie is weer kwijt, en ik heb wat bloed op mijn bed gezien. Als dat beest van jou hem heeft opgegeten, dan-'
'Schurfie is kwijt?' mengde ik me in het gesprek. 'Vreemd. Weet je wat, Ron, ik zoek hem wel voor je. Je hebt de afgelopen tijd veel voor me gedaan en zo kan ik wat terugdoen.'
Abrupt stopte Ron en keek me aan. 'Oh. Ja. Natuurlijk. Eh, bedankt, denk ik,' stamelde hij.
'Bedank me niet te vroeg,' was het enige wat ik zei.

Wormstaart was niet moeilijk te vinden. Hij was in de keuken eten aan het stelen. Zodra hij mij zag, schoot hij weg, maar een simpele spreuk was genoeg om hem naar me toe te halen. Ik greep hem vast aan zijn staart en liet hem voor mijn gezicht bungelen. 'Kijk eens wie we hier hebben. Als dat niet onze lieve verrader Wormstaart is.'
Terwijl Wormstaart angstig piepte, trok een huiself aan mijn gewaad en gestoord keek ik hem aan. 'Wil mevrouw misschien iets eten?'
'Oh. Ja, natuurlijk. Hebben jullie kersensap? En een pompoentaartje, graag.'
Verschillende elven kwamen aanrennen met dienbladen vol glazen kersensap en pompoentaartjes. Ik pakte een glas en een taartje en bedankte de elven, terwijl ik bedacht hoe handig deze schepsels waren.

Terug in de leerlingenkamer van Griffoendor ging ik naar Ron, die samen met Harry Hermelien overduidelijk negeerde. Ik overhandigde hem Wormstaart en keek hem aan. 'Pas je in het vervolg beter op hem? Hij zat te rillen van angst toen ik hem vond. Het kasteel is ook zo groot, en ik denk dat hij mevrouw Norks is tegengekomen. Misschien moet hij een kooi krijgen.'
Ron keek bezorgd naar de rat. 'Misschien wel,' zei hij weifelend.
Ik draaide me naar de andere jongen. 'Hoe gaat het met je bezem, Harry?'
'Ik krijg hem niet terug totdat Anderling hem helemaal onderzocht heeft,' zei hij verontwaardigd. 'En dat duurt nog een paar weken! Wéken! Ik had me er juist zo op verheugd!'
Tovenaars en hun Zwerkbal. In ieder geval had ik een leuk gesprek met Zwarts in het vooruitzicht. Hij wilde graag weten wat Harry van de bezem vond, zodra hij hem kreeg, en hoe hij vloog. Deze ontwikkeling zou hij vast geweldig vinden. Ik kon nu al bedanken hoe dat zou gaan.
Is het echt zo moeilijk je volwassen en beschaafd te gedragen?

Oceana - deel 1Waar verhalen tot leven komen. Ontdek het nu