15.

1.6K 123 2
                                    

KLIK!

Mata Jax terkebil bingung. Apa yang jiran dia baru buat. "Apa kau baru buat.."

Jiran dia pandang skrin telefon sebelum pandang dia lalu ketawa. "BuahahahAhahahah!"

Sampaikan Jax yang lihat ikut tersenyum. "Kenapa?"

"Haih...ada-ada je la..mana lipasnya tunjuk dekat aku."geleng jirannya.

Jax cepat-cepat serahkan penyapu yang dia pegang kepada jiran perempuannya itu sebelum sorok di belakang badan itu. "Ada dekat dalam tadi..aku nampak dia terbang dekat ruang tamu masa aku baring...sekali tu dia dekat lantai...kejar aku.."cerita dia dengan muka kengerian bila mengingatkan balik situasi tadi. "Pastu aku lari keluar..."

"Serius?Harap badan besar gajah lipas kecik macam tu boleh takut...apa nak jadi ni?"komen Hazel sambil kerling ke belakang bahu dia.

"Hei...kau jangan nak judge aku okay...bukan aku je lelaki yang takutkan lipas...ramai lagi lelaki dekat luar sana takutkan lipas."balas Jax sewaktu mereka berdua berjalan masuk ke dalam ruang apartment.

Dengan renungan takut, Jax pandang sekeliling dia dan lantai. Berasa ngeri dan jijik bila terbayangkan binatang kecik berkaki lapan dan bersayap tu.

"Hah! tu dia!"seru jirannya tiba-tiba.

Melompat terkejut Jax, mata dia membulat cemas. "Mana?Huh?Dekat mana?"

"Bawa kaki kau...tu lompat!lompat!"

"Argh!Mana!Mana!"melompat-lompat la Jax dekat lantai tu sambil pandang ke bawah nak cari kelibat lipas tu.

"AHAHAAHAHAHAAHAH!"tak semena penuh ruang tu dengan suara ketawa.

Sampaikan Jax yang termengah-mengah takut dumbfounded. "Ish! Kau kenakan aku!" marahnya. Keningnya dia mencerlung geram bila tengok muka kemerahan depannya. "Suka kau kan! tahu tak kau tengah cakap dengan siapa sekarang ni!"Jax mencekak pinggang.

Sambil buat muka jiran Jax kembali mencari kelibat lipas itu. Dan bila dia nampak binatang tu tengah berjalan bawah meja kopi, terus dia gerak ke meja itu lalu di tolak ke tepi menggunakan kaki sebelum hayun penyapu dekat tangan dia laju-laju ke binatang kecik tu.

PYEK!

Tenang la kau di sana Encik Lipas!

"Dah...haish...itu pun takut..tak semengah betul punya perangai!"renggus jiran Jax sambil tujah penyapu tu ke dada tak berbaju lelaki tu.

Dengan mata terkebil-kebil memandang mayat lipas di lantai rumahnya, Jax pegang penyapu tu. "Dia dah mati ke?"

"Belum..dia pengsan je tu."seloroh jirannya dengan selamba sewaktu gerak hendak keluar dari situ.

Lekas-lekas Jax lari ke jirannya semula dan pegang tangan tu. "Dia bangun macam mana?"

"Aish!Serius la! Kau sapu je benda alah tu buang dalam mangkuk tandas, settle. Dah la. Aku nak balik..serabut betul."marah jirannya sambil tepis tangan dia dengan kasar.

Silih ganti pandang lipas dan jirannya, Jax kemudiannya bersuara. "Terima kasih..."ucap dia dengan muka pouty dia.

"Hm."jeda suara itu.

"By the way...siapa nama kau hah jiran...takkan la aku nak panggil kau jiran je."panggil Jax sambil perhatikan jirannya buka pintu untuk keluar dari situ.

Kepala berambut ikat satu di belakang itupun menoleh menghadap Jax.

Sebaik mata itu bertentang mata dengan dia, Jax terus terkedu dekat situ. Wow!

"Hazel June!Puas hati sekarang!Sampai sini je. Jangan kacau hidup aku lagi!"sentap Hazel dengan renungan marah.

Tersengih Jax tanpa sedar lepas dia tengok wajah marah tu. "Jax Cohen.."aju dia.

"What ever loser."ujar Hazel sebelum keluar dari situ.

12. Miss Picasso And Mister Nice Guy.Where stories live. Discover now