58.

1.5K 119 0
                                    

Sambil menyilang tangan ke dada dan duduk tegak, Hazel pandang lelaki yang sedang enak melahap maggi yang dia baru masakkan tadi. Menunggu lelaki ni bercakap.

Slurpp~~

Hirup Jax dengan berselera dalam keadaan panas-panas. Kelaparan sangat.

"Sekarang beritahu aku...dari mana kau tahu Bradford ayah aku dan kenapa kau tak beritahu aku awal-awal yang dia ayah tiri kau."

Jax angkat kepala dari tunduk. Sambil kunyah dia pandang Hazel.

"Dia pernah jadi ayah tiri aku...bukan ayah tiri aku yang sekarang."jawab Jax.

Hazel buat muka tak faham. "Maksudnya?"

Jax letakkan garfu ke dalam mangkuk lalu berhenti dari makan.

"Ayah kau...dia berkahwin dengan mama aku 9 tahun yang lalu. Sehingga aku berusia 23 tahun. Dia seorang ayah yang baik. Sangat penyanyang. Tapi sekali aku tak pernah nampak dia senyum atau ketawa. Aku ambik keputusan untuk tanya dia 'ayah tak happy ke tinggal dengan kami?' dan dari situ ayah kau ceritakan yang dia ada anak dari perkahwinan pertama dia. Dia rasa rindu dan serba salah sebab gagal jadi ayah yang baik untuk mereka berdua. Dia ada sebut nama kau orang. Dan dari situ aku try cari...serius..aku cari sendiri..upah detektif semua tapi satu pun tak berjaya..sehingga la kejadian tu berlaku." Jax pandang Hazel dengan renungan serba salah.

"Apa yang dah berlaku?Kalau kau dah tahu siapa aku kenapa kau tak bawak ayah dekat aku?"soal Hazel dengan kerutan di kening.

Jax bangun dari kerusi bertentangan Hazel lalu gerak keliling meja kopi itu sebelum duduk di sebelah Hazel.

Mata Hazel gerak memerhati Jax sehingga lelaki tu duduk dinsamping dia. Dia pandang pelik taktala lelaki tu duduk rapat padannya lalu capai tangan dia.

"Maafkan aku sebab baru beritahu kau...ayah kau meninggal tiga tahun lepas sebab kanser paru-paru. Sebelum aku sempat beritahu yang aku dah jumpa kau..dia hembus nafas terakhir pada malam kau datang rumah aku dah beritahu siapa nama kau."maklum Jax.

Air mata bertakung di kelopak mata Hazel sejurus dengar kata-kata.

"Aku nak beritahu..tapi keadaan selalu tak mengizinkan. Aku cuba beritahu kau..tapi kau pergi macam tu je..aku try cari kau semula dua tahun ni..tapi aku tak tahu nak mula dari mana...tup-tup aku jumpa kau dekat sini lepas photoshoot aku selesai...tolong jangan benci aku."Jax capai tangan Hazel sebelum tarik Hazel ke dalam pelukan dia.

Tiada kata-kata yamg dapat diluahkan lagi, Hazel hanya diam membisu termenung memikirkan apalah nasib dia lepas ni.

"Terima kasih sebab beritahu..."sebut Hazel dengan perlahan.

"Salah aku sebab tak beritahu kau awal-awal.lagi."

Dia faham, mana la Jax sempat nak beritahu dia kalau dia asyik halau Jax dan suruh lelaki tu jauh dari dia. "Sebab tu ke kau jaga aku...prihatin dekat aku?"soalnya sambil termenung memandang jendela berlangsir di ruang tamu itu.

"Tak...sebab aku dah tersuka dekat kau pada kali pertama aku nampak kau ketawa. Sejak tu aku tak boleh berhenti fikir pasal kau...atau berhenti dari cari kau.  Dan aku janji dengan ayah kau untuk cari kau orang berdua. Tapi aku terlewat nak beritahu Austin. Dan semua kejadian ni berlaku."Jax sandarkan pipi dia pada tepi kepala Hazel. "Sebelum ayah meninggal dia ada beritahu...kalau aku jumpa kau. Dia minta maaf. Dia minta maaf sebab gagal jadi ayah yang baik..dia bukan tak cuba cari, tapi mama kau beri perintah mahkamah supaya ayah kau tak dekati kau orang
berdua."

Terhambur keluar air mata dia pipi Hazel. Teresak-esak dia menangis dalam pelukan itu. Sampai akhirnya dia tak dapat temui ayahnya. Dan mama dia masih menghantui hidup dia tak kira apa sekalipun yang berlaku.

"Aku janji Hazel...aku akan jaga kau..."lafaz Jax  sebelum kucup tepi kepala tu.

12. Miss Picasso And Mister Nice Guy.Where stories live. Discover now