Lepas dia dapat tahu siapa VVIP yang selama ni dia hidangkan makanan, dia nekad nak berhenti untuk tidak lagi masakkan untuk VVIP dia. So Hazel rancang untuk masak masakan dia yang tak pernah dia hidangkan kepada sesiapa dalam hotel ni. Malahan dia sendiri tak pernah masak menu ni secara umum kecuali untuk diri dia sendiri. Itu pun dua tahun lepas. Kali terakhir dia masak buatkan dia ditahan dekat hospital.
Kihkihkih!
Rasakan.
"Hazel!VVIP!Mussel. Hantarkan dekat dia sendiri."laung waiter.
Assa!
Nice Timing!
"Okay."balas Hazel sambil tersengih jahat.
Datang seorang pembantu dapur di sebelah Hazel. Memandangkan Austin tak ada sebab lelaki tu kena jaga catering dekat dewan ballroom dimana majlis perkahwinan sedang diadakan, pembantu dapur jadi assistance Hazel kali ni.
"Chef nak sediakan apa?"tanya pembantu tu.
"Thai red curry mussels"sebut Hazel sebelum pandang pembantu dapur sebelahnya. "Sediakan bahan-bahannya."minta dia sambil serahkan kertas berisi bahan yang diperlukan untuk memasak.
"Baik."sambut pembantu dapur dengan patuh.
Show time baby!
Firstly kita perlukan mussel. Bergantung pada saiz serving berapa banyak diperlukan.
oil
spring onions 3, finely chopped
kaffir lime leaves 2, torn in half
Thai red curry paste 2-4 tbsp
coconut milk 400ml
fish sauce 2 tbsp
lime 1, juiced
red chilli 30, finely sliced
Thai basil bunch, leaves picked (optional)
Panaskan kuali besar, letakkan minyak, spring onion dan goreng buat beberapa minit, kemudian tambahkan daun limau, serbuk kari dan masakkannya buat beberapa minit. Setelah itu barula tuang santan ke dalam campuran tadi. Kemudian masak selama 2-3 minit. setelah itu masukkan mussel ke dalam renehan tadi. Tutup. 3-5 minit tunggu sehingga mussel terbuka. Lepas musssel bukak cengkerang campurkan stok ikan, cili banyak-banyak, dan basil. Kacau masakan sehingga rata. Kemudian..hidang.
Sambil tersenyum senang, Hazel bawa hidangan dia keluar dari dapur dengan perasaan penuh gilang gemilang.
Berharap cara dia berjaya buat Hunter marah dan berhenti tanya soalan untuk kerja dengan lelaki itu atau tidak.
Setiba Hazel di tepi meja, hidangan itu diletakkan dengan berhati-hati. "Pesanan tuan."maklum dia.
Hunter yang sudah tersenyum sejak nampak Hazel mendekat dah duduk sedia dekat situ.
"Hai.."sapa dia.
Hazel dalam hati dah kibar bendera kemenangan.
"Macam mana?Awak dah ubah fikiran untuk terima tawaran saya?"soal Hunter sambil capai sudu untuk hirup kuah masakan tu.
Hazel dah telan air liur tak sabar.
Sekali Hunter masukkan sudu dalam pinggan tu dan ambil sedikit kuah tersebut, mata Hazel membutang.
Makan cepat sikit....
"Saya harap awak tak tolak.."Hunter pandang Hazel sebelum suap sudu tu ke mulutnya.
Oh yes!
Tersedak terus Hunter lepas rasa. Kalut lelaki tu cari air dan teguk sehingga habis air dalam gelas tu.
Kah!
"What?!"Hunter pandang makanan tu dengan muka merah padam sebab kepedasan. "Is this thai red curry mussels?"sebut dia sebelum pandang Hazel.
Ehhh??!!!!
Macam mana Hunter boleh tahu?
"I-iya.."angguk Hazel.
Terus Hunter tersenyum lebar. "Lama tak rasa..good job."angguk lelaki tu yang kemudian ambil mussel lalu dikopek dari kulit sebelum dimakan.
"Tuan suka dengan hidangan ni?"tanya Hazel dengan perasaan mengalah.
"Lebih dari suka saya penggemar makanan pedas. Next time suprise me more."
Damn! Hazel berpaling dari situ sambil gigit bawah bibir dengan bengang.
Macam mana boleh jadi macam ni.
YOU ARE READING
12. Miss Picasso And Mister Nice Guy.
General FictionBaru saja dia hendak angkat kepala memandang ke pintu apartmentnya, tak semena dia dengar suara orang menjerit dan pintu jiran barunya terbuka secara mengejut sebelum seorang lelaki tidak berbaju lari keluar menerpa ke arah dia. "HUUARGHHHHH!!!"ter...