21.

1.5K 115 1
                                    

Austin curi-curi pandang sekeliling dia dengan awas sebelum pandang ke adik dia yang sedang sibuk bekerja tiga jam lepas. Tak berhenti sejak seawal 7 pagi sehingga la jam 10 tadi memasak saja. Chef lain ada, tapi mereka tak sesibuk adiknya.

Jadi susah sikit dia nak menyelit ke adiknya waktu itu. Ada satu perkara penting dia kena beritahu sebelum adiknya keluar untuk hidangkan makanan buat VVIP mereka.

Sebab kali ni VVIP mereka bukannya datang seorang diri.

"Hei...cover sini sekejap."panggil Austin pada chef junior dua tahun kerja dekat padanya.

"Ya chef.."

Lepas tenpat dia di cover, Austin gerak ke Hazel. Masa tu api tengah marak menyambar udara depan muka Hazel, tapi mula Hazel kekal bersahaja.

"Hazel.."Austin cuit perlahan tepi pinggang Hazel.

Kepala Hazel paling ke sisinya sekejap. "Asal?"dia kembali pandang ke masakan dia.

"Masalah besar.."sebut Austin.

Hazel letakkan masakan dia ke tepi. Jauh dari api. "Apa?"tanya dia dengan kening berkerut.

Masa tu la Ace keluar dari pejabat lalu berdiri menghadap dapur itu. Dan pada masa yang sama dia ternampak Austin berdiri rapat ke Hazel.

"Mama datang...dia dengan klien VVIP kau." bisik Austin.

Terkejut Hazel lepas dengar. Mata dia bulat memandang Austin. "Serius?"

Austin angguk kepala sambil pegang belakang badan Hazel. Takut kalau terduduk dekat situ pulak nanti. Masalahnya sekarang dia akan berikan makanan sendiri pada Hunter.Takut nanti kalau mama dia tegur dia ke apa. Kan terdedah pulak identiti dia yang dia tu anak tiri kepada owner hotel ni. Malu ah dia!

"Serius?"soal Hazel dengan mata terbutang kaku.

"Tak apa...nanti aku je yang hantar..."aju Austin. Kalau mama dia tegur dia masih tak apa lagi. Sebab dia okay je Hazel je ni yang tak berapa gemar dengan mama mereka tu. Tak pasal-pasal ada drama nanti.

Hazel kembali memandang ke masakan dia. Dia habiskan masakkan dia lalu hidangkannya ke dalam pinggan.

Setelah itu Austin gerak nak keluar dari situ, tapi Ace bersuara.

"Kenapa kau yang hantar?Bukan Hazel ke yang  kena hantar?"soal Ace sambil pandang Hazel dan Austin silih ganti. Kenapa dua orang ni nampak mencurigakan. Rapat semacam dia tengok!

Hazel pandang Ace dengan muka tanpa ekspresi.

"Dia ada masakan yang kena di siapkan." jawab Austin.

"Berikannya semula pada Hazel. Biar dia yang hantar. Bising pulak klien tu nanti."arah Ace dengan muka serius dia.

Hazel telan air liur takut lepas dengar arahan tu. Berharap Austin akan katakan sesuatu supaya abangnya yang keluar. Bukannya dia.

Dengan kening berkerut berbelah bahagi, Austin toleh ke belakang, dia buat muka minta maaf pada Hazel. Beritahu Hazel dia tak boleh buat apa-apa lagi.

"Austin.."tegas Ace lagi bila nampak Hazel dan Austin saling merenung antara satu sama lain.

Dengan langkah yang berat Hazel jalan ke arah Austin lalu mengambil hidangan dari tangan itu. Dia langsung tak pandang Ace. Kalau sesuatu terjadi dekat luar nanti jangan salahkan dia!

Austin perhatikan langkah Hazel dengan risau sewaktu lihat kelibat adiknya menghilang dari muka pintu dapur itu.

Mudah-mudahan semuanya okay!

12. Miss Picasso And Mister Nice Guy.Where stories live. Discover now