"Jemput masuk..."pelawa Jax sewaktu nampak Hazel keluar dari rumah dengan telefon dekat tangan di depan pintu.
Hazel berjalan masuk ke dalam rumah tanpa rasa teragak-agak. Masuk saja dia lihat situasi kali pertama dia masuk. Kemas dan teratur. Sama seperti pemilik rumah itu sendiri suasana apartment itu ceria dan berwarna terang. Sesiapa masuk akan rasa luas mata memandang.
"Nak minum apa-apa dulu tak?Saya baru je bangun jadi tak sempat nak buat sarapan..."seloroh Jax sewaktu berdiri di sisi Hazel.
Hazel dongak memandang Jax. "Mana dapurnya?"
"Oh...sini."tunjuk Jax.
Hazel gerak ke dapur sambil ikat rambut dia tinggi ke belakang. Jax pandang belakang Hazel dengan senyuman di bibir sewaktu lihat leher putih Hazel terdedah setelah rambut itu di ikat. Sesampai di dapur, Hazel dapat lihat bahan-bahan sudah pun bersepah dekat atas counter top dapur sebelah sinki.
"Saya jadi main chef...awak jadi assitantnya..boleh?"aju Jax yang gegas ke sisi Hazel lalu capai dua apron yang tersedia dekat tempat penyangkutnya.
Hazel angguk kepala kecil.
Tanpa menunggu lama-lama, Jax berdiri depan Hazel lalu sarungkan apron itu di atas kepala Hazel.
Terkejut Hazel dengan tindakan Jax. Mata dia pandang terkejut pada tangan yang menyentuh rambut, bahu lalu pinggang dia sewaktu tangan berjari runcing tu dengan cekap ikat tali apronnya.
Jax gunakan peluang itu untuk ikat tali apron dengan berdiri di depan Hazel. Buatkan pipi mereka hampir hendak berselisih. Serta merta dia dapat hidu minyak wangi Hazel sewaktu kepalanya di balik bahu Hazel untuk lihat tali apron yang diikat.
Hazel hanya berdiri kaku di situ.
"Done."sebut Jax seusai ikat tali apron. "So nak mulakan yang mana?"dia sarung apron ke kepala dia pula.
"Basuh tangan dulu."jawab Hazel sambil juih dagu ke arah sinki.
"Okay!"angguk Jax sambil gerak ke sinki dan ikat tali apron dalam masa yang sama. Selesai ikat dia basuh tangan. "Done!"
Hazel geleng kepala lalu mencuci tangannya pula. Setelah itu dia capai pisau dan papan pemotong. "Sediakan bahan dulu."ketuk dia pada papan board itu.
Jax ikut arahan tu dari awal sehingga akhir. Sepanjang masa tu Hazel dekat sebelah suruh dia itu dan ini dan ada sekejap-sekejap tu memarahi Jax sebab tersalah dan hampir cederakan diri sendiri. Dekat 10 minit macam tu barula mereka selesai sediakan bahan untuk Crab and saffron risotto.
2 1/2 cups rice
1/2 cup finely chopped white onion cup unsalted butter
1/2 cups crab stock
1/2 cup freshly grated Italian Parmesan
8 ounces jumbo lump crabmeat
1 tablespoon of saffron
salt, to taste
pepper, to taste
Hazel dekat sebelah berdiri dengan kedua-dua tangan dekat belakang. Beri arahan pada Jax satu persatu dengan detail.
Pertama sekali gunakan non-stick pan, panaskan dengan butter, masukkan bawang dan salai sehingga ia bertukar warna translucent jangan terlalu garing. Setelah bawang siap di goreng, masukkan beras. Kemudian gorengkan sehingga sama rata, beras bawang dan butter bercampur dengan sempurna dan gorengkannya dengan api sekitar 2-3 minit dengan api yang besar.
Setelah itu, masukkan 2 cawan stock ketam dan perlahan api kepada medium.Kacaukannya senantiasa. Setelah sebati, masukkan saffron ke dalam nasi sikit demi sedikit. Kacaukannya tanpa henti sehinggala beras tadi perlahan-lahan menjadi nasi kira-kira 15-20 minit macam tu, bila beras nak jadi nasi, tambahkan 1/4 butter dan parmesan cheese.
Dah siap.
Alihkan dari stove, Tutup kuali dengan penutupnya dan biarkan ia untuk beberapa minit. Setelah itu taburkan sedikit garam dan lada. Hidangkannya sewaktu panas.
Ada banyak cara nak sediakan rissoto. Sepatutnya berkrim, tak terlalu kering dan tak seharusnya bersup. Resipi menggunakan beras ini dipanggil sebagai Vialone Nano.
Dengan senyuman lebar, Jax angkat pinggan yang berisi rissoto ketam ke depan muka dia.
"Woah...sedapnya bau..."komen dia sebelum pandang ke Hazel.
Hazel hanya pandang Jax tanpa berkata apa-apa.
"Alang-alang kau dah ada dekat sini...mari la makan sama."pelawa Jax sambil letakkan semula pinggan itu ke bawah.
Hazel selak anak rambut dia ke belakang telinga sewaktu tunduk memandang ke pinggan itu buat beberapa ketika.
Jax perhatikan tepi wajah Hazel dengan minat. Walaupun nampak tenang di luar, namun tiada siapa yang tahu apa yang berada dalam fikiran itu.
"Okay."angguk Hazel dengan perlahan.
"Nice...kau duduk..biar aku setting meja."aju Jax dengan bersemangat.
YOU ARE READING
12. Miss Picasso And Mister Nice Guy.
General FictionBaru saja dia hendak angkat kepala memandang ke pintu apartmentnya, tak semena dia dengar suara orang menjerit dan pintu jiran barunya terbuka secara mengejut sebelum seorang lelaki tidak berbaju lari keluar menerpa ke arah dia. "HUUARGHHHHH!!!"ter...