✼┊e p i s o d e 1 2 ˎˊ˗

46 10 223
                                    

📌 Location: Tong sampah wangi

Menggigil semua appliers melihat serangga berkaki lapan di hadapan mereka. Mereka semua sudah berkepit sesama sendiri di hujung tong sampah itu.

Tapi tong sampah bentuk silinder, mana ada hujung.

Bak kata Hani, ketahuilah tiada apa yang logik apabila bersama Hani hoho

Terasa lutut mereka menjadi jelly jelly saat melihat beberapa ekor lipas lain di belakang seekor lipas ini. Oh, adakah mereka semua akan mati dimakan oleh lipas?

"Akhirnya, aku dapat makanan lain selain sampah," para appliers bagaikan dapat mendengar suara lipas itu. Lipas di hadapan mereka tergelak jahat diikuti lipas-lipas lain di belakangnya.

"sksksksksksksksks,"

Pernah dengar lipas gelak? Ha camtu lah bunyi diorang gelak. Tak caya sudah, Hani hari-hari dengar lipas jiran sebelah gelak hurm sampai terbawa masuk mimpi.

Lipas-lipas itu semakin mendekati mereka. Para appliers sudah menitiskan air mata dan memberi pelukan ketat sesama sendiri.

"Maafkan aku, aku tahu aku ada banyak buat silap kat korang skjsksjsjs,"

"Hiks, jangan lupa lawat kubur Anna nanti ye,"

"Janganlah cakap macam tu! Tapi Nayun pun takut lipas..."

"Tak sangka nyawa kita akan berakhir di mulut seekor lipas,"

Mereka semua menahan nafas apabila lipas itu berada di hadapan muka mereka dengan bau busuknya. Hari-hari makan sampah, tak gosok gigi pastu duduk dekat pula dengan diorang. Nak kena lipas ni.

Keadaan yang tidak begitu gelap membolehkan mereka melihat sesungut lipas itu bergerak-gerak. Sesungguhnya mereka semua masih boleh melihat kerana Sya terjatuhkan fon masa berlari dengan flashlight yang masih terbuka.

PAK!

Tanjat semua appliers apabila segumpal sampah dibaling tepat ke muka lipas itu. Semua memandang ke tepi dan kelihatan Hee dengan wajah jijik menahan geli. Maklumlah baru lepas sentuh sampah.

"Hee? Adakah itu kamu?!" jerit Anna terkejut. 

"Ergh, lipas tu bau busuk sangat..." Hee berkata jujur. Dia tak tahan sungguh dengan bau lipas tu tadi. Dahla dia anti dengan lipas. Kebetulan pula lipas tu berwarna pink, ha makinlah Hee rasa benci kat lipas tu.

Lipas pink itu turut tergamam selepas dirinya dibaling dengan sampah. Dia menoleh ke belakang memandang konco-konconya dan mengganggukkan kepala, memberi signal untuk membelasah appliers.

Konco-konco lipas itu mengangguk laju dan bergerak ke arah mereka sambil berteriak kuat. "AAAARK"

"WEH APA KITA NAK BUAT NI" Choco menjerit kuat akibat panik. Semua yang berada di situ menutup telinga, termasuk lipas-lipas itu.

"GRAB SAMPAH BERDEKATAN KORANG AND CAMPAK KAT LIPAS TUUUUU" Jerit Hee lantang, lantas semua appliers grab apa yang berdekatan dan mencampakkannya ke arah lipas-lipas itu. Alhamdulillah, banyak yang tersasar.

Baiklah marey kita pergi genre action. Mood action Hani semakin membuak lepas tengok cerita Barbie In Spy Squad.

"SQWERKKK" Lipas-lipas itu menjerit ganas. Para appliers berasa agak takut namun tetap diteruskan jua aktiviti yang nampak macam sia-sia itu.

Melihatkan lipas-lipas yang semakin mendekat ke arah benteng mereka, cepat-cepat Hee mengeluarkan arahan.

"LARI SEMUAAAA! JANGAN LARI KE ARAH YANG SAMA, BERPECAH GAIS BERPECAH!"

Thumbelina  [ ✔ ]Where stories live. Discover now