✼┊e p i s o d e 1 6 ˎˊ˗

69 11 297
                                    

📌 Location : Kim's Doll Shop

"Haah. Tu patung saya. Dah bak sini," Felix meluru ke arah mereka semua. Semua appliers menggeleng kepala laju. Tak sanggup mati tangan Felix uhuhuks.

"Amboi budak. Mentang-mentang patung ni mahal, kau claim sebagai hak milik kau eh?"

Terkejut semua appliers apabila Umji dengan laju menepis tangan Felix yang dihulur untuk mengambil mereka. Felix mengusap tangannya perlahan dan mencebik.

"Tapi tu memang betul patung saya," balas Felix. Wajah appliers dijeling geram.

"Eii budak ni. Jangan buat noona gigit awak. Dah pergi sana, shuh shuh," Umji menghalau namun Felix masih tetap berdiri di situ sambil memandang geram ke arah appliers. Dia kan tak mudah menyerah gitew.

"Tu patung saya lah! Diorang lari dari saya! Kalau noona nak tahu, diorang boleh bercakap and bergerak macam manusia biasa! Tengok tu!" Felix menunding jari ke arah para appliers namun mereka hanya diam tidak berkutik, mengekalkan pose yang digayakan.

Umji mengeluh perlahan. "Sure. Patung boleh bercakap and bergerak," katanya perlahan. Felix menayang wajah cemberut. Tahu sangat yang Umji tak percaya. Para appliers tersenyum kemenangan.

"Ish tapi betullah–"

"Sayang, dengar sini. Noona tak pasti lah awak jujur atau tak sebab patung ni jumpa bawah kereta adik noona, tapi maaf noona tak boleh bagi patung ni kat awak. Eventhough ni patung awak, siapa suruh campak merata ha. Lagipun kalau dijual patung ni mahal tau. Kalau noona bagi awak camtu je noona tak dapat apa-apa. Bagi orang yang berkerjaya macam noona benda ni merugikan. So, the exit is right there,"

Umji menunding jari ke arah pintu keluar. Felix menghentak kakinya geram ke tanah. Dia menghadiahkan satu jelingan tajam kepada appliers sebelum berlari keluar dari kedai itu.

Tersengih gembira semua appliers. At least diorang takkan mati di tangan budak Felix tu. Walaupun diorang tak tahu siapa yang akan beli diorang nanti.

"Ugh agh igh ogh," sayup-sayup kedengaran suara Chuu dari dapur. Umji menggeleng kecil dan berjalan menuju ke dapur.

Sejurus kelibat Umji tidak kelihatan, semua appliers meregangkan otot masing-masing. Bunyi kriek kriok memenuhi ruang itu.

"Uh, siyes sakit sendi tulang," rungut Choco. Hyein mengangguk laju, mengiyakan apa yang Anna katakan. 

"Jap, aku dah lama nak tanya. Siapa yang memula suruh kita jadi patung tak bergerak ni?" tanya Hee. Semua terdiam. Cuba mengingat kembali.

"Anna ke..." Yeon bersuara perlahan. Lepas Hee mention je, terus Anna dengan bangganya buat muka 'saya! saya! saya! SAYA!'. Nampak suspicious bukan?

Anna tersenyum senget. Namun hilang terus senyumnya selepas itu kepalanya diketuk Daeun.

"Auchie! Sakit lah!"

Daeun menayang muka toya dan mengangkat tangannya ke atas, konon surrender. "Hee suruh," balas Daeun tenang. Anna mengalihkan pandangan ke arah Hee, bersedia nak marah namun hilang terus niatnya apabila melihat muka merah Hee. Uih, mood swing dia datang lagi!

"Eii, kenapa kau suruh kitorang patung? Start bila eh?" tanya Hee dengan nada seperti mengawal kemarahan. Eih, at least dia boleh kawal lagi.

"OH AKU INGAT DAH! MASA BUDAK LAKI COMEL TU DATANG ENN? DENGAN ANJING DIA YANG NAMA SEOKJIN YANG MEMULA NAK MAKAN SYA TU!" Choco menjerit kuat dek teruja kerana dia dah ingat. Rasanya semua appliers dah lali kot dengan suara kuat Choco, takde seorang pun yang tutup telinga kalini.

"Aloo kita kenalah patung. Kalau tak nanti budak tu terkijut kan. Takpun dia jadi macam Felix, nak sembelih kita ahuskhsj," Anna mempertahankan diri dan meng-flip rambutnya sehingga terkena Eunrim di sebelah.

Thumbelina  [ ✔ ]Where stories live. Discover now