قبل الاحداث ببعض ساعات
منزل شيفاي
غرفة المكتب
كان الصمت سيد الموقف عندما نهضت انيكا من مكانها وطلبت من ابنائها ان تتركهم ، ليخرج الابناء بالفعل ، لتظل هي وزوجها ...
نظر اليها عاقدا حاجبيه ...
شيفاي : مالك يا انيكا فيه ايه ، خرجتي الولاد ليه ...
انيكا "بقلب منقبض" : قلبي مش مرتاح يا شيفاي ، حاسة ان ابني روهان مش كويس ، تعبان ، مش عارفة ...
شيفاي "متنهدا" : انا نفسي افهم هتبطلي امتي الجنان ده ، ابنك كبر وماعادش صغير زي زمان عشان تخافي وتقلقي عليه بالشكل دا ، وبعدين ما انتي عارفة ان شغله خطر لو حتي قاعد في البيت برضو بيكون معرض للخطر ، يبقي ايه لازمة القلق و حرقة الاعصاب والتوتر ، كفياكي يا انيكا ، انتي خلاص هتتجنني من الرعب اللي معيشة نفسك فيه بسبب خوفك عليا وعلي العيال ، وبعدين روهان ومن قبله اومكارا قالوهالك الف مرة وانا كمان بقولهالك يا انيكا ، ابنك راجل مش عيل ، ابنك بقي مسئول يا انيكا ، اهدئ بقي وشيلي افكارك دي بقي من دماغك ...
لتدمع عيناها وهي تنظر له نظرة عتاب ...
انيكا : انت بتقول ايه ، بتحاسبني علي ايه ،علي حبي ليك وخوفي عليك ، والا علي حبي وخوفي علي ابني ، انا أم يا شيفاي وزوجة ، دي فطرة ربنا خلقنا بيها ، لو ماخوفناش واتوجعنا علي اللي بنحبهم وواللي هم حته مننا هنخاف علي مين ، واه انا عارفة ان ولادي رجالة وعارفة طبيعة شغلهم والخطر اللي بيكونوا معرضين له دايما لو نايمين في حضن مراتتهم...
لتبكي بقوة ...
انيكا : بس انا معذورة ، انا أم وخايفة علي ولادها واكتر حاجة بتخوفني وتخليني ابقي زي المجنونة زي ما انت قولت ، لما بفكر ان ممكن في يوم من الايام اتحرم من حد فيهم من غير ما اودعهم ...
شيفاي : ايه اللي بتقوليه دا بس يا انيكا ...
انيكا : بقولك الحقيقة ، بقولك اللي جوايا يا شيفاي ، انا ممكن اتحمل ان حد منكم يروح مني بس يكون قاعد جنبي ، اكون واخداه في حضني اودعه وابص في عينه ولو لاخر مرة....
ليشعر بتأنيب الضمير خاصتا لانه كان حادا في كلامه معها وعتابه لها ، فكيف لاي رجل بالعالم ان يقنع زوجة وأم بالا تخاف او تقلق علي زوجها وابنائها ...
نهض من مكانه واقترب منها ليجذبها اليه ، ليجلس ويجلسها في حضنه ...
شيفاي : انا اسف ، صدقيني ما كانش قصدي اوجعك ولا الومك انا بس خايف عليكي يا ملكة قلبي من التوتر وحرقة الدم وعايزك تهدي مش اكتر..
انيكا "بوجع ودموع" : عارف كل مرة بتخرج فيها انت والا الولاد ، قلبي بيتخطف معاكم ، شيفاي ، انا قلبي مش جامد زيكم ، انا قلبي ضعيف ، وبيضعف اكتر بيكم ، وعشان كدا دايما بدعي ربنا انه لو كاتبلي اشوف موت حد فيكم بطلب ان دا يحصل وهو في حضني وجنب قلبي ...
أنت تقرأ
عشقي٢ ( MY LOVE 2)
Romanceits a love story full of passion and joy and of course some problems هي قصة حب مليئة بالشغف والمرح وبالطبع لا تخلوا من بعض المشاكل