Ian: Krng borak ape?
Chester: Tah... Drng borak ladies' so aku yg men ni tak nak ckp ape sksksks....
Ian: Sape srh kau ikut drng?
Chester: Hmm... Takdenye kau nak comfort aku... Kawan jenis ape lh kau ni... Tambah bagi panas aku ade lh...
Ian: Aku kawan jenis yg kau fikir lh... Dh dh... Aku kat sini nak jumpa Fina bukan nak bertekak gan kau...
Fina: Hmm hmm... Did I just hear someone call my name???
Ian: Yesss... Aku yg panggil... I need you to lend me your time for a moment?
Fina: Is it important? If it is than okey...
Ian: Yess.. it's so' important...
Fina: lh jom lh...kau berdiri tegak kat situ pehal lgi? Kite ckp kat hmmm...
Ian: Tak ye fikir... Ikut je aku..
Fina: Wow... Kau dh tahu ke selok belok istana ni...
Ian: Blh lh... Jom....
Fina: Okeyyy...
________________________
Fina: Ouhh bilik music... Kau hmm.. mesti kau tahu dri Frendy ennn...
Ian: Yeppp... Aku nak kau tlng bukakan pintu ni...
Fina: Tu ke hal penting yg kau ckp so so important tu?
Ian: Yepp... Nampak mcm tak important sangat... Tapi kau akan tahu kejap lgi... So buka dlu lh bilik ni... Frendy kata kau je yg tahu mcm mn nak buka pintu ni...
Fina: exactly... Ni bilik satu'nye yg parent aku sllu bawa kiteorng masa dgr buat consert music hehhehe.... K gurau jerrr... Kau buka lh... Skrng...
Ian: Tapi... Kau blm buka lgi pun...
Fina: Aku suruh kau buka means dh lh aku buka kunci dia...
Ian: Okey okey jgn marah... *Pulas tombol* wow... Cm mn kau buka!? Srslh kau tak sentuh pun ape'...
Fina: Pintu ni connect dgn muka aku since parents aku dh takde.. hmm🙂... Dh dh... Apa kau nak kat bilik ni?
Ian: Aku nak periksa sesuatu mn tahu lh betul enn...
Fina: Ape dia? Aku tak faham...
Ian: K... First... Aku ade baca pasal mystery of history ennn... Tah sejak bila buku tu ade kat bilik ayahanda aku... Tapi setahu aku lh ayahanda aku tak pernah pula baca buku tu... Tapi tu tak penting so skip... Yg aku nak bagitahu buku tu ade kaitan dgn 1706... And yg aku tahu dia ckp pasal lorong rahsia bawa istana... And lorong rahsia tu berhubung dgn bilik music jdi... Aku dh try kat istana sana tapi takde... Jdi aku suspect maybe kat sini... So tu lh aku nak confirm kan... Klu mcm tu semua akan berjalan lebih lancar dan kita dpt selesai kan semua teka teki dgn cpt...
Fina: Wow... Setahu aku kau tak berapa nak minat baca buku ni klu bukan pasal sklh punye... Tapi takpe... People can change and semua tu bukan masalah skrng... So mcm mn nak cri lorong tu...
Ian: Piano... Piano tu kunci dia... Aku tak lh berapa nak sdp main piano... And aku dpt thu princess Elly baru je 1 tahun lebih dh pandai main piano... So ape kata Princess tujukkan lh talent tu sikit... Nak juga lh kite tahu mcm mn hebat pewaris The legend...
Fina: Hmm.. okey... Than if you say that I will make you fall in love with my super duper great talent...
Ian: Interesting.... Then let's start...
Fina: *Mula menekan piano dgn alunan yg agak lembut dan semakin lama semakin tenang bila dgr*
Ian: Wow... Hebat...
Fina: Thank you thank you... So lorong tu?
Ian: Thanks to you... Dinding ni dh keluarkan benda yg blh membawa kita ke lorong tu... And we need password...
Fina: Easy.. you know the answer...
Ian: Do not judge by there look..
Fina: Opennn...
Ian: Jdi kita dh dpt buka tempat ni... Tak sangkah...
Fina: Well'... Tapi tak ke kau rasa agak seram kat bawa tu? Ye lh gelap enn..
Ian: Ha'ah... Ape kata kita panggil drng? Bagitahu drng.. so banyak orng tak lh kita dlm bahaya sangat enn..
Fina: Okey... Jom...
______________________________
Arien: What the problem? You two?
Fina: Kiteorng dh dpt clue...
Ian: Yuppsss...
Angel: And we got the book...
Chester: Yuppsss...
Fenny: Jdi kak Fina ape clue yg krng dpt???
Ian: Kat bilik music... Kat situ... Ade lorong... Mcm bilik rahsia aka bilik bawa istana or lorong bawa istana... Or ape' lh... Aku tahu krng faham...
Fina: So... Angel bawa buku tu... Dan also bawa touchlights... And something that important...
Rayen: Okey rojer'...
Qina: Rasa mcm semakin hari semakin best pula pengembaraan kita ni... Enn...
Zack: Btl... Aku harap lh kita dpt clue secepat mungkin sebelum Darkland mengambil selangkah lebih awal lgi untuk masuk ke Leoland...
Shah: Hope so...
____________________________
Fina: So Ian... Melting enn heart kau bila dgr kemantapan aku main piano... Merdu enn... Klu tak ngaku tak pe... Aku faham... Sbb aku memang tahu aku hebat... Hehehe...
Ian: Yepps best... Merdu je aku dgr... Nyaman... Rasa nak tdr je... Teringat nak balik ke zaman masa kecil... Iraine Ravesya...
Fina: Tu bukan ke?
Ian: Yupp... Adik aku... Dia mati sbb terkena panah sbb nak selamatkan aku... Well masa tu aku dh 3 tahun and dia 2 tahun... Dia baru je rasa hidup kat dunia ni and dpt kasih syg dri seorng bonda dan ayahanda... Tapi d sbbkan incedent tu... Dia pergi... Pergi buat selama'nya... Sejak tu aku salahkan diri aku sbb tak berjaga'... Tak protect diri sendiri dan adik sendiri... Useless... Rasa mcm nak je putar balik masa... Tapi semua tu dh berlaku... Tak blh patah balik... Sejak tu aku salahkan diri aku.. rasa sakit.. rasa menyesal... Tu mcm tertanam kan hati ni... Klu lh masa tu aku jaga diri aku... Mungkin dia masi kat sini... Mungkin aku dpt nampak senyuman dia yg manis... Ketawa dia... Gurauan dia... Comel dia yg buat aku nak je cubit pipi dia sampai aku puas... Hmm tapi klu tak jdi apa' dgn dia...
Fina: Dh lh Ian... Don't blame yourself... Tu bukan salah kau... Kau pun tak tahu benda tu akan belaku... Sbb mungkin masa dia untuk pergi dh sampai...
Ian: Tapi knp terlalu awal...
Fina: I don't know... But can't keep be like this...
Ian: Aku tahu aku kuat... Tapi klu pasal ni aku tak kuat Fina... Aku lemah... Aku rindukan dia...
Fina: aku yakin... Klu dia kat atas sana nampak kau skrng mcm ni mesti dia sedih... Sbb dia tak blh nak comfort kau... So please jgn sedih...
Ian: Hmm okey... Thanks...
Fina: No need to thanks me... Just forget about past... Don't see the past cz it's pain... And see your future so you kan create a good future... Past is just a lesson for us to be a good one in the future... (Maaf bi hangkang )
Ian: Okey... I got it...😊...
_TBC_
YOU ARE READING
The legend of the Dark and Light Power!♥
AvventuraKorang baca lh.... tak tau lh best ke tak hahaha...heheheh