5 bulan kemudian.
Jisung Pov
"Jisung kau nak pergi mana?" Sungchan berlari mendapatkan aku yang sibuk nak keluar dari dewan universiti cepat - cepat.
"Aku nak pergi jumpa yuna." Ucapku.
Cepat - cepat sungchan menahan lengan aku. Aku tepis perlahan.
"Aku nak cepat ni." Sungchan menghela nafas berat.
"Kalau ya pun agak - agak la.. Ni kan hari convo kita jom lah amik gambar dengan member classmate semua. Tu mama papa kau dah tunggu kat luar." Memuncung mulut dia tunjuk keberadaan mama dan papa. Ligat je mata aku menoleh.
Mama dan papa melambai kearahku. Kemudian aku dipeluk dekat leher dari belakang oleh seseorang dengan kasar. Kedepan aku dibuatnya.
"Tahniahh brooo dah konvo siak." Ucap chenle. Aku tersengih kecil seraya berjalan mendekati mama dengan papa.
"Hmm lepas ni aku tak ada member ajak makan dekat cafe dahhh" perli chenle.. Aku siku dia.
"Alah macam tak biasa makan dengan awek dekat luar. Madah je kau ni. Selalu je tinggal kau aku makan sorang - sorang dekat cafe. Sembang kencang." Perli aku.
Chenle membuat mulut mengikut aku membebel. Ee sepuk jugak member sorang ni. Mama dan papa aku peluk serentak. Mereka pun membalas pelukanku.
"Tahniah anak mama" mama memeluk aku erat.
Kami meleraikan pelukan.
"Lepas ni nak sambung mana?" Papa tanya.
"Nanti lah jisung fikir Uni mana sesuai."
"Cheeseeee" sergah sungchan dengan camera dia. Apalagi.
Berposing la kita sekejap.
Bunga yang papa pegang diberi pada aku. Kemudian kami tangkap gambar lagi. Selepas selesai sungchan mempamitkan diri dia untuk pergi dekat orang lain pulak.
Mama mengelus pipi aku.
"Kalau yuna ada mesti lengkap nak ambil gambar sama - sama." Ucap mama dengan nada sedih diselitkan.
Aku menjadi serbasalah.
"Mama jangan macam ni. Ni jisung kan ada. Jisung akan bahagiakan mama." Papa mengangguk setuju.
"Bagila yuna rehat sayang." Sokong papa. Mama pula mengangguk lemah. Kemudian aku disapa hyunjin.
"Bro jom amik gambar kelas" dia memberi signal dekat mana mereka tunggu. Lepas tu dia blah.
"Mama papa kalau nak balik dulu balik lah. Jisung amik gambar kejap lepastu nak jumpa yuna." Seraya itu aku meninggalkan mereka.
S
K
I
P
Perlahan - lahan aku membuka pintu ward itu. Mataku terus terpaku dekat sekujur tubuh yang terbaring tidak sedar diri. Patient monitor pula berbunyi tanda pesakit itu masih hidup.
Aku melabuhkan punggung di kerusi yang sudah sedia ada ditepi katil pesakit tersebut. Tangannya yg sejuk aku tarik untu digenggam.
"Apa khabar sayang..kau tengah mimpi apa tu?" Aku mengelus rambutnya perlahan. Muka pucat dia aku tenung sambil tersenyum kecil.
"Walaupun kau tengah tidur. Kau masih nampak cantik."
Tiba - tiba aku tersenyum pahit.
"Maafkan aku sayang. Sebab aku kau kene tidur lama - lama."
"Maafkan aku jugak, sebab baru harini aku dapat tengok kau." Air mata yang jatuh dipipi diseka dengan tangan satu lagi.
"Aku tak boleh lama - lama sayang. Aku kene pergi." Aku mencium tangannya kemudian diletak kembali ketempatnya.
Baru aku nak blah..
Aku terus terpaku bila ternampak jisung dah elok tersandar dekat pintu yang dah dibuka tanpa pengetahuan aku.
"Kau buat apa dekat sini?"
S
K
I
P
Taman di bawah ward kami berada sekarang. Bangku memuatkan 2 orang kami tujui. Usai kami melabuhkan punggung masing - masing kami mendiamkan diri. Sampailah jisung bersuara.
"Aku tak tahu nak cakap apa lagi dekat kau." Ucap jisung.
"Kau memang suka kan tengok yuna menderita?" Aku terus menggeleng kepala.
"Tak aku tak pernah niat macam tu." Jisung ketawa mengejek.
"Kenapa baru harini kau nak munculkan diri? Tak payah muncul terus kan bagus."
"Aku buang semua contact aku jisung. Aku tau pun dari karina sebab mark yang cakap dengan karina. Aku terus fly pergi sini." Jisung berdecit perlahan.
"Apa lah yang ada dekat kau sampai yuna sayang sangat dekat kau. Dia patut terima aku tak pun jaemin je." Perli jisung.
"At least dia tak terlantar koma buat kali kedua sebab kau." sambungnya lagi.
Aku mati kata.
Memang apa yang jisung cakap tu.
Semuanya betul.
Aku meraup wajahku..
"Jaemin mana?"
"Dia dah pergi berkhidmat sebulan yang lepas."
"Jeno dengan yeon ada je masing - masing kerja. Kadang - kadang dorang ada datang melawat yuna."
"Mark dah balik canada. Feyy dah balik rumah family ibu dia dekat rusia."
"Mark dengan feyy ldr la ni"
Jisung mengangguk.
"Dua tahun je. Nanti dorang balik sini balik." Aku mengangguk faham.
"Aku bukan apa. Aku faham. Kalau ikutkan, kau tak salah pun haechan. Yang salah sebenarnya yuna. Tapi kalau dah terlantar macam ni punya lagi lama."
"Aku faham. Aku pergi wrong time lagi. Tak apa."
"Jeno marah kau betul - betul duh. Sejak dari tu. Dia terus jadi beku. Aku yang tak takut dengan dia terus boleh jadi takut." Aduku..
Haechan ketawa kecil.
"Nanti aku pujuk dia." Ujarku.
"Mudah - mudahan yuna cepat sedar. Tak lama lagi aku nak kene pergi sambung overseas. Takut tak sempat pulak." Harap jisung. Aku tepuk paha jisung.
"Kita doakan yang terbaik."
"Boleh tak tolong aku."
"Apa dia?"
YOU ARE READING
METAPHORA [이해찬] 1st Series
FanfictionI'm sorry for leaving you.. I will back to you.. DEAR..