C-36 | Jeno on fire

95 16 0
                                    

Jeno Pov

Oops! This image does not follow our content guidelines. To continue publishing, please remove it or upload a different image.

Jeno Pov

"Kau nak apa jumpa aku?" Dengan dingin. Aku menyoal dia.

"Aku-" percakapan kami terpotong dengan kehadiran waitress yang menghantar minuman kami.

"Selamat menjamu minum petang." Ujar waitress tu dengan senyuman lepastu dia menghilang ke dapur. Lepas mengekor mata pada waitress dan sekeliling aku toleh pada gerangam orang dihadapan aku ni.

"Aku nak minta maaf." Aku menggulingkan biji mata menyampah.

"Kau salah orang nak minta maaf"

"Lee Dong Hyuck."

"Aku sedang usahakan sesuatu."

"Sesuatu apa? Apa yang 'sesuatu' sangat tu?" Bidasku dengan nada memerli. Hot latte yang aku pesan aku hirup perlahan.

"Aku tahu kau marah aku sebab yuna kan. Sebab tinggalkan dia lagi dan tak berterus terang." Aku meletakkan cawan hot latte di atas piringnya kembali.

"Ok look.." Aku merenung dia..

"Aku tak kisah pun apa yang nak terjadi dengan hubungan antara korang berdua sebab aku pun tak teringin nak menyebuk dengan 'kisah cinta' korang yang macam drama budak budak ni."

"Bagi aku, kisah korang ni serupa macam budak tak matang yang sebuk nak bercinta macam orang lain."

"Konon agunglah sangat cinta 'korang' tu."

"Tapi kalau dah sampai melibatkan nyawa ni bukan benda kecil lagi."

"It's really a big deal bro."

"Aku bukan apa. Aku kesian dekat si yuna tu. Dia tu dahlah belum sihat sepenuhnya dah excident lagi. Lama pulak tu koma. Dulu koma 2 months je. Ni apa cerita? Dah nak masuk 6 months dah."

"Aku jugak faham ini bukan sepenuhnya salah kau."

"Tapi kau yang start."

Haechan sudah meraup wajahnya dengan kesal. Aku menggeleng perlahan.

"Aku minta maa-"

"Kalau kau sayang dia dari awal kau balik kau terus bagitahu dia. But what you have done? Kau datang bagi dia pening - pening dan lepas dia dapat tahu kau tinggalkan dia lagi."

"Kalau sayang cinta sangat."

"Buatlah cara kau sayang duh."

"Aku tak tahu lah nak cakap apa lagi dekat kau. Aku dah lama nak tegur tapi tak terkeluar. Harini baru kau kene berdas - das dengan aku. Tu belum masuk dengan yang lain lagi."

"Aku tahu aku salah. Tapi-" jeno tersenyum sinis.

Lebih kepada nak ketawa mengejek.

"Orang yang anggap diri dia bersalah dia takkan bertapi - bertapi. Umur kita dah cukup untuk berfikiran matang haechan."

"Aku tengah usahakan untuk pemindahan syarikat dari belgium kesini. Korang tak faham 5 bulan aku terseksa dengan perasaan rasa serbasalah tapi dalam masa yang sama kau kene fokus dengan apa yang nak kene buat."

"Kau tak ada dekat tempat aku jeno. Kau beruntung dapat yeon yang banyak bersabar sampailah korang boleh berbahagia."

"Setiap orang ujian dia berbeza dan ini ujian yang aku dapat. Dan aku sedang usahakan"

"Aku tahu aku dah buat silap dengan tak berterus terang dengan dia. Tapi tak berguna kalau aku confess tapi aku tetap kene tinggalkan dia juga."

"Faham tak perasaan aku macam mana hancurnya hati aku bila dapat tau dia jadi macam ni lagi sebab aku. Aku rasa aku paling useless dalam dunia ni." Dia dah seka air mata dia depan aku.

"Aku nak minta tolong korang untuk pantau dia untuk aku. Tapi jangam bagitau dia. Aku sedang usaha nak pindahkan syarikat. Baru je siap tender sebulan lepas."

"Bukan senang nak yakinkan mereka dekat sana. Pekerja dekat sana pulak kene fikir nak cari rezeki dekat mana. Sebab aku aku tengah sibuk fikirkan itu. Ini semua sebab aku nak dekat dengan yuna."

"Aku nak jaga dia kalau boleh. Tapi sekarang aku tak mampu lagi. Nak harapkan karina pun tak boleh dia jugak tengah busy dengan part time study dia. "

"Aku buntu jeno sumpah aku tengah buntu. Aku tak tahu aku boleh buat atau tidak."

"Ni pun aku amik emergency leave 3 hari. Ni baru je sampai."

Makin lama aku tengok dia macam ni.  Dengan aku aku sekali rasa nak bersedih. Yelah. Belgium tu jauh kut. Memang berkampung budak ni dalam kapal terbang jawapnya.

"Takpelah haechan. Nak sedih pun benda dah lepas. Kita doakan yang baik - baik untuk yuna. Aku yakin dia kuat. Dia mesti boleh sedar balik punya."

"Dia cuma penat dan nak berehat sekejap." Pujukku.

"Ok lah kau nak aku bantu apa? Ni last tau aku tolong."

"Dan pastikan pertolongan kau kalini make sense. Kau kalau mintak tolong mark. Dua - dua merapu entah apa - apa." Bebel aku.

Haechan tersenyum kecil.

"Thank you do. Thanks nasihat das - das kau jugak tadi. Aku nak mintak tolong sikit je. Update tentang yuna pada aku. Aku tak boleh suka - suka nak balik sini."

"Tiket mahal." Sambungnya.

"Kedekut."

"Tak kedekut. Tapi still, mahal" dia nak jugak pertahankan diri dia tu. Menggeleng aku dibuatnya.

"Papejelah hyuck, papejelah."

"Tolong aku eah?" Pintanya lagi.

"Ye aku taulahh."

"Bila balik belgium balik?" Dia yang tengah menghirup hot chocolate memberhentikan perbuatannya seketika.

"Pukul 11 malam ni." Terkejut aku dibuatnya.

"Amik jela cuti lagi sehari. Tak penat ke."

Dia yang tenung aku tersenyum pahit sambil melempar pandangammya merenung ke luar cafe sambil menggumam perlahan.

"Tak sepenat yuna."

Dia toleh pada aku balik sambil tersenyum nipis. Aku mengangguk faham.

Oops! This image does not follow our content guidelines. To continue publishing, please remove it or upload a different image.
METAPHORA [이해찬] 1st Series Where stories live. Discover now