C-8 | Putus Kawan

141 22 0
                                    

Library

Yuna Pov

Aku yang sedang sibuk belek - belek buku nota Linux tiba - tiba disapa seseorang.

"Hai" bisiknya sambil melabuhkan punggungnya duduk berhadapan dengan aku. Aku tersentak sedikit dan tersenyum kecil kepada dia.

Jaemin.

"Busy ke" tanya dia dalam keadaan berbisik.

"Tak pun. Kelas dah tak ada tapi saje je duduk library. Balik rumah pun tak ada sesiapa." Jawapku dengan nada berbisik.

Dia balas dengan anggukan dan lihat jam dia tangan kanannya.

"Dah pukul 3.30 petang nak keluar tak? Makan ke?" Bodek dia sambil ambik pen aku pastu cucuk - cucuk tangan aku guna pen aku tu.

Eii comel betul dia buat macam tu!

"Malasnyaa" jawabku.

Dia monyok. Pastu dia cucuk lagi.

"Alah jomlah - jomlah teman aku. Aku lapar ni auu tak kesian ke em?" bebelnya.

"Makan kat cafe jela" jawabku.

"Alah taknak tak sedap. Nak mcd jomlah aku belanja." pujuknya. Dia cucuk lagi guns pen tu. Aku mula naik rimas bila dia buat macam tu.

Aku tutup buku. Aku pandang dia dengan eei kecik besar kecik besar je dia ni. Dia sengih - sengih.

"Yelah - yelah." aku tanggalkan cermin dan letakkan dalam kotak dia kemudian aku kemas - kemas meja tu. Nota yang aku baca aku letak balik tempat asal dia.

Aku dan jaemin sama - sama berjalan keluar daripada perpustakaan.

Tanpa kusedar jaemin yang berjalan di belakang aku berpura  - pura menggaru belakang tengkuknya dan membuat sign thumbs down kepada seseorang yang sedang memerhati kami yang duduk di sudut hujung library tanpa melihat kearah orang tersebut.

Dan dia mengepal penumbuk di tangan kirinya. Tangan kanannya ligat bermain dengan cincin silver yang digenggam.

S

K

I

P

1 Minggu Kemudian

Feyy Pov

"Jisung kata apa kat kau?" Tanyaku sambil menghirup air laici ais di dalam sebuah cafe sambil tunggu taeya dengan yuna sampai.

Yeon monyok.

"Dia marah aku la kenapa tak bagitau  dia awal - awal. Dia dapat tau pasal tu daripada haechan." Dia kuis - kuis makanan dia. Aku just perati je kelakuan dia.

"Salah kita jugak. Tak bagitau dia. Haechan pun satu. Bukan nak bincang dulu. Abis ni nak buat apa?" Yeon pandang aku setelah sesi kuis - kuis makanan dia dah habis.

"Jeno bagi cadangan suruh kita nasihat yuna jangan rapat dengan jaemin."

"Abis kalau budak kecik tu degil? Kau tau kan dia macam mana? Dia je semua betul." Soalku balik. Ekspresi pada raut wajahnya kembali sedikit suram.

"Apa yang boleh kita buat. Haechan tak bagi exposed dulu. Kita mampu suruh yuna jangan kawan dengan jaemin jela" aku tepuk dahi.

"Kalau tak exposed awal - awal. Benda akan jadi lebih teruk. Tak boleh ke kita berkumpul semua dan bincang je apa sebenarnya yang terjadi. Aku takut yuna lagi makan dalam kalau dia tau sendiri."

"Aku nak dia ingat sendiri. Bukan paksa dia untuk ingat." Celah seseorang membuatkan aku dan yeon tersentak terus memandang kearahnya.

"Kejap lagi dia sampai dan korang jangan exposed apa - apa." Dengan wajahnya yang tegang dia terus bergerak duduk di hujung cafe dengan menutup mukanya dengan mask.

Aku dan yeon berpandangan seketika sebelum aku menyilangkan kedua tangan untuk memeluk tubuhku. Yeon mencapai gelas dan dihirup sedikit sebelum check phone dia.

S

K

I

P

Yuna Pov

"Kita orang nak tegur sikit" kata - kata feyy menyentakkan kami yang sedang  bergossip.

"Apa dia? Tegur siapa?" Tanya taeya. Feyy dengan yeon berbalas pandangan sebelum mereka berdua pandang aku dengan wajah serius mereka. Dahiku sedikit berkerut.

"Kenapa?" Soalku.

"Sejak akhir - akhir ni kau macam rapat je dengam budak baru tu siapa nama dia? Jaemin?" Ungkap feyy

"Na Jaemin kenap-"

"Kitaorang tak suka kau rapat dengan dia. Boleh tak start from now kau kalau boleh jauhkan diri kau daripada dia?" Cantas feyy.

Aku pandang dorang dengan wajah tak percaya apa yang keluar dari mulut dorang.

"A..apa ni? Kenapa aku tak boleh rapat dengan jaemin? Dia baik kut?" Yeon capai tangan aku tapi aku tarik balik tangan aku.

"Kitorang just risaukan you je. Jaemin tu bukan orang yang baik-"

"Jap - jap kenapa ni? Korang kenapa nak label budak jaemin tu jahat? Korang setable dengan dia pun tak pernah nak cop budak tu jahat pulak? Apa kena ni?" Bebel taeya yang lama menyepi.

"Taeya kau tak tau apa - apa baik kau diam" tegur feyy.

Wajah taeya berubah dari bingung terus jadi fedup dengan feyy.

"Ohhh diam? Kau tau tak aku dah lama diam sebab aku just perati je perangai kau yang acah good ni?" Ok suasana semakin menjadi tegang.

"Tak yang kau ni dah kenapa? Apa masalah kau? Aku dengan yeon nak tegur pasal budak jaemin tu je yang kau tetiba tegur aku acah good dah kenapa?"

"Sedarlah sikit kitorang yang kutip kau jadi kawan kitorang. Dengar semua masalah kau pasal classmate tak guna kau tu" sambung feyy

"Feyy jangan la cakap macam tu!" Tegur yeon..

"Babe i mintak maaf untul pihak feyy. I think feyy just stress tu yang terlepas." Yeon yang tengah tenangkan taeya dan feyy. Tiba - tiba aku bangun.

"Tak sangka perangai sebenar korang macam ni kan? Dahla halang aku kawan dengan jaemin. Kata jaemin jahat padahal korang tak pernah jumpa dia face to face. And then kau hina taeya feyy." Ucapku dengan penuh kesebalan dengan perangai mereka.

"No aku tak maksudnya aku just terlepas tolonglah faham kau sedang rapat dengam orang yang tak sepatutnya kau rapat." Pujuk feyy.

"Jaemin baik yang tak baik tu haechan. Jom taeya kita balik!" Aku tarik taeya keluar daripada cafe.

Sampai je kami dekat parking lot kereta aku lengan aku ditarik feyy. Yeon pula baru sampai dengan berlari anak dia.

"Haechan tak jahat yang jahat tu jaemin boleh tak kau jangan degi-"

PANGGGG!!!

Tamparan aku pada wajah feyy mengejutkan taeya dan yeon yang berada di situ. Wajah feyy terteleng ke kiri. Dia pegang pipi dia yang kene tampar dan pandang aku dengan riak yang tidak percaya.

"Sampai hati kau tampar aku?" Wajah feyy yang hampir menangis aku tidak peduli.

"Aku lagi tak percaya ada kawan macam kau! Mulai hari ni aku tak kenal kau kau tak aku titik!!"

Dengan itu aku dan taeya meninggalkan kawasan tersebut. Feyy sudah terjatuh terduduk disitu. Kemudian esakan dia kedengaran menyebabkan yeon memandang tajam kepada seseorang yang melihat mereka tidak jauh dari situ.

"PUAS HATI KAU?"

TBC

Kenapa aku rasa cerita ni semakin hambar asyial laaa

Vote

Comment

Lob lob




METAPHORA [이해찬] 1st Series Where stories live. Discover now