GAME OVER (A): BAB 1

10 3 0
                                    

"Aku nak berunding dengan dia." Luthman Harith menetapkan jawapannya.

"Apa?" Samantha Lee terkejut.

"Fikir dua kali dulu. Jangan ikutkan hati sangat," pinta Aminah Safawiyah.

"Dah fikir masak-masak sekarang ni. Biar aku pergi berunding dengan dia," kata Luthman Harith.

"Kalau abang pergi, sayang ikut sekali," kata Aminah Safawiyah, sungguh.

"Tak payah. Siapa nak jaga anak kalau ada apa-apa terjadi nanti?" pesan Luthman Harith.

Bahu Aminah Safawiyah dipegang.

"Jangan risau. Abang akan balik," pesan Luthman Harith.

Tangan Luthman Harith ditepis ke tepi.

"Aku benci kau!" amarah Aminah Safawiyah sebelum beredar pergi ke tingkat atas.

Bam! Pintu ditutup kuat.

Luthman Harith mengeluh kecil.

"Kau ada masa nak ubah fikiran, tapi terpulang dekat kau," kata Samantha Lee, selamba.

Luthman Harith pasrah. "Biarkan je la. Aku gerak dulu."

Dia berjalan ke pintu depan rumah.

"Hei," panggil Ilyana Zhamuri.

Luthman Harith menoleh ke belakang. Sepucuk pistol dibaling ke arahnya lalu disambut kemas.

"Nanti-nantilah nak terima kasih. Selesaikan tugas kau dulu," kata Ilyana Zhamuri.

Luthman Harith melangkah keluar dari rumah. Trak Pajero dinaiki lalu dipandu pergi. Entah mengapa dia boleh keras kepala sebegitu.

"Kau rasa, dia akan okey, tak?" kata Samantha Lee.

"Dia akan okey. Yang tak okey cuma si Minah tu. Kau tau kan dia tu macam mana?" balas Ilyana Zhamuri.

"Hmm... Sekurang-kurangnya, dia buat cara betul, kan?" kata Azizul Rahman mencelah.

Samantha Lee memandang Azizul Rahman. "Apa maksud kau dengan 'cara betul' tu?"

"Daripada berdendam, baik berunding dan memaafkan. Betul, tak?" kata Azizul Rahman.

"Hmm... Ada betul juga." Samantha Lee mula merenung.

"Apa-apa je la. Kita tunggu Harith balik nanti," kata Ilyana Zhamuri.

***
Kuala Kedah, Kedah

Trak berhenti di depan kampung nelayan. Luthman Harith bergerak turun trak. Dia berjalan merentasi nelayan untuk ke jeti. Sepucuk pistol disorokkan di pinggang, sebagai persediaan hadapi serangan mengejut.

Setelah berjalan merentasi perkampungan, terlihat susuk lelaki tua berdiri di atas jeti kayu. Luthman Harith mendekati lelaki itu.

"Nak berunding apa sebenarnya?" soal Luthman Harith.

Farid Sattar memusingkan badan lalu menghadap Luthman Harith.

"Pertama sekali, atok minta maaf sebab jadi punca kekecohan semua ni. Kedua, atok nak bagi sesuatu sebagai tanda minta maaf," ucap Farid Sattar berdiri dengan tongkatnya.

Pandangan dibuang ke arah sebuah bot nelayan di sebelahnya. Terdapat sebuah beberapa buah beg bimbit di situ.

"Ambil semua tu sebagai bekalan hidup nanti," pesan Farid Sattar.

"Ada apa dalam beg tu?" soal Luthman Harith ragu-ragu.

Farid Sattar mengambil salah satu beg bimbit itu. Dia membukanya. Terdapat snek dan makanan ringan. Ada juga ubat-ubatan.

All-InWhere stories live. Discover now