Sebelum tragedi
Alor Setar, Kedah, Malaysia
Tiga remaja berjalan di sekitar pusat bandar setelah mengambil keputusan SPM. Aminah Safawiyah melompat keriangan dengan keputusan SPM yang cemerlang. Luthman Harith dan Azizul Rahman melihat rakan perempuan yang satu-satunya teruja.
"Err..." Dua lelaki itu keraguan.
Aminah Safawiyah mendekati mereka berdua dengan senyuman manis.
"Macam mana SPM result korang?" soal Aminah Safawiyah, selesa dengan dialek tengah.
"Ermm... Kami okey ja result," kata Azizul Rahman mengurut belakang lehernya.
"Ha'ah. Ada juga lulus tu," kata Luthman Harith tersengih.
Aminah Safawiyah kehairanan. Dengan pantas, dia menyambar dua slip keputusan SPM milik mereka.
"Eh, nanti!" Sudah terlambat Luthman Harith menghalang.
Aminah Safawiyah melihat keputusan SPM dua kawannya itu. Sungguh mengerikan. Dia memberi semula slip keputusan SPM. "Ermm... maaf sebab beria."
"Jadi, hang nak kawan kami lagi lepas hang tengok result kami ni?" soal Azizul Rahman tidak lupa daratan.
"Mestilah kawan. Kita kan selalu bersama."
Mereka menunduk malu, segan.
"Jadi,... korang nak buat apa lepas ni?" soal Aminah Safawiyah, segan.
"Cari kerjalah," jawab Azizul Rahman, pasrah.
"Man?" Aminah Safawiyah memandang Luthman Harith.
"Ermm... Mungkin... ikut jejak abah aku," jawab Luthman Harith, janggal.
Aminah Safawiyah senyum senget. Dia memegang bahu Luthman Harith. "Man, saya tak marah pun kalau awak jadi samseng. Tapi awak kena tahu benda baik dan benda buruk."
Luthman Harith menundukkan pandangan, tidak sanggup mendongak.
"Man, pandang muka saya," kata Aminah Safawiyah, lembut.
Luthman Harith mendongak lalu melihat mata biru Aminah Safawiyah. Senyuman gadis itu tercalit di bibirnya.
"Saya sayang awak, Man," ucap Aminah Safawiyah tersenyum.
Aminah Safawiyah menjalar tangannya ke leher Luthman Harith lalu mendakapnya. Sebuah ciuman hangat menghinggap ke bibir Luthman Harith. Azizul Rahman yang melihat mereka berciuman terus berpaling muka.
"Haih, apa-apalah. Kot ya pon, biarlah bertempat," kata Azizul Rahman dingin.
***
Jitra, Kedah, MalaysiaArif Hakimi merancang sesuatu bersama anak perempuannya, Aina Farhana (atas nama arwah bekas kekasih Syed Hamzah) yang berusia enam tahun. Mereka di dalam kegelapan.
"Nana dah ready?" kata Arif Hakimi mengisi peluru pistol
Aina Farhana memegang pistol yang sudah berisi peluru. "Dah."
"Alright. Nanti, Nana terus tembak tau."
"Okey."
Dalam keadaan gelap, seseorang memasuki rumah mereka.
"Awat gelap ni?" monolog seorang wanita yang memasuki rumah itu.
YOU ARE READING
All-In
AdventureMy timeline story: 2007 •Kelas DSB 2017 •Ustazah Kpop (UK) 2018 •Coming Back (CB): I'll be Back •Hipsteria •Hipsteria 2 •Coming Back (CB): I'm Back •Penulis Malam (PM) •Tundukkan Tiga Tuxedo (3T) 2019 •Penulis Malam 2 (PM2) •Split Love (SL) •Hipster...