ADVENTURE BEGINS: BAB 3

42 9 51
                                    

Sekitar Siberia, Rusia

Senja melabuh tirai. Malam menguasai dunia. Bermulalah kebangkitan si mati. Dari jauh mereka memerhati sebuah kereta yang berderum deras di lebuhraya. Isma Fatieha pula mengambil alih pemanduan. Aliya Syakira sudah tidur di belakang. Alif Najmi pula masih berjaga sambil memegang senjata api. Takut-takut perkara yang dijangka berlaku.

"Bila kawan abang nak sampai?" soal Isma Fatieha, lembut.

"Dalam beberapa minit lagi, kemungkinan," balas Alif Najmi.

Mata Alif Najmi tertumpu pada luar kawasan lebuhraya. Kelihatan beberapa susuk tubuh berjalan dalam keadaan terhuyung-hayang.

"Diorang dah datang," kata Alif Najmi.

"Tutup lampu. Kita tak nak tarik perhatian diorang tu," arahnya lagi.

Segera, Isma Fatieha menutup lampu hadapan dan belakang kereta sedan itu. Bulu roma meremang dapat dirasai. Kereta berderum laju dalam kegelapan itu.

Tidak lama kemudian, muncul sebuah helikopter dari barat dengan lampu menyuluh kawasan itu.

"Dia dah datang," kata Alif Najmi mengambil sebiji mercun dari laci kereta.

Isma Fatieha turut melihat helikopter itu. Alif Najmi memasang mercun berbentuk batang itu lalu diacu ke udara. Beberapa tembakan dilepaskan, menarik perhatian mereka. Ilyana Zhamuri terlihat isyarat itu.

"Here they are," kata Ilyana Zhamuri.

Ilyana Zhamuri meneropong kereta itu dari jauh. Tidak jauh dari mereka, muncul pula puak pemakan daging itu akibat tembakan isyarat yang menarik perhatian mereka juga. Segera, wanita Rusia itu melepaskan tembakan ke arah makhluk itu dengan machine gun. Jennie Zhamuri segera mengawal helikopter itu lalu melepaskan roket ke sasaran, membantu kakaknya.

Bom! Bom! Pow! Bum!

Letupan yang betul-betul berlaku di belakang mereka, membuatkan Isma Fatieha terjerit kecil. Kakinya kuat menekan pendikit kereta sehingga habis.

"Laju lagi, Isma!" arah Alif Najmi mengeluarkan senjata apinya pula.

Alif Najmi mengeluarkan separuh badan keluar dari tingkap lalu menembak beberapa makhluk pemakan daging itu.

Helikopter mendarat di tengah lebuhraya itu. Ilyana Zhamuri bergerak turun dari helikopter lalu menembak zombi dengan senjata api yang dia ada. Pantas, kelopak peluru ditukar sejurus habis peluru. Isma Fatieha memberhentikan kereta di sebelah helikopter itu.

"Isma letak barang dari bonet, masuk ke dalam helikopter," arah Alif Najmi bergerak keluar dari kereta.

Tanpa banyak tanya, Isma Fatieha bergerak keluar dari kereta lalu bergegas ke bonet. Bonet dibuka. Segala bekalan diambil lalu dibawa masuk ke dalam helikopter. Aliya Syakira yang tidur mati, didukung Alif Najmi lalu dibawa masuk ke dalam helikopter juga. Lelaki itu membantu Isma Fatieha mengangkat barang. Jennie Zhamuri memandang ke arah satu sudut. Matanya terbuntang luas.

"Guys, we need to hurry!" kata Jennie Zhamuri, mula cemas.

Ilyana Zhamuri masih lagi menembak. "Kita tak ada masa."

"Isma naik dulu," pinta Alif Najmi sejurus meletakkan barang ke dalam helikopter.

Isma Fatieha menaiki helikopter itu, diikuti Alif Najmi. Lelaki itu memandang Ilyana Zhamuri.

"Zhamuri," panggil Alif Najmi.

Ilyana Zhamuri berhenti menembak lalu bergegas ke arah helikopter. Jennie Zhamuri mengawal helikopter ke atas. Alif Najmi yang berada di sebelah tempat duduk helikopter, menghulurkan tangannya.

All-InWhere stories live. Discover now