30

235 30 1
                                    

Lia perasan yang dirinya menjadi perhatian saat dia melangkah masuk ke dalam kafeteria.

"Dengar cerita Eunmi cuti sakit sebab dia,"

"Seriously? Bukan diorang kawan baik ke? Macam mana boleh bergaduh?"

"Entahlah. Yang aku tahu, dia yang mulakan semuanya,"

Lia cuba menahan air matanya bila mendengar perbualan itu. Dia terasa dirinya disisihkan. Di dalam kelas tadi, Yeji langsung tidak menegurnya.

Lia ingin mengambil makanan namun bahunya tiba-tiba dilanggar dengan kuat sehingga dia terjatuh ke lantai. Beberapa orang pelajar sudah mentertawakan dirinya.

"Buta ke?" soal orang yang melanggarnya itu.

"Tapi kau yang langgar aku," ujar Lia perlahan.

"What?" pelajar lelaki yang berbadan besar itu merenung Lia tajam.

"Yaa, hormat sikit. Dia senior kita," muncul satu suara lain.

Lia mendongak dan dia nampak Junho sedang menahan lelaki tadi.

Junho kemudian menghulurkan tangannya kepada Lia. Lia teragak-agak untuk menyambutnya. Namun Junho mengangguk perlahan seolah meyakinkan dia.

Apabila hulurannya bersambut, Junho membantu Lia bangun dan membawanya keluar dari situ. Lia hanya menurut sehinggalah mereka berhenti di taman sekolah yang kosong saat itu.

"Tunggu sini sekejap," ujar Junho lalu mendudukkan Lia di salah satu kerusi di situ.

Dia berlalu pergi dari situ. Lia pula, dirinya masih terkejut dengan apa yang terjadi.

Dia nampak Yeji, Hyunjin dan Jisung di kafe tadi. Namun ketiga mereka hanya mengendahkan apa yang terjadi pada dirinya.

Air mata Lia perlahan-lahan turun membasahi pipinya. Dia mula mengenangkan nasibnya selepas ini. Adakah dia akan terus dilayan sebegitu oleh semua orang.

"Noona, kenapa ni?"

Lia mengangkat wajahnya.

Junho sudah berdiri di hadapannya. Di tangan lelaki itu ada plastik berisi roti dan air kotak.

"Junho ah, Noona ni teruk kan?"

Junho menggeleng. Dia duduk di sisi kawan baik kakaknya itu. Dan tubuh Lia ditarik ke dalam pelukannya sambil tangannya menepuk-nepuk belakang badan gadis itu bagi menenangkannya.

I Like You Where stories live. Discover now