BAB 12

10.1K 370 4
                                    

"EHEMMM"

Deheman keras Ghadi menyebabkan mereka semua berpaling kearahnya. Senyuman Naura mati dengan sendirinya apabila melihat Ghadi merenung tajam kepadanya.

Gulp! Naura menelan air liur tapi terasa tekaknya kering. Renungan Ghadi umpama membunuhnya secara senyap. Naura tidak sanggup bertentang mata dengan Ghadi terus berpaling kearah lain.

"Jam di dinding terus berdetak aaah."

Krik...krik..

"Heiiii!!!" Naura dan Ghadi menjerit serentak.

"Opsss.. salah lagu eh!" Kai dah tersengih macam kerang busuk.
Kerang senyum pun tak sebusuk Kai.

"Kai tak sesuailah dengan kau. Bukan kau minat kumpulan EXO ka? Kenapa lagu Ayda Jebat pula yang muncul?"

"Lanun pun minat lagu korea eh?Tapi EXO dah tak famous dah. Orang sekarang minat BTS la."

Dalam takut-takut pun Naura sempat komen.

"EXO is my idol, kau mana tau."

"Eleh tak heran. Orang minat Lee Min Ho saja. Oh my prince."

"Apa kelas Lee Min Ho. Lain la kalau Lee Seungi ka Song Joong Ki atau Ji Chang Wook baru kelas."

"Ikut suka orang la nak minat sapa pun."

"Sama la. Huhh."

Pertengkaran di antara Naura dan Kai menyebabkan masing-masing hilang kata. Jai dah garu kepala. Pening bila masing-masing nak pertahankan pujaan masing-masing.

Kecik dari tadi ketawa tak habis-habis lagi. Seronok bila melihat pertelingkahan yang tidak dijangka itu.
Ghadi macam biasa, dengan wajah sejuk beku itu, malas nak campur.

"Assalamualaikum warahmatullahiwabarakatuh." salam versi panjang diberi Qaid.

"Waalaikumsalam " semua menjawab salam termasuk Naura. Wajibkan jawab salam.

'Ni lanun Islamik ka bagi salam?' Naura mula keliru.

"What's going on?"

'Ya Allah siapa pulak ni? Seorang mamat korea, seorang mamat inggeris,lepas ni muncul mamat hindustan pulak ka?'

Macam-macam karekter muncul dalam semalaman.

'Betul ka aku hidup lagi ni? Macam dalam mimpi ja.'

"Why is she been tied up?"

"Ganas sangat, tak padan dengan perempuan."

"Hei! kau yang ganas, dengan perempuan pun nak berkasar."

"Tengok mulut tak ada insuran langsung."

"Bluerkkk!!" Naura jelir lidah kepada Ghadi.

"Tengok! Budak ni nak kena ni."

"Whoo whoo cool down. It's really not you bos."

"Betul la Orlando, dari tadi bos lain sangat." Kecik pun hairan.

Mereka semua hairan dengan telatah Ghadi malam ini. Selalunya dia relaks saja tapi dari tadi asyik berlawan cakap dengan Naura. Seperti kata Orlando, Ghadi bukanlah dirinya yang sebenar.

Setelah keadaan agak reda, Jai memulakan soal siasat terhadap Naura.

"Ni chek, abang Jai nak tanya,nama sapa? Mai dari mana? Macam mana boleh tersesat sampai sini?"

"Errr kena jawab ka? Eh! encik ni polis ka lanun?"

"Memang la kami lanun, mafia,yakuza dan sama waktu dengannya tapi cik dah tersesat mai sini, kami berhak tahu sekurang-kurangnya nama cik."

"Hehe peace no war. Okey Okey saya bagitau tapi dengan satu syarat."

"Apadia?"

"Buka ikatan tangan saya dulu."

"Bos?" Jai pandang Ghadi minta izin.

Ghadi hanya mengangguk.

"Tapi jangan cuba nak lari atau buat pasal macam tadi."

"Aye aye captain."

Ghadi dah merengus kemarahan. Tak puashati sebab ada saja akal Naura nak mengenakannya.

"Hahaha dah macam budak-budak. Okey okey sorry bos." Jai dah tak tahan dengan telatah kurang matang Ghadi dan Naura.

Setelah ikatan dibuka, Naura mengurut pergelangan tangannya yang kelihatan sudah merah. Sikit lagi mesti lebam. Kecik beri minyak gamat kepada Naura supaya diletakkan ditangannya. Ada juga lanun yang baik hati.

"Terima kasih encik...."

"Ahmad Solihin Ahmad Zain, panggil ja Kecik."

"So what's your name angel?"

Naura tersipu malu apabila Orlando memanggilnya angel.

"Hei kenapa senyum tak habis-habis lagi ni, bagitau la nama apa?"

"Sabarlah kapten, nak ambil nafas dulu."

"Sabaq bos."

"Aigoo."

Ghadi mengangkat tangan tanda menyuruh mereka berhenti cakap.

"Proceed."

Setelah menarik nafas panjang, Naura memulakan bicara.

"Nama saya Naura Qairina, kerja di Hotel Duta. Saya terjatuh dari kapal layar majikan saya sebab tu saya boleh terdampar di sini."

"Kenapa kau jatuh? Kau cuai kan."

"Mana ada. Saya lari daripada di.a..
tiba-tiba terjatuh..tu ja." masih cuba untuk menyembunyikan kebenaran.

"He's going to rape you, right. That's bastard."

"Tak..tak dia tak sempat pun buat apa-apa kat saya. Saya dah flying kick dia..oppss"

Naura tak perlu sembunyikan apa-apa sebab mereka sendiri dah boleh agak apa yang berlaku.

"That's my angel, lucky him I didn't meet him. Otherwise I will shoot him."

"Errr terima kasih?? Naura pun tak tahu nak cakap apa sebab terharu dengan keprihatinan Orlando.

"It's okay angel, you are just like a sister to me. And you're lucky you still alive."

Mereka yang lain terdiam mendengar cerita Naura. Kasihan pula mereka dengan nasib yang melanda Naura.

"Jadi ikut kapten la nak buat apa sebab saya tak mau balik dah ke sana. Kalau kapten nak saya jad hamba kat sini saya rela tapi jangan jual saya kat Siam,saya tak rela. Saya rela mati dari jadi pelacur."

"Dah kenapa pula cik ingat kami nak jual cik jadi pelacur? Cik ingat kami ni teruk sangat ka?" Jai bengang lagi dengan tuduhan Naura.

"Memang lanun suka jual orang kan, macam dalam Pirates of Carribean tu."

Mendengar jawapan polos Naura menyebabkan ledakan ketawa yang kuat daripada orang Ghadi kecuali Ghadi.

"Ya Allah apa yang hang fikir Naura."

"Kakcik banyak sangat baca novel ni."

"Subhanallah."

"Oh my God."

"Salah ka?"

"Memang la salah, kami ni jahat sikit tapi tak la sampai nak jual orang terutamanya yang cantik macam kakcik ni." kata Kecik dengan tawa yang masih lagi bersisa.

Naura berasa amat malu terus tutup muka. Macam mana la dia boleh terfikir sejauh itu.Dia tertawa juga dengan kekhilafannya. Gelak pada diri sendiri yang betulnya.

Apabila dia panggung kepala, matanya tertancap pada wajah Ghadi yang merenung tajam kearahnya.

GULPPP!!!

GHADI AQHAR: THE LIONS Where stories live. Discover now