''Hey, Ash, kan je me de sinaasappelsap geven?'', vraagt mijn moeder met haar arm gestrekt. ''Alsjeblieft'', zeg ik terwijl ik haar de sinaasappelsap doorgeef. Ik eet mijn ontbijt verder op, maar ik kijk nog even naar mijn moeder. Ik kan nooit begrijpen hoe ze precies op mij lijkt, behalve een beetje ouder en een paar grijze haartjes. Ze heeft een paar verfvlekken op haar gezicht, en haar schort, die ze bijna altijd draagt, ruikt naar de frisse geur van verf.
Mijn moeder is een kunstenares.
Ze zit tachtig procent van de dag in haar atelier te werken aan nieuwe meesterwerken om de rekeningen te kunnen betalen. Natuurlijk heb ik zelf ook een bijbaantje. Ik zal nooit mijn moeder al het werk doen. Vooral niet na de dood van mijn vader een paar jaar geleden. Sindsdien moet mijn moeder in haar eentje alle rekeningen betalen. Maar nu ik zeventien ben, kan ik haar ook helpen met een bijbaantje.
Ik ben zo trots op mijn moeder. Ze is zo sterk, zelfs toen mijn vader overleed.
Ze lacht naar me en eet haar tosti op. Na het ontbijt gaat ze vast weer terug naar haar atelier. Ze komt er alleen voor de maaltijden uit of als ik thuis ben en haar hulp nodig heb. Ik vind het niet heel erg. Ze houdt van wat ze doet. Als zij maar gelukkig is.
''Dus vandaag de eerste dag van je laatste jaar'', zegt ze terwijl ze een slok van haar sap neemt. ''Nerveus?''
''Ja en ja'', zeg ik en neem nog een hap van mijn tosti. Mijn maag helpt niet echt mee. Elke keer als ik nerveus ben gebeurd het. ''Denk je dat alles goed gaat?'', vraag ik.
''Lieverd, je hebt de laatste 4 jaar gered, je kunt het!''
''Maar dit is mijn laatste jaar en ik ben heel erg nerveus'', vertel ik haar. En na al de drama van vorig jaar, zeg ik in mezelf.
''Je gaat het prima doen'', zegt ze en kijkt naar haar horloge. ''Kijk naar de tijd! Je gaat te laat komen!''
Ik pak snel mijn laatste spullen en doe mijn schoenen aan. ''Dag mam!'', schreeuw ik en doe de deur open. ''Veel plezier op school lieverd!'', zegt ze nog even snel. ''Alsof plezier maken op school mogelijk is'', denk ik bij mezelf en doe de deur achter me dicht.
.........
Dit is het dan, het eerste hoofdstuk van mijn eerste boek. Ik hoop dat jullie ervan hebben genoten. Ik probeer zo snel mogelijk te updaten, want ja ik heb vakantie. Als jullie tips of ideeën hebben kan je me altijd een berichtje sturen!!!
Lots of love,
Melda
JE LEEST
This Time It's Different
Teen FictionAshley... Ze wilde gewoon winnen. Voor één keer, maar één keer in haar leven. Maar gaat dat haar lukken?