الفصل الخامس

1.2K 76 14
                                    

البارت الخامـس

من رواية #أكتئاب صغيرة

بقلم / إيمان أيمن

عايزة أقولكم أن مواعيد نزول البارت أتغيرت وبقت كل سبت وثلاثاء الساعة 2 بالليل بأذن الله 🙂💜

فوت قبل ما تقرأوا حبايبي في الله 💚

ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ


أنتي لغتي بالـحب والخاتمة لـحديثي..!❤

علي بقسوة لأول مرة تراها ياسمين :- ميييين أداك الحق ترفع ايدك عليهااا..؟!!

غريب وهو ينظر الي أبنه ببعض الخوف :- ا ايه اللي أنت بتقوله ده..؟! أنا أبوها ومن حقي أعمل كل اللي أنا عاوزه..

علي وهو يترك يده وينظر له بدموع تأبي النزول :- لما تتصرف الأول كـ أب وتعمل حقوقك تجاه بنتك كـ أب.. ساعتها هحط جزمة في بؤي وأسكت ومش هقولك تلت في تلاتة كام..

تركه وصعد الي غرفته لـيجلس علي الفراش ويدخل في نوبة من البكاء وهو يردد كلمة واحدة :- أنا السبب..!
أنا السبب في اللي هي فيه ده..! يمكن لو سبتها ساعتها كانت لقت الراحة اللي هي مفتقداها..! أنا السبب..! أيوة أنا السبب..!!

وظل يبكي ويبكي.. أما بالاسفل نظرت ياسمين لـ غريب نظرة تحمل ألم كبير ثم سحبت ندي من يدها وصعدوا الي غرفة علي لتطرق ياسمين الباب وتطلب منه الدخول الا أنه لم يرد عليها.. ظلت ترجوه بأن يفتح الباب :- علي بالله عليك أفتح الباب.. يعني مش عايز تشوفني.. هيبقاا أنت كمان يا علي..؟! أنت كمان هتعاملني زيهم..؟! طيب أفتح بس أطمن عليك وهمشي علطول..

وظلت تبكي الي أن فتح الباب وأخذها بين أحضانه الدافئة التي تشعر بالأمان داخلها ليردف بصوت أجش من أثر البكاء :- عمري.. عمري يا ياسمين ما هعاملك زيهم.. أنتي بنتي مش بس أختي فاهمة..؟!

ياسمين بأبتسامة من بين دموعها :- أنا بحبك أووي يا علي..!

علي وهو يقبل جبينها :- وأنا بعشقك يا قلب علي..

ندي بمرح :- تحبوا أجبلكوا شجرة وأتنين ليمون..؟

علي وهو يحاوطها بذراعه هي الأخري :- أنتي بقاا قدري الأسود..

ندي وهو تضربه بخفه علي صدره :- أخس عليك يا قاسي..

ليضحكوا جميعاً بينما أردفت ندي :- طيب مش هنطفح في أم الليلة ديه ولا أيه..؟! لاحظ أن أحنا كان مقبوض علينا وعلي لحم بطننا من صباحية ربنا.. إلا مهان عليك تدخل علينا بعيش وحلاوة حتي..

ياسمين :- اه والله.. كلاب بطني بتهوهو.

علي وهو يحاول أخذ أنفاسه من كثرة الضحك عليهم :- طيب تعالوا ننزل نتعشي تحت

اكتئاب صغيرة ( بقلمي : إيمان أيمن ♥ ) حيث تعيش القصص. اكتشف الآن