editoitu 16.5.2022
<3
Henri
Mä oon myöhässä. Ysiluokan ekana päivänä mä olen myöhässä ja juoksentelen pitkin isoja käytäviä ja oon ihan eksynyt vaikka olenkin käynyt tätä samaa koulua ala-asteesta lähtien. Mun ruskeat kiharat, joissa on hieman aurinkoraitoja kesän jäljiltä, heittelee puolelta toiselle kun mä juoksen tiukkia kulmia kunnes tulee luokka A156. Mä haron hermostuneena mun tukkaa, kohennan hieman farkkutakkia ja sen alla olevaa harmaata hupparia ja koputan ovea. Kertaan päässäni käytöstapoja, kuinka mä nostaisin kasvoilleni anteeksipyyntävän ilmeen ja katsoisin opettajaa, pahoittelisin myöhästymistä enkä selittelisi turhia. Kun oven avaa mun kaikkien aikojen inhokkiopettaja, mun kasvot valahtaa kalpeiks samalla kun kurppa nyrpistelee mulle.
"Jahas, herra Mäntykin on päättänyt näyttäytyä", se sanoo oikein ivalliseen ääneen pitkittäen sanojaan kuin puhuis viisivuotiaalle. Mä puren hammasta niin että mun leukalinja erottuu varmasti kaikille jotka luokassa istuu. Ärsyttää.
"Joo tota sori, mä en ollu muistanu laittaa herätystä päälle", tokaisen aivan liian näsäviisalla sävyllä ja huomaan miten rouvan silmät siristyy niin että tästä ei hyvää seuraa.
"Mene hulttio paikallesi. Tästä lähtee Wilma-merkintä kotiin kun et sinä näköjään osaa edes kunnolla pyytää anteeksi myöhästymistä", se valittaa narisevalla äänellä saaden mut epäilemään että onko toi haahka oikeesti vaan 49-vuotias. Muistuttaa jotai satavuotiasta.
Mä kiiruhdan luokassa ekalle vapaalle pulpetille ja heitän mustan reppuni tuolin selkämykselle sadatellen samalla itseäni. Miksi mä en vaan voinut pitää suutani supussa ja pitäytyä suunnitelmassa käyttäytyä suopeasti? Miksi juuri tänään ekan tunnin piti olla Sari Hännin tunti kun yleensä lukuvuodet alko luokanvalvojan tunnilla? Allulle olisin pahotellut oikeesti tosissani mut ton noidan edessä mä en kumartelisi, en ikinä.
Allu on ollut meidän luokanvalvoja seiskasta lähtien (tietenkin) ja se on ihan huipputyyppi. Sillä on blondi surffitukka, sellainen jonka se saa aina kietaistua hauskalle nutturalle pään päälle. Se on kolmikymppinen mutta silti on aina puhunu meidän nuorten kanssa samalla aaltopituudella. Koska Allu pitää meille myös matikkaa ja enkkua, ne aineet loistaa mulla selvästi yli muiden. Se on vaan ihan paras tyyppi jonka tunneilta ei voi olla lähtemättä ilman hymyä kasvoilla.
"Tosiaan tälle mattimyöhäiselle vielä tiedoksi, seuraava tunti on teidän luokanvalvojan Aleksanterin pitämä koska sillä oli jotain menoja tähän aamuun. Niinpä minä sain teidät kontolleni", Sari selittää katsellen meitä nokkaansa pitkin, viimeisen lauseen enneminkin jupisee. Mä vaan ihmettelen, että miksi toi noita-akka on hakenut opettajan uralle kun se näyttää just siltä että sitä kiinnostaa meidän koulutie kuin kilo sontaa.
Eka tunti menee hiton hitaasti kun se kurppa pistää meidät lukemaan heti jotain äikän juttuja. Yleensä ekat päivät on tosi lusmuja, mutta no, eipä ole kun Hännin tunneilla ollaan. Kun kello vihdoin soi sen merkiksi että meidän kidutus on päättynyt, koko luokka purkatuu ulos helpottuneina. Meidän luokalla on ollut aina semi hyvä ryhmähenki ja kaikki on tullut juttuun keskenään, jos ei jotain tyttöjen draamoja poikien huomiosta oteta huomioon. Ei sillä, kyllä pojatkin osaa tapella mutta yleensä ne hoituu painimatsilla koulun takanurtsilla ja sitten ollaan taas hyvää pataa. Toi kuulosti kyllä aivan liian seksistiseltä, mutta harvemmin tytöt käy matsia nurmikolla jostain niiden riidasta. Mä en edes ole koskaan ymmärtänyt sellasta mukamiehekästä machoilua, kenellä on paremmat lihakset ja kenellä parempi auto. Niinpä yleensä hengailen rinnakkaisluokan Mintun ja sen poikaystävän Janin kanssa. Vaikka ne on pari, ei mulle tuu ikinä niiden seurassa olo että olisin jotenkin ylimääränen. Mintun kanssa mä muutenkin olen ollut kavereita jo kakarasta asti.
YOU ARE READING
Enkelisuudelma
RomanceHenri on 16-vuotias nuori joka yrittää käsitellä seksuaalisuuttaan samalla tasapainotellen kavereiden ja ysiluokan kireyden välillä. Kotonakin on etäinen tunnelma ja koko Henrin lapsuuden häntä on verrattu kahta vuotta vanhempaan isoveljeen, Hanneks...