Bab 22

72 7 0
                                    

"Daniel."

Daniel mendongakkan kepalanya.

"Eh abi." Daniel laju berganjak sedikit untuk memberikan ruang kepada Dato' Yusuf duduk di atas bangku di kawasan luar rumahnya.

"Lama sangat pandang Aara tadi." Usik Dato' Yusuf.

Daniel ketawa kecil."Bini lawa abi, mana taknya pandang lama-lama." Mendengarkan jawapan Daniel, dua orang lelaki itu sama-sama tergelak.

Aara yang sedang menyidai kain itu memandang mereka hairan seketika. Namun tidak lama kemudian bibirnya mengukir senyuman. Dia gembira melihat abinya dan suaminya bergelak ketawa.

"Tu awek lawa tengok tu." Gurau Dato' Yusuf. Daniel turut memandang ke arah Aara.

"Cik adik manis! Single ke?!" Jerit Daniel.

Aara hanya diam tidak mengendahkan Daniel.

"Uih rajinnya dia jemur kain! Boleh buat bini ni!" Sekali lagi Daniel mengusiknya. Dato' Yusuf di sebelah sudah tidak berhenti menggelakkan menantunya itu.

"Cik-"

"Daniel dahlah tu!" Pintas Aara laju. Bibirnya dicebikkan. Bakul kain yang sudah kosong diletakkan di tepi ampaian. Dia berjalan mendekati Daniel dan Dato' Yusuf.

"Alah cik adik ni garanglah.." Usik Daniel lagi. Wajah cemberut Aara dipandang.

"Abi tengok Daniel ni!" Adu Aara. Dia laju mengambil tempat di antara Dato' Yusuf dan Daniel.

"Kenapa dengan Daniel? Elok je tu abi tengok." Makin bertambah masam muka Aara apabila abinya juga tidak membelanya.

"Aara sempit duduk tengah tu. Meh sini duduk atas riba Daniel." Daniel menepuk pahanya berkali-kali.

"Tak mau.. Aara beratlah." Tolak Aara.

Tidak lama kemudian, Ammar datang mendekati mereka.

"Ha! Bangun pun anak teruna sorang ni." Tegur Dato' Yusuf pada Ammar. Ammar hanya tersengih malu.

"Ha! Ammar boleh duduk sini!" Tangan Ammar laju ditarik oleh Aara lalu mendudukkan adik lelakinya itu di atas riba Daniel.

"Auw! Ammar.." Mendengarkan Daniel yang sudah mengadu kesakitan itu, Ammar laju bangun dari duduknya.

"Kakak. Apa ni tarik Ammar." Kata Ammar. Melihatkan Daniel yang sudah tertunduk menahan sakit itu membuatkan dia gelabah.

"Alah.. Aara gurau je. Daniel.." Bahu Daniel dicucuk Aara berkali-kali.

"Daniel.. Sorry.." Aara bangun dari duduknya dan duduk di hadapan Daniel. Kepalanya sesekali cuba untuk mengintai mencari muka Daniel yang ditutup.

"Daniel.." Aara mencebik lagi menahan nangis.

Jarinya dikuis-kuis pada kaki lelaki itu.

Tidak menunggu lama, setitis air matanya laju mengalir.

Hiks!

Esakannya juga mula kedengaran.

Dato' Yusuf dan Ammar yang menjadi pemerhati sudah menahan ketawa melihat Aara menangis. Semakin lama, esakan Aara semakin kuat kedengaran. Daniel laju mengangkat kepalanya. Wajah Aara yang sudah kemerahan itu dipandang.

"Menangislah pula dia.. Siapa yang sakit ni?" Tubuh Aara ditarik oleh Daniel.

Tidak berkata apa, Aara laju duduk di atas riba Daniel. Tubuhnya dihadapkan pada Daniel dan mukanya disembamkan pada bahu Daniel.

"Manjanya dia ni.." Belakang Aara diusapnya berkali-kali.

"Dah jangan nangis. Malu abi dan Ammar tengok." Aara masih tidak endahkan kata-kata Daniel. Tangisannya semakin dihamburkan.

[OG] Antara KitaWhere stories live. Discover now