توضیحات

1K 101 78
                                    

سلام ریدرای مهربون و عزیزم اینم اون داستانی که اغلب بهش رای داده بودید... حالا توضیحات و پارت اول و بخونید و نظرتون بگید ببینم هنوزم دوست دارین اول از همه نوشته بشه یا نه😍

💥قبل از هرچیزی شخصیت های داستان هیچ ربطی به افراد توی دنیای واقعی ندارن .. اینو یادتون نره .. چون قراره کلی شخصیت های این داستان کارهای خلاف عرف جامعه ی ما انجام بدن...

به زبان ساده بخوام بگم :

ما تو یه دنیایی زندگی میکنیم که هم خوبی وجود داره هم بدی، ولی توی دنیای دیستوپیا هیچ چیز خوبی وجود نداره یا حداقل از نظر ما وجود نداره، دنیای دیستوپیا میشه یه دنیایی که از تمامی جهات، عقاید، رسوم، فرهنگ و تمام ارمانهای ما فرق داره

•به طور مثال: بدبهی ترین رکن جامعه ما که خانواده باشه در دنیای دیستوپیا یک ننگ و گناه به حساب میاد...

یوتوپیا از لحاظ لغوی یعنی مدینه ی فاضله(یا شهر آرمانی و ایده آل)، یعنی یه دنیایی که در اونجا همه چیز به بهترین شکل خودش وجود داره و اتفاق میوفته.. برای انسان های قرن ۲۱ یوتوپیا یه مکان رویایی به حساب میاد

و اگه بخواییم با توجه به تعریف یوتوپیا، دیستوپیا رو تعریف کنیم باید بگیم که دیستوپیا کاملا نقطه مخالف یوتوپیاست...

خب پس ژانر دیستوپیا یعنی داستان ما در یه شهر یا جهانی دیستوپیا که برای مردم حال حاضر کابوس حساب میشه، اتفاق میفته... در ادامه بیشتر مثال میزنم که کاملا متوجه بشید..

از اونجایی که فیک بریو نیو ورلد از رمانی انگلیسی به همین نام نوشته ی الدوس هاگزلی اقتباس گرفته شده لازم میبینم کمی راجب رمان اصلی توضیح بدم:

(Brave new world by Aldous Huxley)

هاگزلی این رمان رو در سال ۱۹۳۱ نوشته و در نگاه اول شاید یه کتاب داستان عادی بنظر بیاد اما به گفته ی بسیاری از نویسنده های بزرگ این کتاب آینده بینی بشریت است و هاگزلی نویسنده ایست پیشگو...

البته داستان ما فقط از روی این رمان بزرگ اقتباس گرفته شده و قرار نیست از تمامی جهات شبیه اون باشه..

.
.

توضیحاتی که حتما باید در مورد این داستان بدونید: اول از همه اینکه  این داستان در سال ۲۴۵۰ اتفاق میوفته، یعنی حدودا سیصد سال بعد...

تو این داستان ادمها به پنج دسته تقسیم میشن: الفا، بتا، دلتا، گاما، اپسیلون

آلفاها در صدر جامعه هستن و موجودات برتر حساب میشن، معمولا به ریاست و رهبری جامعه مشغولن، آی کیوی بالایی دارن و بسیار باهوشن، قدرت بدنی خیلی خوبی هم دارن و در کل تمامی مزیت های انسانی رو دارا هستن.

بتاها بعد از آلفاها اصلی ترین رکن جامعه رو تشکیل میدن، از هوش بالایی برخوردارن، قدرت بدنی به نسبت خوب و مشاغل پر اهمیتی دارن ولی رهبری نمیکنند.

دلتاها توی رده بندی از بتاها پایین ترن، قشر مردم متوسط و عادی جامعه هستند و تو هر چیزی نه خوب و عالین و نه بد و پایین رتبه.. دلتا ها تو هر چیزی معمولی ان، هوش متوسطی دارن و معمولا کارمندن و به طور کل خیلی معمولی و متوسطن و برای بتاها کار میکنن.

گاما ها توی جامعه جزو پایین ترین رده ی جامعه محسوب میشن و معمولا کسی اونهارو ادم به حساب نمیاره و حق و حقوق خاصی ندارن، کارگری میکنن و زیردست دلتا ها به حساب میان..
هوش و استعداد خیلی پایینی دارن در حد اینکه شغلشون و کارهای روزانشون رو انجام بدن.. معمولا گاماها فقط با گاماهای دیگه رابطه دارن چون هیچ کس حاضر به رابطه ی با گاماهای سطح پایین نمیشه..

اخرین گروه اپسیلون هان، اپسیلون ها کف این جامعه قرار دارن و پایین ترین رده اجتماعی برای اونهاس.. تعریف بهترش اینه که اونها اصلا جزو جامعه به حساب نمیان و ادم حسابشون نمیکنن و هیچ حق و حقوقی ندارن،

معمولا فقط کارگر و مستخدم و سرایدارن ولی فرقشون با گاماها اینه که از اپسیلون ها به جای ماشین و ربات ازشون استفاده میشه و دقیقا مثل وسیله باهاشون رفتار میشه و از هیچ کدوم از حقوق انسانی برخوردار نیستن..

.
.

توی این جامعه خیلی از قانون ها و عادی ترین و معمول ترین مسائلی که تو دنیای ما وجود دارن وارونه شدن، به عنوان مثال توی این دنیا دیگه هیچ زنی باردار نمیشه و هیچ بچه ای مادر نداره و در کل هیچ کسی خانواده نداره، بچه ها توسط یه ماشین به دنیا میان و در کنار صدها بچه ی دیگه اموزش میبینن و به جامعه تحویل داده میشن.

خانواده داشتن، مادر و پدر داشتن، تک همسری، فرزند داشتن، عاشق شدن و با یک نفر در رابطه بودن، حریم شخصی، آزادی و اختیار همه ی اینها ممنوع و گناه محسوب میشه؛ میتونیم بگیم تمام تابو های زمان ما در این دنیا وارونه شده و دقیقا مخالف اون هست.

توی این دنیا الفاها که ریاست جامعه رو بر عهده دارن کنترل تمامی بتاها، دلتاها، گاماها واپسیلون ها و تمامی نهاد ها بر عهده ی اونهاست.

درواقع اونها هستن که تعیین میکنن هر فردی در چه رده ای قرار بگیره، چقدر آی کیو داشته باشه، چقدر قدرت بدنی داشته باشه، شغلش چی باشه و به طور کلی اون فرد چه کسی باشه و چه کاری در زندگیش انجام بده..

در این جامعه چند تا قانون اساسی وجود داره که طی داستان متوجه میشید..

اما مهم ترین قانون این جامعه رو باید بدونید...

در این جامعه هیچ (مَن) ای وجود نداره، به عبارت دیگه هیچ کس متعلق به خودش نیست و هرکسی متعلق به همه و جامعه است!

یکی از قانونای مهم دیگه در جامعه اینه که یک نفر بیشتر از چند ماه حق نداره با یک نفر رابطه داشته باشه چون اینجا همه متعلق به همدیگه ان ..

داستان بشدت حاوی صحنه های باز سکسیه با مسئولیت خودتون بخونید..‌ خواهشا اگه به سنتون نمیخوره یا با روحیتون مشکل داره اصلا سراغش نرید💜🙏

Brave New WorldOù les histoires vivent. Découvrez maintenant