Hoofdstuk 6

1.4K 17 3
                                    

Melissa leidt me door de stad naar het metrostation, het is extreem druk en met moeite wurmen we ons in de goede metro. Melissa rommelt vloekend in haar tas en wordt aan de kant geduwd door allemaal mensen, ze haalt haar mobieltje tevoorschijn, 'hebbes,' roept ze opgelucht. ik ben blij als Melissazegt dat we er bijna uit moeten, ik werd al een beetje claustrofobisch. 'sterker nog,' een lach verschijnt op Melissa's gezicht, 'we moeten rennen.'

na een paar minuten komen we aan bij een hippe lunchroom. de buitenmuren zijn pastelkleurig. Melissa duwt de deur open. ik kijk verbaast om me heen, dat zoiets echt bestaat. de muren zijn bestoten met graffiti en de toonbank bestaat uit glazen buizen. de één gevuld met snoepjes, de ander met kralen en nog één met kleine edelsteentjes. er is een glazen trap en de tweede verdieping is een aquarium met een glazen vloer er over heen gelegd, er zwemmen echt vissen in. 'o mijn god, hoe stoer is dit!!!' roep ik uit. er komt een man uit de keuken lopen. hij zal een jaar of 50 zijn, een meisje van rond de 20 loopt achter hem aan. 'welkom in HitTheLights, ik ben John' hij geeft me een hand 'jij moet het nichtje van Melissa zijn, je lijkt sprekend op haar' Melissa en ik beginnen te lachen 'behalve dat ik blond en zij bruin is, ik blauwe en zij bruine heeft en dat zij hakken van 10 centimeter nodig heeft om mij een beetje normaal aan te kijken!' roept Melissa.

het meisje stapt achter haar vader vandaan. 'Ik ben Tess, en jij?' 'Nikki, dit ziet er echt geweldig uit!' 'dank je' zeggen John en Tess tegelijk. 'het is al bijna tijd om te openen, Tess laat jij Nikki zien hoe alles werkt, dan haal ik een opschrijfboekje' John richt zich op mij, 'het is super makkelijk, iedere tafel heeft een aparte kleur of een patroon, je hebt een elektronisch opschrijfboekje waar je de bestellingen mee kan opgeven, Tess legt uit hoe dat werkt en het koffiezetapparaat, Eleanor is er niet dus we moeten het met z'n 9en doen, ik run samen met Tess de boel maar mijn twee zonen en mijn vrouw werken er ook, verder nog Eleanor, en 2 vriendinnen van Tess. die zijn al in de keuken, de meiden doen de lunchroom, de mannen de keuken en mijn vrouw de toonbank, je mag alles vragen en het rooster staat digitaal in je opschrijfboekje, ik hoop dat je het goed doet.' hij geeft me een hand en gaat naar de keuken. 2 meiden komen van boven en lopen naar me toe, ze stellen zich voor als JJ en Suzie,  Tess wenkt dat ik moet komen en legt me uit hoe alles werkt, het is vrij simpel en ik snap het volgens mij. 'oké jongens, we gaan open,' Tess doet het licht uit en kruipt achter de toonbank. ze steekt ergens een stekker in en op het plafon schieten duizenden kleine witte lichtjes aan, het lijkt het universem wel. ze doet de deur open en draait zich naar mij om, 'klaar voor je eerste werkdag?' 

Tess klopt op de keukendeur, 'we zijn open,' roept ze, gemompel als antwoord. een vrouw gaat achter de toonbank staan, ze stelt zich voor als: 'Julie, niks gemevrouw, gewoon Julie.' er komt iemand binnen druk bellend, ze hangt op. 'een tafel voor één,' Melissa stoot me aan en geeft me een klein duwtje, ik begeleid de vrouw naar een tafeltje en maak een espresso, Tess loopt naar de keuken en haalt een broodje, ik breng het naar de vrouw toe. ik draai me om en Julie knipoogt naar me. Melissa loopt langs me en knijpt in mijn hand. 'je eerste klant, en?' 'ik kan dit gewoon, m'n dienblad is niet gevallen, BAM!' juich ik. Melissa lacht en wijst op een ouder paar wat bij het raam is gaan zitten. ik loop naar ze toe. 'heeft u al een keuze kunnen maken of moet ik zo terugkomen?' de vrouw schudt haar hoofd. 'ik wil een broodje geitenkaas en een verse muntthee, mijn man een broodje cocktailsalade en een jus de orange.'  de man kijkt me aan. 'jij bent hier nieuw toch? we komen hier dagelijks en ik ken je nog niet.' ik antwoord beleeft en loop dan weg om het drinken klaar te maken. Nate, de zoon van John, geeft me de broodjes. een tafel op mijn opschrijfboekje licht op, er zijn mensen gaan zitten. 'handig' denk ik bij mezelf. ik loop er naar toe, ik moet lachen om het kleine meisje wat enthousiast tegen haar ouders praat, ze heeft er rode wangen van gekregen. ik neem hun bestelling op en wijs het kleine meisje de weg naar de wc, ze huppelt er naar toe en haar vlechten dansen in de lucht. ik glimlach. zo gaat het nog wel even door. ik en de meiden zijn een super goed team, ik heb alleen wel van alles klaarmaken zelf trek gekregen. Melissa stelt me gerust dat ik straks mag lunchen. 

rond twaalven wordt het wat rustiger. ik en Tess ruimen de boel op en Suzie en JJ helpen in het atelier, achter de supermoderne keuken is een klein 'atelier', Joe, Tess' kleine broertje versiert daar taarten. het is echt prachtig, in alle kleuren. met chocoladekrullen en roosjes van fondant, bijna zonde om op te eten. John heeft pauze en Melissa doet in haar eentje de bediening nu, maar 2 tafeltjes. ze roept me bij zich, 'ik neem ff pauze, het paarse tafeltje gaat bijna afrekenen en stippen is alleen, tot zo' ze maakt een koffie voor zichzelf en haalt een broodje uit de keuken en loop naar de lunchplek. Tess pakt de bezem en vloekt zachtjes, 'wat kunnen kinderen smerig zijn, getver.' ik breng de drankjes naar de tafel met de stippen als er 2 vrouwen binnenkomen, ze praten Nederlands. ik loop naar ze toe, 'is er some place here.' proberen ze. 'natuurlijk, ruimte zat. zal ik jullie een tafeltje wijzen?' vraag ik in het Nederlands. ze zijn helemaal enthousiast over dat ik Nederlands ben en gaan zitten. 'roep maar als jullie een keuze hebben gemaakt,' ik loop naar de toonbank, Julie staat daar met de vrouw van de stippentafel af te rekenen. ik stuur haar naar de lunchplek. 'hup, jij hebt hard genoeg gewerkt. het is rustig.' dankbaar draait ze zich om en loopt naar de keuken. de vrouwen roepen me, laten we het er maar op houden dat ze veel trek hebben, ze bestellen zoveel als normaal 4 doen.  ik maak de drankjes klaar en loop naar de keuken. 'je bent een natuurtalent,weet je dat' Nate overhandigt me de broodjes en knipoogt. 'ik heb een vriendje hoor.' mijn mobiel fluit, een whatsapp-je. 'als je het over de duivel hebt, laat hij van zich horen ook.' Nate tikt op mijn neus en neemt mijn dienblad over. ik pak lachend mijn mobieltje.

hoi, lieverd. hoe is Londen?! ik had geen bereik dus sorry dat ik pas zo laat wat laat horen. het is hier supergezellig. ik wil graag je stem horen, bel je als je tijd hebt? x Thijs in España. 

ik stuur een berichtje terug en loop met een broodje naar de lunchplek, die iedereen de huiskamer noemt. ik plof op de bank neer en bijt in mijn sandwich cocktailsalade. ik geniet van mijn pauze en stuur iedereen een berichtje. mijn ouders, zus, de meiden, Lara en Eleanor, of ze een fijne verjaardag heeft. Lara reageert vrijwel meteen en stuurt een foto dat ze op een olifant zit. we chatten tot mijn pauze om is en zonder tegensputteren ga ik weer aan het werk. ongelofelijk, Nikki die werken leuk vind.

Summer LoveWaar verhalen tot leven komen. Ontdek het nu