بعد ذهاب دكتور طلعت نظر وسيم الى جاسم بحده قائلا : افتكر انك تعمل زى دكتور طلعت وتنسحب بشياكه انت كمان من حياتنا انا والحان......احسن لك
اجابه جاسم وهو يكتف يده امام صدره المعضل..... حتى يمنع نفسه من ضربه وخصوصا ان الحان تستطيع مشاهدتهم من مكانها فى الحديقه وساله بغيظ قائلا : وليه انا اللى انسحب..... مش انت.............. افتكر ان الحان فى اكتر من مناسبه اختارتنى انا مش انت وقالت لك انها بتحبنى انا ...... ومش ذنبى انك غبى ومش بتفهم ومعندكش كرامه كمان............
منع وسيم نفسه بصعوبه من توجيه اللكمات لذلك المتباهى الواقف امامه...... وذلك لانه خائف من رد فعل الحان التى تستطيع بسهوله مشاهده الشجار بينهم......... ولهذا قرر التفاهم مع هذا المغرور بالمنطق مع ان هذا سيكون صعبا فهو يفضل ضربه اكثر من التفاهم معه...... ولكنه مضطر الان ولهذا نظر اليه وقال له فى جديه : بص يا جاسم يمكن الكلام ده اول مره تسمعه بس هى دى الحقيقه............ولو مش مصدق ممكن تسال الحان فى الحكايه دى ....... اثناء المحاكمه بتاعتك......... كانت الحان بتتعرض لضغوط كتير من عائلتك............. علشان تغير اقوالها فى القضيه ولما فشلوا فى اغرائها بالفلوس لجاءوا لتهديدها....... وقتها ابوها وامها جالهم حاله ذعر وخوف عليها وطلبوا من الريس بتاعى انه يامن لها حراسه لحد يوم المحاكمه...... وفعلا انا كلفت بالمهمه دى......... ورحت عندهم البيت....... والحان وقعت فى غرامى من النظره الاولى............. وعملت المستحيل علشان تلفت نظرى ليها بس انا كنت راجل عملى ومش بفهم فى الكلام ده خالص................. وكنت شايف انها عيله صغيره مفتونه بالضابط الوسيم اللى جه عندهم فى البيت..... ولما رفضت ابادلها مشاعرها اتحولت 180 درجه وابتدءت سلسله من التعذيب الجسدى والنفسى ليا...... وخلت حياتى جحيم فى بيتها...... لحد ما واحد صاحبى جه البيت.................... وقلت له على اللى هى بتعمله فيا................... فقالى ان ده اعجاب وحب وطلب منى اتقدم للجواز منها لانها بنت حلوه ومن عائله كويسه ............ وفعلا طلبتها من ابوها اللى رحب جدا بالفكره............... وطلب منى استنى المحاكمه بتاعتك لحد ماتخلص........ قبل ما اعرف رايها............... بس للاسف الراجل مات فى نفس الاسبوع....... وطبعا انتظرت انتهاء فتره الحداد علشان افاتحها فى الموضوع تانى...... ولانى اختارت وقت مش مناسب........... رفضت الارتباط بيا................. وانا اخدت الموضوع على كرامتى وغضبت ومشيت..... وعديت سنين كتير بس عمرى مانسيتها ابدا....... وخصوصا لما كنت بشوف صورها فى الجرايد والمجلات............. وانها بقت عازفه مشهوره........... بس حقيقى مجتش مناسبه اقابلها فيها وقلت اكيد نسيتني لحد ما حضرتك رجعت تانى فى مسرح الاحداث والباقى انت تعرفه طبعا ..... باختصار كده انا احق منك بالحان لانها حبتنى قبل منك وعذبتنى لما رفضت حبها ده..........
واضاف فى سخريه قائلا : لكن انت تعرفك من امتى من شهر اتتين ثلاثه بالكتير قوى...... وكمان انت مش مناسب ليها....... انت عامل زى الظلمه المخيفه..... وهى زى النور النقى.....
أنت تقرأ
قصه....... الحان
Adventureمن القائل ان الحياه ابيض واسود فقط هذا الشخص لم يمر بما مررت به انا ماذا يعرف عن حياتى التى رايت فيها كافه الالوان لاكتشف بسخريه ان الابيض ليس طاهرا وبرئيا دائما والاسود ليس شريرا وبشعا طوال الوقت فانا فى حياتى البائسه تعرفت على الاتنين وظللت عالقه...