بعد مرور سبعه اشهر من يوم محاكمه الدون باتروس.........
عضت الحان على شفتيها بالم وهى تحاول ان لا تخطا فى عزف القطعه الموسيقيه التى تعلمها لطلابها البالغين من العمر 10 سنوات.........
ولكنها لم تستطيع الاحتمال اكثر........... فالوغد الصغير الموجود فى احشائها ما ان يسمع الموسيقى حتى يقوم بركلها بعنف وكانها طبله....... ويستمر بذلك حتى تنتهى من العزف......... فى الشهرين الماضيين كانت تتحمل ركلاته ولكن منذ بدء الشهر السابع من حملها واصبح الوغد الصغير اكبر حجما وركلاته اقوى ومؤلمه اكثر.......... وتمنت من الله ان لا يكون قاسيا عليها....... ويكون كابوه الحنون جاسم الذى اخطاءت فى حقه وهربت منه......... حتى تحافظ على حياته هو واسرته....... ولكن يا ترى هل قدر تلك التضحيه اما ما زال ناقما عليها بعد اكتشافه هروبها منه........ ترى هل مايزال يتذكرها؟؟؟؟؟......... هل مازال يفكر فيها.؟؟؟؟.....هل مازال يعشقها..؟؟؟؟... والاهم هل مازال يبحث عنها كما اخبرها وسيم من شهرين؟؟؟؟.......... ام يائس وفقد الامل اخيرا...؟؟؟؟...... كم كانت تريد سماع اخباره........ ومعرفه اخبار جميع افراد العائله .............. ولكن وسيم نهرها بشده عن ذلك.......... واخبرها ان ما تقوله جنون فهى هربت من الجميع ويجب ان تغلق هذه الصفحه من حياتها نهائيا .... وتحترم قرارها بالابتعاد عن جاسم وعائلته ...... فالحقير وسيم مازال عديم الشعور والاحساس حتى الان........... ولكن الحق يقال فهو وقف بجوارها وقدم لها الكثير من المساعدات فهى حقا تدين له بالكثير.................و........ معلش ثوانى كده بتقولى ايه حضرتك؟؟؟؟
احدى القارئات بضيق قائلة : كنت بقول حضرتك بتقولى ايه بالضبط انتى ؟؟؟ وبعدين ازاى تنطى سبع شهور بحالهم من حياتك......من غير ما تقولى حصل فيهم ايه.....؟؟؟؟. وعايشه حياتك عادى كده ..... وبتكملى كلامك كاننا كنا معاك طول الشهور اللى فاتت...........وعارفين كل حاجه حصلت......... وبعدين انتى حامل كمان...........؟؟؟؟؟
اجابتها الحان بغيظ لانها قاطعت سردها لمشاعرها الحزينه على فراق جاسم حبيبها ونظرت اليها بحقد قائله : ايوه يا اختى حامل عندك اعتراض........ وبعدين ما انا باحكى اهو...... هو انا خبت عليكم حاجه من اول القصه........ دا انا حتى لما رحت للدكتور النفسانى اخدتكم معايا ايه لزوم الكلام الجارح ده بقى حضرتك ؟؟؟
تدخلت فى الحوار قارئه اخرى وحاولت تلطيف الجو وابتسمت لالحان بادب
قائله. : خلاص يا استاذه الحان امسحيها فيا انا معلش عندى المره دى ......... اتفضلى احكى زى ما انتى عايزه........اصل احنا بنحب نسمع كل حاجه بالتفصيل الممل...........زى ما انتى عودتينا........... وحضرتك الصراحه يعنى نطتى بالاحداث سبع شهور بحالهم........وكلام فى سرك احنا معظمنا مش بنحب الفلاش باك ده خالص.......... اصلها ساعات بتلخبط الاحداث..........شويه واضافت مسرعه خوفا من نظرات الحان : بس طبعا براحتك انتى تمام والله وزى الفل .... وبالمناسبه مبروك على الحمل ده ابن جاسم طبعا مش كده ؟؟؟؟
أنت تقرأ
قصه....... الحان
Adventureمن القائل ان الحياه ابيض واسود فقط هذا الشخص لم يمر بما مررت به انا ماذا يعرف عن حياتى التى رايت فيها كافه الالوان لاكتشف بسخريه ان الابيض ليس طاهرا وبرئيا دائما والاسود ليس شريرا وبشعا طوال الوقت فانا فى حياتى البائسه تعرفت على الاتنين وظللت عالقه...