واخيرا......نهايه قصه الحان......والفصل ده حيكون لمحات من الاحداث اللى حدثت للابطال بعد كده.........
بعد مرور شهرين....
كانت المسكينه الحان تنظر الى طفلها الذى ولدته منذ 15 يوم والذى يرفض النوم بعناد باكيه...........وتوسلت اليه قائله : يا ابنى يا حبيبى مالك بس مش عايز تنام ليه؟؟؟؟؟....... هدومك نظيفه وشبعان. الحمدلله..... ومفيش مغص برضه الحمد لله....... والساعه اتنين بعد نصف الليل....... وانا حاموووووت و انام......... ارحمنى يا حبيبى ارجوك........ وسبنى انام......... وكمل تعذيبك ليا بكره كالعاده.............. وفعلا صمت عن البكاء وظل ينظر اليها.......... ويتابع كل ماتقوله وكانه يفهمه.........ولهذا نظرت اليه بارتياح قائلة : تمام اظن اننا كده اتفقنا انا رايحه انام شويه.........وسايبه ورايا راجل كبير قد المسئوليّة......تصبح على خير يا حبيبى........ولكنها ما ان ابتعدت خطوتين عن مجال رؤيته حتى انفجر الصغير باكيا...........مره اخرى...........
كان جاسم يتابع المحادثه اللطيفه بين الحان وطفلهم الصغير الذى اطلقوا عليه اسم........تميم...........فهو كان يتظاهر بالنوم حتى يرى كيف ستتعامل تلك المتكبره المجنونه التى رفضت بعنف الاستعانه بمربيه تساعدها فى الاهتمام بالصغير الذى كان يستغلها ابشع استغلال فطفله الحبيب كان يرفض ان تغيب الحان عن عيونه........ودائما يريدها امامه..........ولا ينام الا فى حضنها هى .......ولكن ما ان تضعه فى فراشه حتى يستيقظ على الفور............وكانت المسكينه تظل ساهره بجواره حتى لايعتاد على حملها الدائم له...... كما نصحها الجميع.............ولكنه وجد طرقا اخرى لاستغلالها كما يفعل الان.........وشعر بالشفقه عليها......فهى لم ترتاح بعد عمليه الولاده الصعبه التى للاسف كانت ولاده قيصريه لان طفلهم العزيز كان كبير الجحم وكانت الولاده الطبيعيه فى تلك الحاله فيها خطوره كبيره على الام والطفل.......ولهذا وافق جاسم على اجراء تلك الجراحه لزوجته الحبيبه رغما عنه...............
ومنذ ان عادت المسكينه للمنزل بعد ثلاثه ايام من وجودها فى المستشفى وطفلهم يمارس معها كل طرق التعذيب..........ويصمم على ان تظل ساهره بجواره.........وينام هو قرير العين طول فتره الصباح........ ويسهر فى المساء............وفكر جاسم بقلق بانها لو استمرت على هذا المنوال فهى بالتاكيد ستنهار وقرر التصرف فى تلك المساله رغما عن انفها الجميل العنيد.........
على مايبدو ان الصغير نام اثناء شروده وشاهد الحان وهى تسير برشاقه على اطراف اصابعها لتعود للنوم بجواره........
نظرت الحان الى جاسم الذى كان يتابعها بعيونه باعجاب....... وقالت له بخجل : جاسم انا اسفه جدا........طبعا مش عارف تنام من صوت المزعج ده.........الولد عنده طاقه جباره ومش عارفه مش بينام كتير ليه زى باقى الاطفال......دى ماما نجلاء لما كلمتنى تبارك ليا على الولاده فى التليفون.......... قالت لى انه حينام طول الوقت... ومامتك واخواتك اكدوا ليا نفس الكلام برضه..........و قالوا انه مش حيقوم من النوم الا علشان يرضع ويغير هدومه بس........لكن ابنى انا طلع مختلف عن كل الاطفال التانيين......وهو الاستنثاء الوحيد اللى كسر القواعد الثابته.........المتعارف عليها..........بين كل الاطفال حديثى الولاده........
أنت تقرأ
قصه....... الحان
Adventureمن القائل ان الحياه ابيض واسود فقط هذا الشخص لم يمر بما مررت به انا ماذا يعرف عن حياتى التى رايت فيها كافه الالوان لاكتشف بسخريه ان الابيض ليس طاهرا وبرئيا دائما والاسود ليس شريرا وبشعا طوال الوقت فانا فى حياتى البائسه تعرفت على الاتنين وظللت عالقه...