تعالوا بقى علشان اوصف لكم شكل الضابط بول الايطالى........
السيد بول فريدمان........... كان رجلا مفتول العضلات قوى البنيه وطويلا جدا............... لم نستطيع وصفه بالوسيم ولكن له قسمات وجهه جذابه ونظراته عيونه الحاده كانت تعطيه مظهرا مهيبا جدا يؤثر فى كل من يتعامل معه........... وهذا كان حال جميع سكان قصر الحطاب فهو اشعر كل من يقف امامه بالتقزم والضعف....... وخمن جاسم عمره بمنتصف الثلاثينات وكان قليل الكلام وحاد النظرات بشده
وده شكله.......
وطبعا اقتصر اللقاء معه على جاسم وصالح فقط............ الذى فضل عقد هذا الاجتماع فى غرفه مكتبه....... بعيدا عن تطفل افراد العائله المهتمين بالتاكيد بمصير الحان ويرغبون فى معرفه خطه عودتها اليهم.......ولكن جاسم وصالح للاسف منعوا الجميع من هذه المتعه........
مع انه حدث هام ولايتكرر فى حياتهم باستمرار..........واعترفوا بانه منذ دخول الحان الى حياتهم وهى اصبحت اكثر اثاره وحيويه........وتمنوا بصدق من قلبهم رجوعها اليهم......فالقصر بدونها خامل وهادئ ولاحياه فيه.......وواجبات الطعام كانت شديده الهدوء بدون مناوشات ميسون والحان المعتاده.........والتى كانت تمتعهم بشده..........🌹🍸🌹
وبعد مرور حوالى ساعتين من اجتماع جاسم وصالح مع الضابط بول اخبرهم خلالها عن الخطه المقترحه لانقاذ الحان من قبضه الدون اللعين.......
..... واخبرهم عن دورهم الهام فى تلك الخطه..... وطلب منهم تنفيذها فى الصباح........ بكل دقه كما قال لهم بالضبط........
.... واضاف وهو ينظر الى جاسم مؤكدا بشده وقال له بحزم : وبدون تجويد من فضلكم.......لان اللى حتعملوه فى المرحله دى حيكون زى حجر الاساس لباقي خطتي الاساسيه لانقاذ السيده الحان والقبض على الدون باتروس.........متلبس بكل جرايمه ..
ساله جاسم بتوتر قائلا : وتفتكر ان الطريقه دى حتنجح يا حضره الضابط
اجابه بول بجديه قائلا : بص يا سيد جاسم الحرب دلوقتى للاسف ما بقتش زى زمان بالاسلحه والخطط العسكريه.............. لا دى بقت بالذكاء والاجهزه الالكترونيه والكمبيوتر....... وهو ده المطلوب فى الحاله دى........... انا حامن لكم الهجوم من بره والقبض على كل رجاله الدون والدون نفسه كمان................ بس المشكله انه حيخرج منها كالعاده....... وعلشان كده لازم نهزمه من الداخل كمان......المره دى بخطه محكمه تمنعه من الفرار من العقاب كالعاده...........
واكمل بعيون لامعه قائلا : وعلشان خطتنا تكتمل احنا محتاجين هكر محترف جدا............ يقدر يخترق الكمبيوتر بتاعه الشخصى............ ويزرع فيه جهاز تنصت نقدر يسجل لنا كل اللى عليه............... وكمان نعرف خطواته الجايه باستمرار............ وقتها فعلا حيبقى الدون باتروس.......... وقع ونوصل كلنا للنهايه السعيده انت ترجع لك مراتك وانا اصفى طاري القديم وانتقم منه......والعداله تاخد مجراها الطبيعى ويتم القبض عليه متلبس بجرايمه......
أنت تقرأ
قصه....... الحان
Adventureمن القائل ان الحياه ابيض واسود فقط هذا الشخص لم يمر بما مررت به انا ماذا يعرف عن حياتى التى رايت فيها كافه الالوان لاكتشف بسخريه ان الابيض ليس طاهرا وبرئيا دائما والاسود ليس شريرا وبشعا طوال الوقت فانا فى حياتى البائسه تعرفت على الاتنين وظللت عالقه...