بعد مرور اسبوع كامل على زواج الحان وجاسم...... الفعلى..............وبالتحديد فى صباح يوم الاتنين...........
نظر جاسم الى الحان المتوتره امامه والتى بدلت ثيابها ثلاث مرات حتى الان...........ولولا انه لايريد مضايقتها او زياده توترها الموجود اصلا............... لكان صرخ فيها لانها بهذا الشكل ستكون السبب فى تاخيرهم على موعد المحاكمه...............
فاليوم هو اليوم المقرر والموعود لمحاكمه الدون باتروس........والذى اخبرهم عن موعدها الضابط بول بالامس...
...واكد بشده على ضروره هدوء اعصاب الحان لانها بالتاكيد ستتعرض لاستفزاز شديد من محامين الدون باتروس والذى اخبرهم ببروده المعتاد انهم تقريبا عشره محامين كبار..............ولكنه اكد على ضروره تمسك الحان باقوالها السابقه وتصر عليها ايضا.............وان تكون قويه ومتماسكه امام الجميع.........فالجميع يعتمد عليها الان فى ادانه الدون باتروس...........وتقديمه للعداله .....نظر جاسم الى الحان التى كانت تنظر الى نفسها فى المراه بتوتر وعلى مايبدو كانت تهم بتغيير ملابسها للمره الرابعه عندما نفذ صبر جاسم اخيرا وصاح فيها صارخا : لا كده كتير جدا يا الحان بقالك ساعه بتلبسى هدومك والمشوار قدامه نصف ساعه كمان يعنى حنوصل متاخرين...... وده معاد محكمه يعنى لازم يكون فى دقه فى مواعيد الحضور كمان......
ابتلعت الحان ريقها بصعوبه ونظرت الى جاسم بخوف قائلة : اصلى متوتره جدا وقلقانه موووووت يا جاسم
تنهد جاسم واقترب منها وضمها اليه بحنان قائلا : خايفه من ايه بس يا حبيبتى...... ده انتى حتشهدى على الدون زفت الحقير اللى خطفك من حضنى فى شهر العسل وكان ناوى يطلقك منى ويتجوزك هو........ يعنى يستاهل الموت مش السجن بس....... وبعدين مش هو ده اللى كنتى مطلعه عيونه هو والحارس بتاعه...........يبقى فين المشكله بقى؟؟؟؟؟
اجابته الحان بخجل قائلة : انا مش خايفه من الدون باتروس يا جاسم انا خايفه من المحكمه نفسها............ اصل بعد شهادتى فى قضيتك حالتى النفسيه ساءت جدا واضطرت اخضع لعلاج نفسى علشان انسى التجربه دى.............ودى اول مره ادخل محكمه من يومها.........
تاثر جاسم مما تقوله فتلك هى المره الاولى التى يسمع فيها هذا........ولكن كلامها فسر لماذا لم تتعرف عليه فى لقائهم الاول...........وتنهد بلطف قائلا : بس المره دى مختلفه انتى مش بتحبى المتهم.............. ولاعيونك الحلوه حتبص له بندم وحزن لانها بشهادتها عليه............ كانت السبب فى حبسه..........وتعمد المزاح معها قائلا : ولا انتى بتحبييه ومخبيه عليا يا الحان ده انتى وقتها حيبقى يومك اسود يا قلبى
صاحت الحان مستنكره وهى تخرج نفسها من احضان زوجها قائلا : لا طبعا........... احبه ازاى بس يا جاسم وعندما شاهدت ابتسامه زوجها الممازحه ابتسمت هى الاخرى ونظرت فى عيونه قائلة : ربنا يخليك ليا يا جاسم........ انا بحبك قوى........ ورفعت نفسها على رؤوس اصابعها وقبلت شفتيه برقه......... وقبل ان يشدها جاسم نحوه للحصول على المزيد من القبلات طرق باب جناحهم بقوه وسمعوا صوت صالح الحطاب وهو يصيح بنفاذ صبر قائلا : يلا يا الحان انتى وجاسم بالشكل ده حنتاخر جدا......
أنت تقرأ
قصه....... الحان
Adventureمن القائل ان الحياه ابيض واسود فقط هذا الشخص لم يمر بما مررت به انا ماذا يعرف عن حياتى التى رايت فيها كافه الالوان لاكتشف بسخريه ان الابيض ليس طاهرا وبرئيا دائما والاسود ليس شريرا وبشعا طوال الوقت فانا فى حياتى البائسه تعرفت على الاتنين وظللت عالقه...