36/هو مفيش غيرى فى الدنيا دى

296 18 2
                                    


الشاليه الذى اخذها جاسم اليه ليس له صله بكلمه شاليه اطلاقا........ فكلمه شاليه فى قاموس الحان........ تطلق على بيت صغير على شاطئ البحر مباشره......... ويتكون عاده من غرفه او اثنان فقط......... ولكن شاليه عائله الحطاب كان عباره عن قصر مهيب يشبه قليلا قصرهم الحالى.........ولكن اصغر قليلا لانه شاليه طبعا زى ماقال جاسم.......... ويعمل فيه ثلاث خادمات......... واثنين من العمال لصيانه المنزل والحديقه........وطاهى وسفرجى......... ولكن والحق يقال كان له باب خلفى يفتح على رمال الشاطئ مباشره..........وهذا هو الشئ الوحيد المشترك بين قصر الحطاب وكلمه شاليه..........وحقيقى فكره وجود رمال شاطئ............ وشاطئ خلف الباب اسعدها جدا.........وجعل خيالها يسبح فى اكثر من اتجاه..........

.... فى اليوم التالى لوصولهم كانت الحان تجلس بارتياح على احدى المقاعد الوثيره....... تشرب من كوب العصير المثلج اللذيذ........... وتتناول بعضا من المكسرات المحمصه الفاخره الموضوعه امامها فى طبق كبير زجاجى .......

تنهدت الحان بارتياح والقت نظره على زوجها الحبيب جاسم الذى كان يسبح امامها بمهاره واضحه......... وطبعا لم تتمكن من مشاركته تلك المتعه خوفا على صغيرها من صفعات الامواج القويه............

وعلى مايبدو ان زوجها شعر بنظراتها اليه فقرر الاكتفاء بذلك القدر من السباحه وخرج من الماء وسار نحوها ....... كانت الحان تختلس النظر اليه باعجاب وتفكر بانه من الجيد انهم على شاطئ خاص بهم...... والا سيكون زوجها الحبيب محط انظار العديد من المعجبات...... وفكرت بعنف اكيد كنت حقلع عيونهم وقتها....... جاسم ده حبيبى انا بس وبتاعى لوحدى انا بس..........

ابتسم جاسم لزوجته بحنان قائلا : الميه تجنن بس حسيت بذنب فظيع انى بتمتع بيها لوحدى وانتى لا يا حبيبتى

اجابته زوجته برقه قائلة : مفيش داعى لشعورك بالذنب يا حبيبي كلها اسابيع قليله واولد انشاء الله واشاركك فى السباحه وركوب الامواج كمان لو عايز طبعا.........

ضحك جاسم بمرح قائلا : ركوب الامواج ايه الجبروت ده يا مدام الحان............

شاركته الحان الضحك المرح قائله : مشكلتك انك فاهمنى قوى يا جاسم يعنى مش حاعرف اخدعك فى اى حاجه...........خالص كده......

ضحك جاسم بمرح مماثل قائلا : الحقيقه بعرفك من عيونك الحلوه يا قلبى و لما بتلمع وانتى بتتكلمى باعرف انك بتكذبى علطول يا حياتى .........وبمنع نفسى بصعوبه انى اضحك وانا شايفك بتستغلى اهلى وبتضحكى عليهم......... يعنى مثلا وانتى بتكلمى عن المستوصف الخيرى اللى كنتى بتابعى فيه الحمل على انه يشبه مستشفى خمس نجوم ولايقل فخامة عن عياده دكتور هنرى....... ده طبعا غير نفوذ السيده نجلاء اللى استغلته وحشرت اسمك بين كشوفات المرضى اليوم ده........ حقيقى كان شكلك لذيذ موت وعايزه تاكلى اصلا...... وقتها..........

قصه.......   الحان  حيث تعيش القصص. اكتشف الآن