"Mummy!""Dah balik pun. Bermalam dekat sini ke?' Soal Sandra a.k.a mummy Afiq Alessandro.
"Haah mummy."
Alyss menyalam orang tua di hadapannya sambil tersenyum manis.
"Dah jom masuk."
"Adik mana mummy?" Soal Ales
"Dia ada class petang. Kejap lagi dia balik la tu
Sampainya Lydia di rumah dia melihat kereta Audi abangnya ter-parking di halaman rumah.
"Abang dah balik!" Tepiknya. Dia berlari masuk kedalam rumah.
"ABANG!" jeritnya.
Member yang tengah syok tengok TV terkejut beruk. Bertuah punya budak. Alyss turut terkejut. Nasib la air yang dia bawak tak tumpah untuk diberikan kepada suaminya.
"Adik dah kenapa jerit-jerit ni?" Ucapnya. Tahu la rindu abang handsome ni. Lydia mengambil tempat duduk di sebelah abangnya itu.
"Takde. Nak tanya mana Akak Alyss?" Dia bernya dengan muka beria ditayangkan.
Lydia tanpa sedar Alyss sudah berdiri di belakangnya dengan membawa secawan air di tangannya.
"Dekat sini ni." Alyss bersuara lalu meletakkan air itu di atas meja. Laju Lydia memusingkan kepalanya.
"Akak Alyss." Lydia memeluk pinggang ramping Akak iparnya itu yang dia idolakan selama ini.
"Kenapa ni?" Alyss membalas pelukan tersebut.
"Kalau akak nak tahu, Dya dah lama idolakan Akak tau." Alyss tergelak kecil.
"Tengok la bini sapa?" Ales menayangkan muka bangganya.
Lydia meleraikan pelukan dan memandang abangnya atas bawah. Eeee menyampah nyaaaa.
"Muka macam tenuk." Ucap Lydia perlahan
"Apa adik cakap?"
"Takpelah Akak, Dya masuk bilik dulu." Lydia berlalu pergi mengabaikan abangnya yang tak puas hati.
Alyss mengemam bibirnya kemas.
"Awak jangan nak gelakkan saya eh." Ujarnya. Alyss hanya mengangguk.
"Ales tak nak bawak Alyss pergi rumah bonda ke kat kampung?" Soal mummy Ales kepada dirinya.
"Hajatnya lusa nak bawak Alyss balik sana mummy." Ujarnya. Sandra mengangguk.
"Baguslah."
"Dya cuti seminggu. Kalau abang balik rumah bonda adik nak ikut. Bosan la duduk rumah... Boleh kan mummy?" Ujarnya sambil menayangkan muka bodeknya.
"Tanya abang kamu, mummy ok je."
Ales mengeluh. Budak ni kang kalau aku tak bawak merajuk. Tak boleh la aku nak ber-sweet atas kereta dengan Alyss sebab ada budak ni.
"Yelah, packing barang-barang awal." Ujarnya.
Ales menuju ke dapur melihat isterinya sedang membasuh pinggan sisa makanan mereka tadi.
"Kenapa tak suruh maid je buat sayang?"
Ales datang memeluk Alyss dari belakang. Tersentak Alyss dibuatnya. Ales meletakan dagunya di bahu Alyss.
"Takpe sikit je ni. Awak nak apa-apa ke? Saya boleh buatkan." Pelawanya. Sambil membilas pinggan yang telah di sabunkan.
Ales menggeleng.
"Nak awak." Guraunya
"Amboi... Tahu la dah halal. Nak ber-sweet pun bukan kat sini abang. Miang." Seroloh Lydia melihat drama sebentar tadi.
"Suka hati abang la, isteri abang. Dah, budak single boleh keluar dari dapur ni." Ujarnya menghalau Lydia keluar dari dapur. Kacau betul.
"Kenapa awak cakap macam tu?"
"Takde la saje je. Lambat lagi ke sayang nak siap? Sini saya tolong."
Ales masih lagi berada di belakang Alyss, tangannya mencapai pinggan yang belom di cuci. Satu persatu pinggang di letak kan di rak pinggan.
"Ok dah."
Alyss memusingkan badannya. Ales masih lagi berdiri tegak di belakang Alyss. Akhirnya Alyss bertemu dengan tengkok suaminya. Alyss ingin melarikan diri. Laju Ales mengunci Alyss dengan kedua belah tangannya di letakkan di sink.
Ales mula menundukkan badannya agar ketinggian mereka sama. Ales melagakan hidungnya dengan hidung mancung Alyss. Alyss hanya memejamkan matanya. Dia merasa pipinya mula panas.
'aduh dia nampak ke pipi aku dah merah, tak guna Ales.'
"Dah la tu Ales, kesian Alyss pipi dia dah merah. Suka ya kamu kena kan Alyss. Mentang-mentang duduk rumah mummy ni." Andra yang ingin mengambil air untuk diminum ternampak drama singkat di dapur rumahnya.
"Alaa mummy ni. Kat rumah mama abang-abang Alyss ramai takde can Ales nak ber-sweet. Bagi la some space."
Andra menggelengkan kepalanya lalu keluar menuju ruang tamu semula, meninggalkan mereka berdua di dapur.
"Continue?" Ujar Ales
Alyss mencubit perut Ales. Gatal
"Auch... Pedihnya."
Ales mengejar Alyss mendaki anak tangga.
Andra melihat anak dan menantunya itu hanya menggelengkan kepala. 'Haih budak-budak ni.'
"Eh kenapa turun? Bukan main tadi berlari naik." Soalan Andra melihat muka anaknya moyok. Alaa kesian.
"Alyss kunci pintu mummy." Ales mengadu kepada mummy-nya.
"Padan muka abang. Tidur luar la abang malam ni." Lydia gemburkan ketawanya.
Bantal siap berlepas ke muka Lydia.
"Mummy, tengok abang." Rengek Lydia.
Lydia membalas membaling beberapa bantal ke arah abangnya.
"Ehh. Dah, pergi naik tidur semua." Andra cuba meleraikan mereka. Haih ada dua orang anak pun macam ni. Kalau banyak tak tahu jadi apa rumah ni. Jadi reban ayam kot.
"Ni mummy ada beli baju untuk Alyss, nanti bagi dia." Andra menghulurkan satu beg plastik kepada Ales.
Ales mengambil beg plastik itu.
"Suruh Alyss pakai nanti pergi rumah bonda ye." Pesan Andra.
Ales mengangguk.
YOU ARE READING
MYSTERY
Mystery / ThrillerZOEY? She Have Three Sides. 1. The Quiet Side 2. The Fun and Crazy Side 3. The Side You Never Want To See "Aku setia tunggu kau kat sini. Ingat!" - Afiq Seorang gadis cantik menjadi misteri di sosial dan public. Dia terpaksa merubah-ubahkan ident...