"Anas jangan main tempat dalam sangat." Pesan Ales kepada sepupu kecilnya itu.Anas hanya mengangguk dari kejauhan.
"Cantik." Satu kata yang keluar dari mulut Alyss setelah tiba di sana.
"Kan." Ucap Ales dan mengambil tempat duduk di sebelah Alyss.
Alyss mengeluarkan telefonnya dan mengambil gambar di sekitar tersebut. Ales hanya melihat isterinya dari tepi. Tidak percaya Alyss menjadi miliknya buat selamanya.
Ales memandang wajah Alyss dari tepi. Suka dia melihat hidung mancung isterinya.
"Akak jom la kita main air sama-sama." Pujuk Ekin sambil menarik tangan Alyss.
"Akak tak bawa baju la Ekin so tak boleh main air. Nanti basah la kereta abang Ales korang." Ucap Alyss.
"Abang Ales jom kita lawan renang, sapa menang dapat akak Alyss." Anas memandang kearah abang sepupunya itu.
"Ni sungai Anas, bukan kolam renang." Ucap Ales. Malas nak layan budak-budak ni, Alyss dah jadi milik dia kut.
"Eleh cakap jela takut." Anas melarikan diri apabila melihat Ales ingin mengejarnya.
Alyss tergelak melihat telatah dua sepupu tersebut.
"Ekin tak nak main ke?" Soal Alyss melihat Ekin setia berada di sebelahnya.
"Kalau akak tak pergi Ekin pun tak pergi. Malas la main dengan abang." Ujarnya sambil memeluk tubuhnya.
Tiba-tiba terdengar jeritan dari Anas.
"Akak Alyss tolong!"
Alyss terus memalingkan kearah suara tersebut. Dia bangun berlari apabila melihat Anas lemas di dalam sungai.
"Awak tolong la." Tepik Alyss.
"Dia pandai berenang, tadi bukan main ajak renang." Ucap Ales selamba sambil duduk santai di atas batu.
"Ish!"
Alyss terjun kedalam sungai mendapatkan Anas yang sudah tidak kelihatan di air. Kalut dia mencari tubuh kecil Anas yang tenggelam. Ales juga turut terjun kedalam sungai. Haa baru nak kalut si Ales ni
Anas!
Anas!
Alyss menepuk pipi anas lembut setelah dia membawa Anas ke daratan.
"Awak kenapa biar Anas tengah lemas?" Marah Alyss.
"Saya ingat dia buat-buat je. Seingat saya dia-" Ujarnya.
"Otak awak." Marah Alyss. Geram betul dia dengan suaminya.
Bah!
Anas bangun dari pingsan tipunya.
"Anas!" Alyss mengejar Anas hingga kedalam air. Main-main kalau lemas betul-betul siapa nak bagitahu mama dia.
"Ekin tolong abang!" Jerit Anas. Ekin tertawa bersama abang Alesnya sambil melihat wajah geram akak Alyss.
"Ampun akak Alyss, janji tak buat lagi!" Alyss menarik telinga Anas. Ha nakal lagi.
"Sayang!" Jerit Ales. Laju Alyss memalingkan mukanya. Ia melihat Ales berlari kearahnya dengan muka sedikit cuak.
"Anj1ng!" Jelas Ales sambil berlari mendapatkan isterinya.
"Hah?" Alyss melihat kebelakang ada seekor anj1ng hitam yang berada di dalam semak sedang memerhati mencari mangsanya.
Laju Alyss mengangkat Anas untuk berada di dukungannya. Anj1ng hitam tersebut terlihat kelaparan. Anj1ng itu mendekat kearah Alyss dan Anas.
Ales sudah cuak takut anj1ng itu menyerang isterinya. Tiba-tiba anj1ng itu menundukkan kepalanya di hadapan Alyss. Ia melihat kearah Alyss yang sedang merenung anj1ng tersebut.
"Sayang." Panggil Ales apabila dia berada di sebelah isterinya itu.
Alyss menghulurkan Anas kepada Ales untuk menjauh dari anj1ng tersebut. Lalu Alyss terjun ke sungai. Haiwan itu masih dalam posisi menunduk.
"Alyss!"
"Abang Ales, Akak Alyss kenapa. Kenapa dia tak lari? Selamatkan Akak, abang!" Rengek Anas.
'stay.'
Ales ingin mendekat ke sungai tiba-tiba ada satu suara menerjah masuk ke pendengarannya untuk tetap di tempatnya.
Alyss keluar dari sungai dengan membawa beberapa ikan di tangannya. Dia mendekat kearah haiwan tersebut. Lalu di berikan haiwan tersebut makan.
Selesai Alyss memberi makan, anj1ng tersebut menundukkan tubuhnya sedikit lalu pergi dari tempat tersebut. Sebelum itu anj1ng tersebut mendekat ke Alyss sambil menghidu Alyss beberapa saat.
"Akak Alyss!" Anas berserta Erika berlari kearahnya.
"Akak, bonda ada pesan anj1ng hitam tu bahaya." Ucapnya
"Dia tak bahaya pun Anas, dia lapar je." Jawab Alyssa sambil tersenyum.
"Anj1ng tu ada gigit Akak tak?" Soal Erika risau.
"Akak ok je."
" Ales! Anas! Erika! Dya! Meh makan." Jerit bonda dari dapur. Alyss yang sedang menyusun pinggan terperanjat, bukan main lantang suara bonda.
"Sayang~" Panggil Ales
"Tak payah nak bersayang-sayangan dekat sini, duduk makan." Pintas bonda. Muluat tengok perangai cucu sulongnya.
Ales membuat muka. Dia menarik kerusi dan melabuhkan punggungnya di sebelah isterinya.
"Bonda nak tahu tak tadi ada anj1ng hitam kat sungai."Ujar Anas sambil memanjat kerusi untuk di duduknya. Bonda yang sedang meneguk minuman itu hampir tersembur.
"Bonda tak perlu risau, Akak Alyss dah bagi makan kat anj1ng tu lepas tu dia pergi." Celah Erika pula.
Serentak bonda berserta Dya memandang kearah Alyss bersama. Biar betik.
"Ha bonda esok Ales dah gerak balik sana, ada kerja." Sampuk Ales mengubah topik seketika.
"Haih kamu ni, tinggal la lama sikit kat sini." Ucap bonda, sebak rasanya.
"Alyss nanti dia balik China bonda, tu nak balik awal nak kemas apa yang patut." Balas Ales serbesalah pula nak tinggal bonda.
"Bonda Alyss balik dulu." Alyss menyalam tangan bonda berserta dengan Dya."
"Nah, ni bonda ada buatkan jeruk mangga untuk Alyss, mana tahu mengidam mangga." Usik bonda. Alyss hanya tersenyum malu bercampur segan.
"Cepat-cepat bagi cicit dekat bonda ya Ales." Ujar bonda. Kuat mengusik betul bonda ni.
"Ha yela bonda." Jawab Ales.
"Bonda jangan lepak underground dulu tau." Sambungnya lagi. Dark joke dia bagi Si Ales ni. Bonda memukul kepala Ales.
Aduh!
"Kamu tu jangan lepak underground dulu, tak sempat nanti nak bagi bonda cicit." Bidas bonda. What u give u get back kata mat saleh.
Terus terdiam membe.
"Anas, Erika jaga bonda ya jangan menyusahkan bonda." Pesan Ales.
"Baik la abang Ales, kitorang mana pernah menyusahkan bonda." Balasnya. Bonda lepaskan tawanya. Mereka bertiga melambai pemergian kereta Ales.
YOU ARE READING
MYSTERY
Mystery / ThrillerZOEY? She Have Three Sides. 1. The Quiet Side 2. The Fun and Crazy Side 3. The Side You Never Want To See "Aku setia tunggu kau kat sini. Ingat!" - Afiq Seorang gadis cantik menjadi misteri di sosial dan public. Dia terpaksa merubah-ubahkan ident...