"Sayang."
Panggil Ales kepada isterinya yang sedang bersiap. Sedia maklum hari ini hari mereka bertolak ke kampung milik Ales berserta adik perempuannya.
Baju Kebaya putih yang di kenakan dengan kain Sarung di tubuh Alyss sangat cantik terletak. Alyss tersenyum melihat baju yang di pakainya 'cantik'. Di N.Z mana ada baju seperti ini.
"Cantik awak pakai. Suka?" Soal Ales kepada Alyss yang tersenyum di hadapan cermin bilik mereka.
Alyss mengangguk.
"Pandai mummy pilih." Ujarnya.
Alyss turun bersama suaminya. Lydia yang berada di ruang tamu menunggu mereka terpegun seketika melihat akak iparnya berkebaya.
"Wahhh. Cantiknya akak. Mak Loovee." Ujarnya.
"Bini Alessandro mana tak cantik." Ales menayangkan muka bangganya.
"Poyo je lebih kau bang." Ejeknya.
"Bawak kereta tu elok-elok ya, ingat isteri kamu kat sebelah. Kirim salam dekat bonda sekali." Pesan mummy kepada Ales anaknya, Ales kalau bawak kerata dah tak ingat nyawa ada satu je. Lupa diri.
"Baik mummy."
Mereka bersalaman dengan mummy dan berlalu meninggalkan pekarangan rumah tersebut.
Mummy menghantarkan mereka sehingga hilang di sebalik pagar rumahnya.Lydia sudah lena di sit belakang tinggal Alyss yang masih membaca buku. Ales memandang isterinya sekilas dan menyambung fokus kehadapan.
"Awak baca buku apa tu sayang?" Soalnya.
"Buku pelajaran saya la awak. Bulan depan saya final exam." Ales mengangguk tanda paham.
"Ohh."
Ting!
Satu notification masuk. Alyss mengcapai telefon nya. Dia membaca pesanan yang dihantar oleh Yan.
Obryan
Yan
Alyss pergi mana tu?Alyss
Rumah bonda Ales.
Kenapa abang?Yan
Ouh takde apa. Hati-hati ya Alyss.Alyss
Ok bang.
SeenAlyss menutup telefon nya dan di letaknya kedalam bag tangannya.
"Siapa chat?"
"Ouh. Yan, dia tanya nak pergi mana." Terangnya
"Assalamualaikum bonda!" Jerit Lydia dari depan halaman kediaman rumah bondanya.
"Dah sampai pun!" Bonda berlari mendapatkan cucunya.
"Bonda makin cantik la." Puji Lydia.
"Ish kamu ni Dya bonda dah tua kerepot kamu boleh cakap bonda cantik." Bonda memukul lembut bahu cucunya itu.
Lydia hanya tergelak kecil.
"Bonda." Ales menyalam bondanya di turut serta dengan Alyss.
"Anak dara siapa kamu bawak balik ni Ales?" Bonda memukul kepala cucu lelakinya itu.
"Aduh! Apa ni bonda." Ales menggosok kepalanya.
"Bonda, bonda. Ni kakak ipar Dya, isteri abang Ales." Jelas Lydia.
"Ouh. Lah yeke? Jernihnya muka macam budak sekolah." Bonda menyentuh pipi bersih Alyss yang tidak terlapik dengan makeup.
YOU ARE READING
MYSTERY
Mystery / ThrillerZOEY? She Have Three Sides. 1. The Quiet Side 2. The Fun and Crazy Side 3. The Side You Never Want To See "Aku setia tunggu kau kat sini. Ingat!" - Afiq Seorang gadis cantik menjadi misteri di sosial dan public. Dia terpaksa merubah-ubahkan ident...