Chapter 40

14 3 1
                                    

5 tahun berlalu...

Ales dari dapur berlari menuju ke atas kerana kedengaran air yang keluar dari bilik air rumah agamnya.

"OUH GODD!" Tepik Ales kerana melihat dua ketul anak kembarnya bermain air.

Sontak kedua-duanya terkejut kerana terdengar tepikan Ales. Ales yang berada di pintu bilik air tersebut cuba menarik nafas untuk bersabar.

Asher melihat papanya berlari menyembunyikan diri di sebalik pintu. Tersisa Alexis yang masih terpacak di tempatnya dengan muka tidak bersalah.

"Asher get out, sebelum papa panggil mama." Arah Ales tegas. Tidak membuang masa terkedek-kedek Si Asher keluar dari bilik air tersebut.

"Alexis stop. Come to papa kalau tak papa tutup lampu." Ujarnya kerana Ales melihat anak perempuannya itu masih tegak berdiri. Keras kepala macam mak dia.

Alexis menggelengkan kepalanya.

"Lexi close it."

Ales mencekak pinggang di pintu seperti ibu ibu.

"Ok fine duduk sesorang." Ujar Ales lalu menutup lampu dan menutup sedikit pintu. Ales melangkah masuk ke dalam bilik air tersebut bersama Alexis.

*crying!*

Alexis menangis sehabis kuat.

"Alololo. Papa ada la sayang stop crying." Pujuk Ales dia memeluk Alexis. Suka dia kena kan anak perempuannya itu.Dia mendukung anaknya itu keluar dari bilik air.

"Papa already told you right? Biasa dia ni." Ujar Ales sambil menepuk peha anaknya lembut. Ales mengelap rambut Lexi yang basah sebelum menuju ke dapur.

"You buat apa ni Ales?" Tanya Alyss setibanya Ales di dapur. Dia melihat mata anaknya kemerahan.

"Diorang main air. Saya saja nak kenakan dia, hehehe." Jawab Ales dengan berharap isterinya tidak marah kepadanya.

"Asher mana?" Tanya Alyss lagi.

"Asher!" Panggil Alyss dari dapur.

Asher berlari menghampiri Alyss. Lekas Alyss mendukung anak lelakinya itu. Satu tangannya sedang mengacau masakannya.

"Papa marah Ash ke?" Tanya Alyss lembut. Ash nama panggilan Alyss kepada Asher

*Asher mengangguk*

Alyss menatap Ales dengan mata tajamnya. 'Tidur luar.' Alyss memberi isyarat mulut.

"Ala, saya tak sengaja la sayang."

"Sini Ash dengan papa, kesian mama nak masak tu." Ucapnya. Ales mengambil Asher dari Alyss dan dia mendukung kedua-duanya.

"Pa you smelly. I want to get down" Ucap Asher selepas mencium bau dari leher papanya itu.

Lantas Ales menurunkan Asher kebawah.

"Papa busuk? Hey no, papa pakai perfume sebotol tau. Wangikan Lexi?" Tanya kepada anak perempuannya itu yang masih di dukungnya.

*angguk

"Mama! Papa smelly." Asher memangis entah kenapa budak ni. Alyss melihat itu pecah juga tawanya. "Sini dengan mama." Dia membungkuk mengambil Asher di bawah.

"Ma. Papa smelly, jangan sleep dengan papa." Rengek Asher hanya ingin bermanja dengan Alyss agaknya. Alyss tertawa lepas. " Hahaga, iye sayang. Mama tidur dengan Ash ya malam ni, dah jangan nangis." Pujuk Alyss.

Asher mengangguk.

Ales mendekat dengan Asher yang berada di dukungan Alyss. "Papa smelly?" Tanyanya lagi. Asher menolak kepala papanya. Tanda jangan dekat. Alyss melihat itu turut menolak pipi Ales lembut. "Dah la jangan kacau dia, awak ni." Ujar Alyss

"Who dare you cinta."

Alyss mengabaikan Ales yang sudah menayangkan muka cemberutnya. Orang nak masak ni sebok nak bergurau dengan anak. Ketuk dengan sudip ni baru tahu.

"Mari makan!" Panggil Alyss yang berada di dapur. Asher dan Alexis berlari tergedek-gedek kedapur. Ales bangun membuntuti dua ketul anak itik itu.

Anak itik pun takpelah.

MYSTERYWhere stories live. Discover now