Del 32

1.6K 138 19
                                    

Majas perspektiv:

Två veckor fyllda av enbart skit i skolan och privat var förbi och helgen var här. Jag tackade de övre makterna för ledighet då det verkligen var behövligt efter allt som hade hänt de senaste veckorna. Som för alla andra nior hade jag haft nationella prov parallellt med några hundra läxor, prov och redovisningar. På sidan om det hade jag bråk mellan mina två familjer. Mamma och pappa kom inte alls överens om något då de skulle planera upp sommaren och vilka veckor jag skulle bo hos vem. Inte nog med att de bråkade med varandra både över telefon samt ansikte mot ansikte hemma hos mamma så kände jag mig övergiven av Felix. Visst, han hade skrivit till mig och jag hade valt att inte svara men han verkade inte förstå att det var han som hade gjort fel och att det var på grund av honom som jag var i obalans.

Dessa veckor hade jag i alla fall för det mesta legat hemma men så var det inte den här helgen. Planerna var att gå på fest både idag, alltså fredag och i morgon lördag. Min mamma som inte alls gillade mitt festande och drickande som hon mycket väl visste om att jag höll på med hade varit glad under de två senaste helgerna att jag hade stannat hemma men den här helgen skulle jag göra henne olycklig. Mina planer var nämligen inte att ta det lugnt som jag i vanliga fall gjorde utan att på riktigt supa skallen av mig, trilla i säng med någon snygg kille på fyllan, förlora oskulden och sedan återgå till festandet.

När jag hade lagt fram min plan för Lovisa som skulle vara min partner i helgen så hade hon bara suckat åt mig precis som om att hon inte tyckte att det var någon vidare idé. Hon tyckte inte att det var värt att jag skulle supa bort min smärta utan att jag skulle ta itu med den istället. Enligt henne skulle jag ta kontakt med Felix igen och snacka med honom även fast jag inte kände mig nog mogen än. Han hade det nog bra utan mig tillsammans med hans älskade lilla Amanda som han nu säkert var tillsammans med igen. Som det hade låtit på honom innan så hade han i alla fall pratat om henne som om han kunde tänka sig att bli tillsammans med henne igen.

"Jag ska ha så kul i helgen, på riktigt, jag ser verkligen framemot det här!" tjöt jag av lycka när jag och Lovisa stod och gjorde oss i ordning hemma hos mig. Vi spelade gammal svensk musik ur högtalarna i mitt rum på högsta volym och sjöng med i refrängerna. Som alltid hade mamma dock bett oss att sänka volymen men det hade vi inte gjort då det var ganska onödigt - vi skulle ändå snart ut och då skulle hon slippa oss två.

"Grejen är den Maja, jag tror inte att det kommer hjälpa att supa bort dina problem. I morgon när du vaknar kommer du bara ha ångest över allt och önska att du låg i Felix armar", sa hon väldigt glädjedödande. Precis så hade hon varit hela eftermiddagen och kvällen även fast hon under hela gårdagen hade hatat på Felix, hade sagt att han inte hade någon rätt till att göra som han gjorde och att han var en vidrig som höll på med flera samtidigt. Jag orkade inte bry mig mer. Det var det här som jag menade med mitt hat mot kärlek. En av personerna eller i vissa fall båda blev sårade, därför såg jag ingen vits i att hålla på med det.

"Jag orkar inte bry mig om honom mer, jag orkar inte bry mig om känslor och kärlek", svarade jag enkelt. "Var det inte du som ogillade honom igår?"

"Jag tycker att han uppträder fel men jag kommer inte kunna vara arg på honom resten av livet. Det måste du också förstå. Han begår misstag, för även han är mänsklig precis som du och jag." Lovisa tittade med en menande blick på mig precis som att hon tyckte att jag skulle hålla med henne nu, vilket jag gjorde bitvis.

"Låt mig bara få släppa loss, glömma allt som hänt för jag behöver verkligen det här. Jag behöver få komma bort en stund och tänka på annat", sa jag.

"Gör det för att ha kul, inte för att dämpa ångesten eller ledsamheten över något för det slutar aldrig bra", försökte Lovisa.

"Ja, ja mamma", suckade jag bara och fortsatte att fixa mig inför kvällen.

------------
Precis som innan, kommentera och gilla så får ni ett till kapitel tidigare. Lägger upp kapitel 33 senare i eftermiddag/mot kvällen. Som sagt vill bara att den här boken ska ta slut nu

Those three little words - f.sOnde histórias criam vida. Descubra agora