Masalah

2 0 0
                                    

Oops! This image does not follow our content guidelines. To continue publishing, please remove it or upload a different image.








"Pssst... Wei."

Aku dan Hayuqi yang sedang membaca komik di meja bulat 7Eleven itu pun menoleh ke arah Mia yang sedang menyorokkan mukanya di sebalik majalah.

"Pahal kau, ngendap macam hantu cari mangsa?"

Soal Hayuqi sebelum menunduk sedikit agar dia sama paras dengan Mia yang sudah melekapkan pipinya di atas meja.

"Tengok tu, kau tengok Acik Azz tu." Bibir terjuih ke hadapan dengan bebola mata digerak sakan.

Aku menoleh ke arah kaunter dan aku dapat lihat Acik Azz yang sedang duduk menongkat dagu di kaunter dengan wajah yang kosong.

"Ya aku nampak Acik Azz tapi kenapa? Kau akhirnya nak ngorat dia ke?"

"Ish kau ni, bukan! Kau tak pelik ke? Acik Azz mana pernah muka monyok macam tu. Selalunya dia muka gembira je."

"Alah, bukan setiap hari semua orang gembira. Kau pun ada masa macam nak bunuh orang. Lagi-lagi bila kau datang bulan--"

PAP!

"Aisy, janganlah cakap kuat-kuat. Malulah."

Mia berbunyi penuh stres dan aku hanya gelak kecil sambil menggosok pipi aku yang baru ditampar dengan majalah Mia.

Tapi betul juga, daripada mula kami masuk dalam kedai sampai sekarang, Acik Azril asyik dengan muka kosong dia. Kami sampai kena tepuk kaunter nak bagi acik kembali ke alam yang nyata. Entah apa yang difikirkannya tu.

"Kau nak pergi tanya tak?"

"Hmm, taklah. Macam penyibuk pula nak pergi tanya macam-macam." Mia geleng laju dengan soalan aku.

"Tak apa kot tanya, kalau dia nak cakap dia cakaplah kalau tak nak kita biar je. Mak aku cakap, kalau ada masalah lebih baik kongsi daripada pendam."

Serentak itu, Hayuqi dengan yakin turun dari kerusi tinggi dia dan berjalan menuju ke kaunter. Aku dan Mia segera membontoti Hayuqi setelah kami siap menyimpan kembali bahan bacaan tadi ke rak.

"Acik Azril, Ooo Acik Azz."

Hayuqi menepuk kaunter sedikit kuat dan itu berjaya menyentakkan Acik Azril yang sedang menekan-nekan dengan pandangan kosong pada papan kekunci mesin duit dia.

"Huh, ahh... Korang bertiga. Nak apa-apa lagi ke?"

"Bukanlah cik tapi kami nak selamatkan acik dari kena rompak."

Mia menjuih bibir pada mesin duit dan Acik Azril dengan gelabah menutup mesin yang ternganga luas itu.

"Acik, maaflah kalau bunyi macam penyibuk tapi... Acik ada masalah ke?" soal Hayuqi dengan perlahan.

Acik Azril diam sejenak namun belum sempat dia membalas, telefon dia berdering dengan memainkan lagu Donde nyanyian Andi Bernande yang semakin terkenal di radio.

𝐒𝐓𝐀𝐑𝐋𝐈𝐆𝐇𝐓Where stories live. Discover now