Haechan duduk seorang diri dalam kegelapan. Terlalu banyak perkara bermain di mindanya. Terlalu banyak keputusan yang masih bermain tanpa pengakhiran.
Seharian Mark tidak pulang ke rumah semalam. Haechan sudah berhenti menghantar pesanan. Sepertinya dia sudah terlalu penat.
Saat ini, dia tidak tahu hendak menentukan perasaannya. Ia sudah bercampur terlalu banyak. Dia juga tidak menghubungi sesiapa sejak kelmarin. Dia memerlukan masa sendiri untuk dirinya yang semakin hilang.
Pintu depan dibuka. Mark muncul dalam keadaan seperti biasanya selama dua bulan itu. Haechan yang duduk di ruang tamu sudah tidak teruja melihat lelaki itu. Jika selama ini dia gembira jika Mark pulang, kali ini dia tidak merasa apa-apa.
Baginya tetap tiada perubahan. Apapun yang Mark lakukan saat ini hanya menghasilkan perkara yang sama. Dan dia tetap berada di pihak yang kalah.
Mark seperti biasa tidak mengendahkan Haechan yang duduk di situ sedangkan dia melihat lelaki itu. Baginya, tiada keperluan untuk dia menyapa lelaki itu.
"Semalaman awak tak balik."
Mark tidak memberi sebarang reaksi seperti biasa. Dia masih belum bercakap dengan Haechan sejak tempoh hari.
"Awak pergi mana?"
Ada sesuatu yang lain pada nada Haechan. Tidak seperti biasanya. Dan ini membuatkan Mark memberhentikan langkahnya. Sepertinya dia tidak boleh untuk tidak mempedulikan Haechan kali ini.
"Saya pergi ke kubur Renjun." selamba Mark bersuara tanpa melihat wajah lelaki itu. Dia sibuk membuka jaketnya sebelum diletakkan di atas sofa.
Haechan hampir tergelak. Mestilah. Ke mana lagi lelaki itu akan pergi?
"Kelmarin anniversary kita..." Haechan bersuara lagi. "Awak langsung tak pulang. Setidak-tidaknya balas lah mesej saya."
"Haechan-ah..." Mark menarik nafas panjang sebelum mendengus. Kepalanya dirasakan berpinar. "Awak tahu saya tak suka sambut anniversary kita kan?"
"Kenapa?" Haechan mengangkat keningnya. "Sebab ia hari peringatan kematian Renjun?"
Saat ini, Mark sudah berpaling menghadap Haechan. Matanya marak membara. "Kelmarin hari yang penting. Awak tahu tu!"
"Hari yang penting buat siapa?" tanya Haechan. Dia langsung tidak dapat menahan mulutnya saat ini.
Mark merenung lelaki itu sebelum mendengus kuat. "Saya penat ni, Haechan. Jangan uji kesabaran saya."
Entah kenapa, tawa Haechan meletus mendengar amaran lelaki itu. "Saya pun dah penat, Mark. Saya pun dah penat."
Mark mengecilkan matanya memandang lelaki itu.
"Awak tak pernah mencintai saya selama ni kan?" Haechan bangun perlahan-lahan. Kesabarannya sudah sampai batas. "Awak hanya simpan saya je. Sebab kasihan atau sebab awak kesunyian?"
"Yahh Lee Haechan!!" Mark meninggikan suaranya. "Apa kena dengan awak?!"
"Awak rasa apa kena dengan saya?!" Haechan turut meninggikan suaranya.
"Awak tahu kelmarin hari ulang tahun kematian Renjun!" Mark membentak. Kemarahannya membuak-buak. "Dan awak masih ada hati nak sambut anniversary. Awak tak hormat Renjun ke?"
"Bagaimana dengan awak?!" Haechan membentak kembali. "Awak tak hormat saya ke?!"
Mark menarik nafas sedalam-dalamnya cuba mengawal kemarahannya.
"For God's sake saya ni boyfriend awak, Mark!" bibir Haechan mula bergetar. "Saya cuba diamkan sebab saya hormat awak. Hormat Renjun! Tapi awak langsung tak hormat saya!"
YOU ARE READING
Lie To My Heart [MarkHyuck] [BL] ✔️
FanfictionEmpat tahun berlalu, Haechan masih berusaha menambat hati Mark. Tapi Renjun tidak akan pernah lari dari hati lelaki itu. Adakah Haechan perlu bertahan atau meninggalkan Mark? [Boys Love] Main Couple : MarkHyuck Side Couple : NoMin + ChenJi + JaeYong...